Clio_goos_Clean schreef:By 45'ers heb je wel iets minder comfort. Weet iemand of 45 of 50 beter is voor een getunede straatwagen i.v.m. grip?
sidewall hoogte op zich zegt niets.
In dit verhaal van 195/XX/R15 is het zo:
voor pure rechtuit grip maakt het geen R*K uit aangezien het oppervlak dat contact houd met de baan hetzelfde is. Enkel bij bochtenwerk & als we spreken over comfort is er verschil.
Comfort:
45 is lager profiel en daardoor ook stugger van sidewall (er van uitgaande dat we dezelfde band maar de ene 45 de andere 50 bekijken) dan een 50 waardoor 45 harder voelt en minder comfortabel rijden zal zijn. Putten / slecht wegdek zal je veel sneller voelen.
Bochtenwerk:
het nadeel bij comfort is gelijk het voordeel bij bochtenwerk. een 45 is stugger van sidewall waardoor de sidewall minder flexed bij hevig bochtenwerk.
Pas wel op, bij een 195 is het verschil 45 & 50 niet zo belachelijk veel ...
Ik heb persoonlijk onder me Clio 1 1.8 16V Grand Prix 195/50/R15 liggen, puur omdat ik de Yokohama Advan Neova AD08 (mondjevol) niet kon krijgen in /45/
heb ik er spijt van ? neen ... want de sidewall van deze banden is zowiezo al vrij stevig en competent te noemen
op het einde van de rit is het puur wat je wil.
Wil je echt puur comfort, ga dan voor een R14 met /60/65 ballon bandjes
Als looks primeren: kies gewoon zelf wat je wil
als performance primeert is zowel /45/ als /50/ een goede keuze, zolang de band die je kiest ook goed / Kwalitatief is.