Pagina 1 van 1

geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 28 aug 2012 16:33
door raver
hallo mensen,

ik zit hier met een vraagje..
mijn schijven voor zijn aan de binnenkant gaan roesten
dus ik zou die moeten gaan vervangen..

nou zit ik te twijfelen wat ik zou doen
ik kan namelijk voor €185,= deze geventileerde remschijven van EBC halen
http://www.stroevemotorsport.nl/Sport_r ... mschijven/
en dan met redstuff remklauwen voor € 55,- http://www.stroevemotorsport.nl/Remblok ... emblokken/


maar heeft iemand daar ervaring mee??
het zou dan +- 80 a 100 euro duurder worden dan standaard
maar ga je dat wel merken?? (ook omdat ik alleen in eerste instantie de voorkant doe)

misschien dat iemand hier ervaring er mee heeft??
dan hoor ik het graag.. :)

gr ravertje

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 10:57
door raver
ok wist dat niet, ik dacht dat ze net als achter massief waren..
(het gaat om een fase 1 clio 1800 16v uit '91)

en ik wou ze dan idd ook gegroefd hebben, ik weet dat dat gaat..
en dat je dat ook weer terug merk in je rem-prestaties
(gegroefde scheelt maar een paar 10tjes en voor die paar 10jes meer zie ik het probleem daar niet..)

maar ik vroeg me af of het ook ging uitmaken en passen als ik die geventileerde haal..
en of je dat nog extra merkt of dat het idd alleen meer slijtage veroorzaakt..
(want dat zijn weer een paar 10tjes extra)

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 11:01
door raver
dat zijn dan deze zeg maar..
(die zijn bijna even duur als gewone)

http://www.stroevemotorsport.nl/Sport_r ... mschijven/

Op para zijn verkochte clio:

Afbeelding

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 14:39
door Shiftgear
gewone schijven nemen, liefst brembo's of brembo max. Al die geboord/gegroefde zooi is praat tegen de vaak en het scheurt nog snel ook.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:31
door raver
die van para zijn trouwens deze:

http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=18477

en wat jij bedoelt is dit: (dubbel prijs)
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=34937

(maar dat zijn toch ook geventileerde??, dus het past dan wel???)

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:34
door Frank [Factory]
Ik heb ook geen geperforeerde remmen op mijn RS en dat remt toch als een dolle. Als je al extra remkracht wil zou ik het uit de blokken en klauwen halen.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:36
door raver
nou ja ik heb er wel eens 1tje in de fik gehad..
(en ik rij clio 1 hé, dat scheelt ook aardig in de remmen hoor ;))

Afbeelding

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:38
door Frank [Factory]
Ja dat is standaard spul. Je moet gewoon de juiste merken kiezen, maar over geperforeerd hoor je voornamelijk verhalen dat ze scheuren.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:44
door raver
oke, oke
dat moet ik juist niet hebben, want bij mij worden ze wel aardig warm ;)

en ik dacht juist dat als ik die geventileerde/geperforeerde erop zou zetten
(met andere blokken) dat het hele zooitje wel aardig verbeterd was..
+ het is ebc (das toch ook best een goed merk..)

wat is dan een goed merk??
want ik moet binnenkort nieuwe schijven/blokken voor...
daar ontkom ik niet aan.. :(

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 aug 2012 16:55
door Frank [Factory]
Zoals -jo- al zegt is Brembo wel goed. Ik heb Standaard Brembo op mijn rs en dat bevalt mij erg goed.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar daar is de prijs dan ook naar.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 09 sep 2012 00:20
door martijnk
gegroefd vreet blokken en geboord scheurt sneller. dikke onzin dus.

geventileerd praat je telkens over maar dat zijn ze allemaal, geventileerd wil zeggen, lucht er tussen. pak een schijf straks maar eens vast, dan begrijp je het.

gewone schijven werken het best. als je meer remkracht wil pak je een setje ds2500 van ferodo bijvoorbeeld. prima spul voor op straat.

en die achterschijf is gewoon in de fik gevlogen (nouja het kunststof dan) omdat je zuiger vast zat(lees vastgeroest, waarschijnlijk beschermhoesje kapot), die liep gewoon aan en door de hitte krijg je die scheur in je schijf.

ik hoop dat je achter dus ook nieuwe of goede remklauwen hebt gemonteerd?

