Elektrisch probleempje en meer.

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Fable

Elektrisch probleempje en meer.

Bericht door Fable »

Sinds aanschaf, 3 jaar geleden, heb ik soms elektrische problemen. De auto wilt dan helemaal niks doen, maar na 5 minuten proberen springt toch de startmotor aan en dan start ie ook meteen. Hier kon ik mee leven tot vandaag.
Vandaag start hij namelijk wel maar doet het niet zoals het de bedoeling is. Hij reageert ook niet op het gaspedaal. Ik heb even een filmpje bijgevoegd voor de duidelijkheid.

" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gaat om een Clio 1.2 uit 2001
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Elektrisch probleempje

Bericht door Arjan »

In ieder geval valt op dat je de waarschuwingslamp 'Electronische storing" hebt branden. Samen met het schommelen van het toerental tussen 500 en 1700 toeren geeft aan dat er geen goed signaal naar de stappenmotor gaat. Het niet reageren op het gas betekend dat de motor in noodloop is gegaan. Je komt dan op maximaal 2500 toeren, daar is mee van de weg af te komen maar meer kan je er niet van verwachten.

Heb je het ook wanneer je start met een warme motor? Dus als je net een half uur of langer hebt gereden, de motor afzet en direct weer start. Heb je dan ook last kan het een lambda sonde zijn die niet goed meer meet.

Vanwege de electronsiche storing is het sowieso zaak om je auto te laten uitlezen.

Een paar zaken kan je zelf controleren:
1: Heb je op elke bougie nog een vonk
2: Corrosie op de stekkers aan je gasklephuis.
Als je het luchtfilterhuis open maakt kijk je in de luchtinlaat, is die schoon en droog? Hoe ziet de klep in je smoorklep er uit?

Inlaat traject tot aan de kleppen een keer goed reiningen kan een oplossing zjin

Succes.
Fable

Bericht door Fable »

Ik heb het probleem nooit eerder gehad, was alleen vanochtend. Sinds ik hem gekocht heb is het onderhoud ook minimaal geweest dus dat zal wel eens een goed begin kunnen zijn. Dat lampje brand ook pas sinds vanochtend.
De problemen die ik eerst had waren meestal alleen met nat weer.

Zou het mogelijk zijn dat als ik hem uitlees, dat ik een foutcode krijg en dan kan zien wat het precies is?

Ik ga even zo'n ding bestellen, uitlezen bij mijn renault dealer hier kost 35 euro. Aanschaf van dat ding is iets van 25 euro dus probeer ik het eerst zelf wel.

ps, net even geprobeerd om te starten en hij deed het gewoon zoals het hoort. Ik vond net onder de kap wel een losse stekker :huh:

Afbeelding

Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij uitlezen krijg je de foutcodes. Dan moet je natuurlijk weten wat die betekenen en vervolgens kunnen diagnosticeren waar het probleem zit. Met alleen een scanner ben je er dus nog niet.

Bij de dealer is de mijne uitgelezen en daar kwam uit dat het gasklephuis vervangen moest. Die is (door Henny) schoongemaakt, inclusief het hele inlaattraject. De werkelijke oorzaak bij mij bleek een lekke bougiekabel waardoor de vonk oversloeg tussen kabel en kop in plaats dat de bougie vonkte. Dat is iets wat je normaal alleen in het donker kunt constateren.
Fable

Bericht door Fable »

Hij doet het nu weer. Heb ook even 2 foto's toegevoegd :D
Ik zal morgen eens kijken wat ik zelf kan zien aan de inlaat en bougiekabels. Die zijn al een jaar of 3 oud.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij de How To's staat een beschrijving hoe je bij jouw blok de gasklep en stappenmotor kan schoonmaken.

Is er sinds die grote beurt in 2008 eigenlijk nog wel onderhoud gedaan als olieverversen, filter en zo?

En dat stekkertje... Geen idee. Hing dat naar beneden achter de bak? Kan een sensor zitten daarachter.
Fable

Bericht door Fable »

Ja olie is elke keer op tijd ververst, ook de remmen en dat soort dingen. Nooit een enkel puntje bij de apk.

Dat kabeltje hing inderdaad naar achteren, maar de auto doet het wel gewoon zonder dat kabeltje :D

Morgen maar eens goed op zoek gaan in de auto en even die how-to's doorlezen. Hopen dat het niet al te moeilijk is.
Fable

Bericht door Fable »

Net even het gasklephuis schoongemaakt. Ik merk niet echt verschil, hij houd nu alleen een klein beetje in.

Hij was ook wel erg vies :D

Afbeelding

In de how-to staat dat je gewoon remmenreiniger in de stappenmotor moet spuiten in dat kleine hoekje, maar dat hoekje zit er bij mij niet :huh:

Net even de MAP sensor schoongemaakt en nu rijd ie als een trein. Ik hoop dat dit het probleem met starten ook heeft opgelost.
roylee
forum member
Contacteer:

Re: Elektrisch probleempje en meer.

Bericht door roylee »

dat stekkertje is volgens mij van de lambda sonde na de cat. zo zit het bij mij ook. een losse kabel naar de cat. weliswaar aangesloten maar "los" van de draadstruik.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”