stroom problemen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
BertB

stroom problemen

Bericht door BertB »

ben in het bezit van een clio uit 2002 - sinds 5 maanden heb ik problemen dat de auto zonderstroom zit - De auto wordt weinig gebruikt maar een volle akku is na 1,5 week geheel leeg - er is al een nieuwe akku geplaatst - de dealeer heeft alles doorgemeten maar nietskunnen vinden - kan iemand mij op het goede spoor brengen wat het probleem kan zijn.

Bij voorbaat bank

Bert B
Ezra
forum member
Contacteer:

Re: stroom problemen

Bericht door Ezra »

Wat hebben ze precies doorgemeten? En zijn denk ik een aantal mogelijke oorzaken:

De accu wordt niet (voldoende) opgeladen. Als hij leeg is en je start hem met bijv startkabels waarna je er een stuk mee rijdt, blijft hij dan weer een tijdje goed?

Er is iets wat ongewenst stroom verbruikt als de auto uit staat. Dit kun je testen door een klem los te halen en hem weer tegen de accu pool te houden. Als je dan vonken ziet dan zou het kunnen zijn dat er ergens stroom gebruikt wordt.
172 / 2.0 16V
BertB

Bericht door BertB »

Ezra schreef:Wat hebben ze precies doorgemeten? En zijn denk ik een aantal mogelijke oorzaken:

De accu wordt niet (voldoende) opgeladen. Als hij leeg is en je start hem met bijv startkabels waarna je er een stuk mee rijdt, blijft hij dan weer een tijdje goed? -Nee ook met een volle akku is er na 1,5 week geen stroom meer over

Er is iets wat ongewenst stroom verbruikt als de auto uit staat. Dit kun je testen door een klem los te halen en hem weer tegen de accu pool te houden. Als je dan vonken ziet dan zou het kunnen zijn dat er ergens stroom gebruikt wordt.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Volgens mij ben je vergeten zelf nog iets te typen..
172 / 2.0 16V
16Vke
forum member
Contacteer:

Bericht door 16Vke »

Dat kan je beter testen met een multimeter met amperefunctie. Haal de -aansluiting los van de accu en meet het stroomverbruik tussen de pool en de aansluiting met alle verbruikers uitgeschakeld (met NIET lopende motor!). Als je dan een afname van stroom meet zit je met een 'lek'. een heel klein beetje afname zal je meten, maar als dat bijv 0.5 amp is zal een 40 amp accu na 80u volledig leeg zijn.
Meestal is een stroomlek te wijten aan een kapotte diodeplaat in de dynamo, maar er kan evengoed een verbruiker zijn die stiekem stroom zit op te vreten (meestal radio en/of versterker).
Afbeelding
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling- Paul Walker
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

een versterker die niet uit gaat (ofwel niet netjes geschakeld met je headunit) ?

ps: een clio uit 2002 is een clio 2 ;)
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Of interieurverlichting die je per ongeluk aan laat staan. Heb ik ook een keer gehad :p
172 / 2.0 16V
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”