Sinds aanschaf, 3 jaar geleden, heb ik soms elektrische problemen. De auto wilt dan helemaal niks doen, maar na 5 minuten proberen springt toch de startmotor aan en dan start ie ook meteen. Hier kon ik mee leven tot vandaag.
Vandaag start hij namelijk wel maar doet het niet zoals het de bedoeling is. Hij reageert ook niet op het gaspedaal. Ik heb even een filmpje bijgevoegd voor de duidelijkheid.
" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat om een Clio 1.2 uit 2001
Elektrisch probleempje en meer.
Re: Elektrisch probleempje
In ieder geval valt op dat je de waarschuwingslamp 'Electronische storing" hebt branden. Samen met het schommelen van het toerental tussen 500 en 1700 toeren geeft aan dat er geen goed signaal naar de stappenmotor gaat. Het niet reageren op het gas betekend dat de motor in noodloop is gegaan. Je komt dan op maximaal 2500 toeren, daar is mee van de weg af te komen maar meer kan je er niet van verwachten.
Heb je het ook wanneer je start met een warme motor? Dus als je net een half uur of langer hebt gereden, de motor afzet en direct weer start. Heb je dan ook last kan het een lambda sonde zijn die niet goed meer meet.
Vanwege de electronsiche storing is het sowieso zaak om je auto te laten uitlezen.
Een paar zaken kan je zelf controleren:
1: Heb je op elke bougie nog een vonk
2: Corrosie op de stekkers aan je gasklephuis.
Als je het luchtfilterhuis open maakt kijk je in de luchtinlaat, is die schoon en droog? Hoe ziet de klep in je smoorklep er uit?
Inlaat traject tot aan de kleppen een keer goed reiningen kan een oplossing zjin
Succes.
Heb je het ook wanneer je start met een warme motor? Dus als je net een half uur of langer hebt gereden, de motor afzet en direct weer start. Heb je dan ook last kan het een lambda sonde zijn die niet goed meer meet.
Vanwege de electronsiche storing is het sowieso zaak om je auto te laten uitlezen.
Een paar zaken kan je zelf controleren:
1: Heb je op elke bougie nog een vonk
2: Corrosie op de stekkers aan je gasklephuis.
Als je het luchtfilterhuis open maakt kijk je in de luchtinlaat, is die schoon en droog? Hoe ziet de klep in je smoorklep er uit?
Inlaat traject tot aan de kleppen een keer goed reiningen kan een oplossing zjin
Succes.
-
Fable
Re: Elektrisch probleempje
Ik heb het probleem nooit eerder gehad, was alleen vanochtend. Sinds ik hem gekocht heb is het onderhoud ook minimaal geweest dus dat zal wel eens een goed begin kunnen zijn. Dat lampje brand ook pas sinds vanochtend.
De problemen die ik eerst had waren meestal alleen met nat weer.
Zou het mogelijk zijn dat als ik hem uitlees, dat ik een foutcode krijg en dan kan zien wat het precies is?
Ik ga even zo'n ding bestellen, uitlezen bij mijn renault dealer hier kost 35 euro. Aanschaf van dat ding is iets van 25 euro dus probeer ik het eerst zelf wel.
ps, net even geprobeerd om te starten en hij deed het gewoon zoals het hoort. Ik vond net onder de kap wel een losse stekker


De problemen die ik eerst had waren meestal alleen met nat weer.
Zou het mogelijk zijn dat als ik hem uitlees, dat ik een foutcode krijg en dan kan zien wat het precies is?
Ik ga even zo'n ding bestellen, uitlezen bij mijn renault dealer hier kost 35 euro. Aanschaf van dat ding is iets van 25 euro dus probeer ik het eerst zelf wel.
ps, net even geprobeerd om te starten en hij deed het gewoon zoals het hoort. Ik vond net onder de kap wel een losse stekker