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 09 sep 2012 11:41
door Arjan
Afbeelding

Links: Een niet geventileerde remschijf Rechts: Een geventileerde remschijf

Niet geventileerde wordt meestal achter gebruikt
Geventileerde remschijf meestal aan de voorkant

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 18 sep 2012 22:41
door Rickert
Dat zijn idd mijn oude schijven, remde als een idioot moet ik zeggen.. Had ook sport blokjes erop zitten. Ik deed het meer omdat mijn remmen nogal rookte als ik over de dijk reed richting veenendaal :roll:

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 16 nov 2012 12:59
door raver
ik heb nu gekozen voor de standaard schijven rondom (precies die uit de foto van arjan) en dan met andere blokjes..
meteen ff nieuwe remvloeistof erin + rondom ontlucht..

nu remt ie weer als nooit tevoren :D

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 16 nov 2012 20:30
door zarok
Misschien een hele domme vraag... Maar wat heb je aan meer remkracht als bij veel remkracht je ABS gewoon aan gaat?

Op geven moment willen je wielen gewoon blokkeren of slippen, dat kan ook met standaard remmen. Met betere schijven en blokken zal je wiel toch ook blokkeren, alleen hoef je minder hard op je pedaal te duwen? Want je banden krijgen niet meer grip ofzo..

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 16 nov 2012 22:11
door Arjan
ABS grijpt pas in als je wiel links minder snel of sneller draait tijdens remmen dan het wiel rechts. En dan eigenlijk ook nog eens rechts achter tov links voor en liinksachter tov rechtsvoor, kruislings dus. Meer remkracht, beter grippende remblokken op de schijf zal effect hebben op de remvertraging bij verschillende snelheden. De "betere" remmen zullen bij hogere snelheden beter vertragen dan standaard remmen. Bij te veel remdruk zal een wiel of wielen inderdaad net zo snel blokkeren als bij gewone blokken/schijven om dat de grip van de band bepaald wanneer het wiel stopt met draaien.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 17 nov 2012 08:56
door raver
+1 voor die uitleg ;)

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 17 nov 2012 17:51
door zarok
Goede uitleg :thumbsup:

Was wel een beetje wat ik dacht haha. Dus als je met normale remmen bij 120km/h nog zoveel remkracht hebt dat ABS zijn werk moet doen hebben betere remmen niet heel veel effect? Ik denk dat het op het circuit het beste totzn recht komt.

Ik dacht dat ABS per wiel keek of hij nog draait of niet, en ESP naar de wielen onderling kijkt?

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 17 nov 2012 18:14
door Arjan
Er zijn veel termen die met controle over je auto te maken hebben.

Even stukje uit WIKIPEDIA:

ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verraderlijk wegdek.
Werking: Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: een antiblokkeersysteem (ABS) en tractiecontrole (ASR).

ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor het voertuig nog bestuurbaar blijft,

ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen blijven doordraaien tijdens het wegrijden of versnellen.

Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 17 nov 2012 18:27
door raver
hahaha ik vind het al luxe dat mijn clio uit '91 ABS had...

laten we het maar niet over ESP hebben :P

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 17 nov 2012 18:45
door zarok
Is dat ook weer duidelijk, dankje Arjan :thumbsup:

Re: geventileerde of niet geventileerde schijven?

Geplaatst: 29 jan 2013 19:28
door Eddol
Ik ben opzoek naar nieuwe blokken en schijven voor mn 1.4 uit 97. Nu zie ik vooral een verschil in dikte. De "normale" schijven zijn 11,9mm dik en de geventileerde 20mm. Zou ik ze beide kunnen monteren? Wil wel een beetje goede remkracht..

http://www.winparts.nl/632/remsysteem/remschijf
Weet niet of de link werkt, maar er zit natuurlijk aardig wat verschil in..