Pagina 1 van 1
Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 18 okt 2012 15:15
door Paul-B
HELP!.
Ik heb een BMW E30 daar ga ik van 318i 8v naar 328i 24v
allemaal erg interessant, maar daar kan ik niet dagelijks mee rondrijden.
Nu vind ik me Clio Eco superzuinignietvooruittebranden Diesel fijn rijden maar erg traag.
van 85pk chippen naar 115pk is geinig maar niet spectaculair.
nu zullen mensen zeggen koop dan een andere auto met meer vermogen.
NEE heb ik ook aan gedacht BMW 120D leuk maar niet speciaal.
me 1.5dCi inruilen voor een 2.0dCi iets in de richting van 200pk icm chip leek me een leuk idee.
Voor me bmw heb ik het een en ander uitgezocht en is het niet zo moeilijk allemaal.
heeft iemand verstand hiervan of zijn er ervaringen met clio 2 / 3 die motorswap hebben uitgevoerd?
* waar moet ik op letten
* zijn er suggesties voor andere motoren die beter zijn in te bouwen
* is het zo als kabelboom + ecu's overzetten of komt daar een hoop meer bij kijken.
graag input.
Dank u.

Re: Motorswap
Geplaatst: 18 okt 2012 17:49
door Paul-B
ik denk dat als er in een clio rs een 2.0 blok kan,
er vast ook een 2.0 diesel blok in past.
iemand met voorbeelden? ik kon niet veel vinden,
wel clio 1 en clio 2 waar oudere motorblokken voor gebruikt zijn zonder ECU's en EWS etc.
Re: Motorswap
Geplaatst: 18 okt 2012 20:04
door Arjan
Carrosserie is hetzelfde. Subframe en ophanging van het blok is anders.
Zoek een diesel die een klapper heeft gehad achterop en bouw de voortrein met blok over. Dan heb je alles wat nodig is.
Nokkenas 1.5dCi
Geplaatst: 19 okt 2012 15:48
door Paul-B
Ik weet niet meer wie, wat of waar het geroepen werd maar ik heb het volgende gehoord.
mijn chef heeft een lelijke megane station 1.5dCi met 110/115pk
mijn clio heeft exact hetzelfde blok 1.5dCi met 85pk.
als ik deze chip heeft deze ook 115pk, maar dan kan die megane ook nog gechipt worden.
er is dus zeker iets anders aan het blok.
Ik heb dus gehoord dat de nokkenas van die megane anders is waardoor er dus een verschil van 30pk zit
tussen de megane en de clio.
wie kan mij hierover meer vertellen?
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 21 okt 2012 19:43
door JohanP
Dit vind ik een zeer interessant onderwerp! Ik heb al vanalles opgezocht over motorswap en het is toegestaan zolang het nieuwe blok maximaal 40% meer vermogen heeft dan het oude blok. Daarboven moet ie helemaal gekeurd worden etc en daar waren zeer leuke verhalen over te lezen.
Voor mij is de hamvraag vooral dan welk blok op welk versnellingsbaktype past incl eventuele problemen met de koppeling dan. Ook dat zijn zeker puntjes om over na te denken.
Zo zou het voor iemand die een 1.6 of een 2.0 heeft met veel kilometers best wel leuk zijn om een motorswap te doen met een 1.4 tce en die dan laten tunen tot 152 pk om aan de vermogensgrens te voldoen. Én je hebt dan een nieuwer blok én je bespaart benzinecentjes zodat je weer een tijdje vooruit kan

Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 22 okt 2012 16:50
door coronii
Ik zou iig zorgen dat je basis een TL4 bak heeft omdat deze ook op de M9R motor zit en dit is een 6 bak.
De RS hebben ook deze bak geloof ik.
Koppeling moet geen probleem zijn omdat dit gewoon een hydraulische leiding is op het druklager.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 22 okt 2012 17:22
door Wouter
mischien rare vraag, maar waarom koop je dan een auto als je weet dat ie (in jouw beleving) te langzaam is?
Je kan mijn inziens dat wel een cheap-ass hollander gaan uithangen en van alles proberen en ombouwen (€€€€€€'s), maar als je dat geld in een snellere auto (Clio) stopt ben je net zo duur uit.
Om terug te komen op je vraag. Er moet volgens mij wel een 1.9dCi inpassen. Dan moet je wel eigenlijk een donor-auto hebben omdat je toch een hele andere versnellingsbak, kabelboom, computer, randorganen, voortrein enz enz nodig hebt zoals eerder al genoemd.
Die 1.9 kun je tunen tot rond de 150 a 160pk, kijk wel uit want sommige dCi motoren van Renault staan erom bekend dat de lagers wel eens eruit willen lopen.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 22 okt 2012 23:39
door JohanP
Ja oké, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk

Ik zou het ook niet doen, kost inderdaad vele centjes die je ook anders goed kan besteden

Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 24 okt 2012 13:06
door Paul-B
JohanP schreef:Dit vind ik een zeer interessant onderwerp! Ik heb al vanalles opgezocht over motorswap en het is toegestaan zolang het nieuwe blok maximaal 40% meer vermogen heeft dan het oude blok. Daarboven moet ie helemaal gekeurd worden etc en daar waren zeer leuke verhalen over te lezen.
Voor mij is de hamvraag vooral dan welk blok op welk versnellingsbaktype past incl eventuele problemen met de koppeling dan. Ook dat zijn zeker puntjes om over na te denken.
Zo zou het voor iemand die een 1.6 of een 2.0 heeft met veel kilometers best wel leuk zijn om een motorswap te doen met een 1.4 tce en die dan laten tunen tot 152 pk om aan de vermogensgrens te voldoen. Én je hebt dan een nieuwer blok én je bespaart benzinecentjes zodat je weer een tijdje vooruit kan

omkeuren is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
ik ben van mening veranderd, ik ga me BMW e30 uit 86 een V8 uit een 740i hangen.
zolang de remmen & techniek oke zijn dan kom je er zonder moeite doorheen.
Wouter schreef:mischien rare vraag, maar waarom koop je dan een auto als je weet dat ie (in jouw beleving) te langzaam is?
Je kan mijn inziens dat wel een cheap-ass hollander gaan uithangen en van alles proberen en ombouwen (€€€€€€'s), maar als je dat geld in een snellere auto (Clio) stopt ben je net zo duur uit.
Om terug te komen op je vraag. Er moet volgens mij wel een 1.9dCi inpassen. Dan moet je wel eigenlijk een donor-auto hebben omdat je toch een hele andere versnellingsbak, kabelboom, computer, randorganen, voortrein enz enz nodig hebt zoals eerder al genoemd.
Die 1.9 kun je tunen tot rond de 150 a 160pk, kijk wel uit want sommige dCi motoren van Renault staan erom bekend dat de lagers wel eens eruit willen lopen.
uhm ik wilde idd de cheapass hollander uithangen volgens jouw, omdat ik wel dacht dat ik rustig kon rijden en het dus verstandig is een 1.5dCi te kopen wegenbelastingvrij enzo. maar het lukt me niet. ik red op lange na geen 1000km op een tank. gemiddeld 800km

Een Clio RS is benzine, en benzine zuigt drollen als je veel km's rijd.
weet iemand ook wat het verschil is tussen het 1.5 dCi blok 85pk en 115pk?
clio en megane?
wellicht is dat een leukere optie om pk's te winnen
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 24 okt 2012 13:19
door Frank [Factory]
De Clio heeft ook een 1.5 dci met meer dan 100 pk. Maar er zitten sowieso verschillen onderling. Waar het verschil in zit weet ik niet precies, maar het is in ieder geval geen kwestie van wat software.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 24 okt 2012 22:03
door Wouter
De motor maar ook een aantal randorganen zijn volledig anders heb ik begrepen.
Paul-B schreef:omdat ik wel dacht dat ik rustig kon rijden en het dus verstandig is een 1.5dCi te kopen wegenbelastingvrij enzo. maar het lukt me niet. ik red op lange na geen 1000km op een tank. gemiddeld 800km
Het goedkoopste is dan om de Clio in te ruilen en een snellere te zoeken. Dan gooi je nu wat geld weg, maar volgens mij kan je voor dat geld niet zo snel je eigen Clio ombouwen.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 25 okt 2012 12:08
door Paul-B
dat is geen antwoord op mijn vraag.
ik wil graag weten wat de verschillen zijn zoals frank aangeeft.
chippen brengt hem naar de 115pk maar megane heeft standaard 115pk en die kan nog eens gechipt worden..
voorheen was het enkel de turbo, ik wil weten of dat nog zo is,
ik heb ergens vaag gehoord dat de nokkenas anders is, van wie waar of wat weet ik niet meer.
EN HOE KAN IK EEN SNELLERE CLIO KOPEN ALS ER AL EEN 1.5dCi BLOK IN ZIT!!!
GEEN BENZINE VOOR MIJ..
ik wil gewoon even van het idee af om een andere auto te kopen..
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 25 okt 2012 13:23
door sj0ertum
Afstappen van een clio en een dikke bmw met een 3.0 diesel blok kopen. Dan heb je een snelle diesel
Dit ding krijg je zonder er veel te veel geld in te stoppen nooit sneller.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 25 okt 2012 14:06
door JohanP
Je zou eens op deze site kunnen kijken
http://www.broekhuis-autos.nl/onderdelen Veel onderdelen, ook motoren voor Renault, wellicht dat je daar iets op kan vinden

Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 25 okt 2012 21:29
door Wouter
Paul-B schreef:ik wil graag weten wat de verschillen zijn zoals frank aangeeft.
chippen brengt hem naar de 115pk maar megane heeft standaard 115pk en die kan nog eens gechipt worden..
Ik ben benieuwd wie dat dan chipt? IK heb nog nooit een bedrijf gezien dat dat is gelukt namelijk. Toch niet een of andere Kroeg-PK bedrijf dat gouden bergen (of gouden PK's) belooft
Het verschil tussen een 85pk en 115pk is namelijk heel groot. Andere injectoren, nokkenassen, inlaatzijde, uitlaatzijde, turbo enz enz. Het zijn gewoon totaal verschillende blokken.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 25 okt 2012 21:46
door cliomonster
Met chippen vervangt men de standaard software voor custom software, die custom software haalt meer vermogen uit je auto. De standaard software haalt niet voor niets alles uit het blok. Daarnaast zal het mij verbazen als het 30 pk meer kan opleveren, reken er maar niet op.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 26 okt 2012 08:57
door Paul-B
Wouter schreef:Paul-B schreef:ik wil graag weten wat de verschillen zijn zoals frank aangeeft.
chippen brengt hem naar de 115pk maar megane heeft standaard 115pk en die kan nog eens gechipt worden..
Ik ben benieuwd wie dat dan chipt? IK heb nog nooit een bedrijf gezien dat dat is gelukt namelijk. Toch niet een of andere Kroeg-PK bedrijf dat gouden bergen (of gouden PK's) belooft
Het verschil tussen een 85pk en 115pk is namelijk heel groot. Andere injectoren, nokkenassen, inlaatzijde, uitlaatzijde, turbo enz enz. Het zijn gewoon totaal verschillende blokken.
dit is informatie waar ik wat aan heb.
zijn dit feiten of aannames? een diesel heeft geen injectoren maar verstuivers.
als dit idd zo is dan is het het geld niet waard.
ik vind het ook gewoon interessant om uit te zoeken wat er nou daadwerkelijk anders is aan dit blok.
ik ga de link even in me pauze bekijken.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 28 okt 2012 17:41
door Wizard
Wouter schreef:Paul-B schreef:ik wil graag weten wat de verschillen zijn zoals frank aangeeft.
chippen brengt hem naar de 115pk maar megane heeft standaard 115pk en die kan nog eens gechipt worden..
Ik ben benieuwd wie dat dan chipt? IK heb nog nooit een bedrijf gezien dat dat is gelukt namelijk. Toch niet een of andere Kroeg-PK bedrijf dat gouden bergen (of gouden PK's) belooft
Het verschil tussen een 85pk en 115pk is namelijk heel groot. Andere injectoren, nokkenassen, inlaatzijde, uitlaatzijde, turbo enz enz. Het zijn gewoon totaal verschillende blokken.
Ben je niet in de war met een benzinemotor? Bij diesels kun je best wat winst halen hoor.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 30 okt 2012 21:09
door Wouter
nee bedoel idd verstuifers.
Zijn totaal andere motornummers, met andere onderdelen. Dus kan best dat de ene meer PK heeft.
Renault heeft in de CLio toch ook de 2.0 met 138pk (oid) en de 2.0RS met 197pk? Beide 2 liter maar totaal verschillende motoren.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 30 okt 2012 23:37
door Arjan
Je kan een diesel wel meer power laten leveren met chippen en opvoeren van de turbodruk maar niet zo dat je er 30 pk uit haalt. Chippen en dan op een rollenbank de software "op je auto" schrijven, maatwerk dus, moet je wel bij de specialisten laten doen.
Overigens hoef je bij een motorswap waarbij je tot 40% meer vermogen krijgt niet langs de RDW voor een keuring. Dat moet pas bij meer dan dat.
Hoe het ook zal gaan. Steek je licht ook op bij de RDW zelf. Zoek desnoods andere fora af naar vergelijkbare verhalen. Bij een clio kan je in een kale carrosserie elk blok hangen mits je alle randorganen en ophang en steunpunten hebt. Of het kosten waard is? Dat denk ik niet. Hangt er sterk vanaf hoeveel je zelf kan en wat je moet laten doen.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 02 nov 2012 09:13
door Paul-B
ik ga van 86 naar 117pk
dit zal waarschijnlijk zijn omdat het de ECO versie is, en de eco versie geknepen is vanwege de uitstoot.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 08 nov 2012 18:45
door Wizard
Wouter schreef:nee bedoel idd verstuifers.
Zijn totaal andere motornummers, met andere onderdelen. Dus kan best dat de ene meer PK heeft.
Renault heeft in de CLio toch ook de 2.0 met 138pk (oid) en de 2.0RS met 197pk? Beide 2 liter maar totaal verschillende motoren.
Verstuiver.

Maar, ansich laten TD's zich makkelijk tunen. En valt er veel te halen.
Re: Motorswap / 1.5dCi Nokkenas
Geplaatst: 08 nov 2012 19:36
door coronii
de 2 liter motoren zijn totaal verschillend die jij bedoelt in de clio. niet met elkaar te vergelijken de eennis een F4R de ander een M4R
je hebt de F4R wel in 140 pk o.a. (scenic)
200 pk in de clio RS ook F4R