Re: Elektrisch probleempje
Bij uitlezen krijg je de foutcodes. Dan moet je natuurlijk weten wat die betekenen en vervolgens kunnen diagnosticeren waar het probleem zit. Met alleen een scanner ben je er dus nog niet.
Bij de dealer is de mijne uitgelezen en daar kwam uit dat het gasklephuis vervangen moest. Die is (door Henny) schoongemaakt, inclusief het hele inlaattraject. De werkelijke oorzaak bij mij bleek een lekke bougiekabel waardoor de vonk oversloeg tussen kabel en kop in plaats dat de bougie vonkte. Dat is iets wat je normaal alleen in het donker kunt constateren.
Bij de dealer is de mijne uitgelezen en daar kwam uit dat het gasklephuis vervangen moest. Die is (door Henny) schoongemaakt, inclusief het hele inlaattraject. De werkelijke oorzaak bij mij bleek een lekke bougiekabel waardoor de vonk oversloeg tussen kabel en kop in plaats dat de bougie vonkte. Dat is iets wat je normaal alleen in het donker kunt constateren.
-
Fable
Re: Elektrisch probleempje
Hij doet het nu weer. Heb ook even 2 foto's toegevoegd :D
Ik zal morgen eens kijken wat ik zelf kan zien aan de inlaat en bougiekabels. Die zijn al een jaar of 3 oud.
Ik zal morgen eens kijken wat ik zelf kan zien aan de inlaat en bougiekabels. Die zijn al een jaar of 3 oud.
Re: Elektrisch probleempje
Bij de How To's staat een beschrijving hoe je bij jouw blok de gasklep en stappenmotor kan schoonmaken.
Is er sinds die grote beurt in 2008 eigenlijk nog wel onderhoud gedaan als olieverversen, filter en zo?
En dat stekkertje... Geen idee. Hing dat naar beneden achter de bak? Kan een sensor zitten daarachter.
Is er sinds die grote beurt in 2008 eigenlijk nog wel onderhoud gedaan als olieverversen, filter en zo?
En dat stekkertje... Geen idee. Hing dat naar beneden achter de bak? Kan een sensor zitten daarachter.
-
Fable
Re: Elektrisch probleempje
Ja olie is elke keer op tijd ververst, ook de remmen en dat soort dingen. Nooit een enkel puntje bij de apk.
Dat kabeltje hing inderdaad naar achteren, maar de auto doet het wel gewoon zonder dat kabeltje :D
Morgen maar eens goed op zoek gaan in de auto en even die how-to's doorlezen. Hopen dat het niet al te moeilijk is.
Dat kabeltje hing inderdaad naar achteren, maar de auto doet het wel gewoon zonder dat kabeltje :D
Morgen maar eens goed op zoek gaan in de auto en even die how-to's doorlezen. Hopen dat het niet al te moeilijk is.
-
Fable
Re: Elektrisch probleempje
Net even het gasklephuis schoongemaakt. Ik merk niet echt verschil, hij houd nu alleen een klein beetje in.
Hij was ook wel erg vies :D

In de how-to staat dat je gewoon remmenreiniger in de stappenmotor moet spuiten in dat kleine hoekje, maar dat hoekje zit er bij mij niet
Net even de MAP sensor schoongemaakt en nu rijd ie als een trein. Ik hoop dat dit het probleem met starten ook heeft opgelost.
Hij was ook wel erg vies :D

In de how-to staat dat je gewoon remmenreiniger in de stappenmotor moet spuiten in dat kleine hoekje, maar dat hoekje zit er bij mij niet
Net even de MAP sensor schoongemaakt en nu rijd ie als een trein. Ik hoop dat dit het probleem met starten ook heeft opgelost.
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Elektrisch probleempje en meer.
dat stekkertje is volgens mij van de lambda sonde na de cat. zo zit het bij mij ook. een losse kabel naar de cat. weliswaar aangesloten maar "los" van de draadstruik.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2964 Weergaves
-
Laatste bericht door Clio3exeption
-
- 0 Reacties
- 2780 Weergaves
-
Laatste bericht door Clio3exeption
-
- 2 Reacties
- 1344 Weergaves
-
Laatste bericht door Steve01
-
- 2 Reacties
- 2636 Weergaves
-
Laatste bericht door SGN
-
- 0 Reacties
- 2109 Weergaves
-
Laatste bericht door RonTrerom
