Pagina 1 van 1

12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 08 jul 2012 21:41
door Petare
Goedenavond!

Voor degene die mijn projecttopic doorlezen weten dat ik bezig ben met het inbouwen van een keyless entry en go kitje. Het werkt al bijna helemaal op een paar minpuntjes na..

Ik heb een 12V lijn nodig waar alleen 12V op staat als de motor loopt (tachosignaal of ergens op de onsteking)?? Ik weet dat de UCH het kan. Deze schakelt de verlichting 's nachts pas in als de motor is aangeslagen. Iemand misschien een idee hoe ik dit kan oplossen?
Deze draad komt wordt dan aangesloten op het kitje zodat deze het verschil kan onderscheiden tussen contact aan en contact aan+motor lopen.. Ik heb deze draad nu gewoon op een contact draad gezet, maar dat heeft als nadeel dat zodra ik gewoon het contact aan heb om m'n dakraam te sluiten, als ik dat weer is ben vergeten( :smash: ), het kitje denkt dat de motor loopt en dat geeft soms rare problemen met het open en dicht gaan van de deuren, en het aan/uit van het contact zelf....

Bij voorbaat dank!

Peter :thumbsup:

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 10 jul 2012 22:48
door Arjan
De UCH moet het inderdaad kunnen leveren dan wel een ingang erheen aftappen moet gaan werken.
Even wat UCH weetjes op een rij:

Afbeelding

Relais Omschrijving
1 Hoofdrelais rijverlichting
2 Relais markeringslicht rijverlichting
3 Relais mistlichten voor
4 Relais dimlicht rijverlichting
5 Relais koplampsproeierpomp
6 Relais koplampsproeierpomp

ZWARTE 40-POLIGE STEKKER (P201)
Aansl Omschrijving
  1. Uitgang relais markeringslichten
  2. Ingang dimlichten
  3. Ingang commando ruit snel omlaag
  4. Ingang commando ruit snel omhoog
  5. Uitgang lampje startvergrendeling
  6. Ingang commando intervalrelais voor
  7. Voeding + voor contact
  8. Verbinding transponder
  9. Multiplexverbinding interieur CAN L
  10. Multiplexverbinding interieur CAN H
  11. Uitgang stuursignaal relais dimlichten
  12. Ingang grootlichten
  13. Verbinding regen- en lichtsensor.
  14. Uitgang stuursignaal startrelais
  15. Uitgang controlelampje portiervergrendeling
  16. Ingang signaal rustcontact achter
  17. Ingang signaal rustcontact voor
  18. Diagnoselijn K
  19. Multiplexverbinding CAN L
  20. Multiplexverbinding CAN H
  21. Ingang snel wissen voor
  22. Ingang langzaam wissen voor
  23. Ingang voeding + accessoires
  24. Ingang commando ruitensproeier achter
  25. Ingang commando ruitensproeier voor
  26. Ingang markeringslichten
  27. Ingang knipperlichten links
  28. Ingang knipperlichten rechts
  29. Ingang alarmknipperlichten
  30. Ingang signaal openen achterportier
  31. Uitgang controlelampje alarmknipperlichten
  32. Ingang informatie achteruit
  33. Voeding + na contact
  34. Ingang interval achter
  35. Ingang achterruitverwarming
  36. Ingang schakelaar portiervergrendeling
  37. Ingang bestuurdersruit omlaag
  38. Ingang bestuurdersruit omhoog
  39. Ingang achterklepcontact
  40. Ingang signaal openen voorportier
WITTE 15-POLIGE STEKKER (P202)
Aansl Omschrijving
B1 Uitgang commando ruit passagier snel omhoog
B2 Uitgang commando ruit bestuurder snel omlaag
B3 Voeding sneltoets ruit bestuurder
B4 Massa ruitbediening
B5 Uitgang ruit bestuurder snel omhoog
B6 Massa
A1 Uitgang snel wissen voor
A2 Voeding + na contact (ruitenwisser achter)
A3 Voeding + voor contact (verlichting)
A4 Voeding + na contact (ruitenwisser voor)
A5 Uitgang koplampsproeier
A6 Uitgang voeding via tijdrelais
A7 Uitgang koplampsproeier
A8 Uitgang binnenlicht dakconsole
A9 Uitgang binnenlicht onder stoel

ZWARTE 15-POLIGE STEKKER (P203)
Aansl Omschrijving
A1 Voeding + voor contact voor knipperlicht
A2 Uitgang knipperlicht links
A3 Uitgang knipperlicht rechts
A4 Uitgang portiervergrendeling sluiten
A5 Uitgang relais grootlichten
A6 Uitgang portiervergrendeling openen
A7 Voeding + voor contact voor portiervergrendeling
A8 Uitgang ruitenwisser achter
A9 Uitgang ruitenwisser voor langzaam
B1 Voeding + na contact voor achterruitverwarming
B2 Uitgang achterruitverwarming
B3 Voeding voor elektrische ruitbediening
B4 Voeding + na contact
B5 Uitgang commando voor ruit passagier snel omlaag
B6 Voeding + voor elektrische ruitbediening snel passagier

BIJZONDERHEDEN
– Binnenlicht:
! het binnenlicht wordt aangestuurd bij het openen van een portier en houdt voeding gedurende 15 secondes na
sluiting,
! het binnenlicht wordt aangestuurd bij het ontgrendelen via de afstandsbediening gedurende 15 secondes tenzij er
wordt vergrendeld (gaat uit) of + na contact verschijnt (gaat geleidelijk uit),
! als een portier blijft openstaan, gaat het binnenlicht uit na 15 minuten.
– Wissen/sproeien:
! het wissen gebeurt met intervallen afhankelijk van de schakelaar of van de regensensor,
! als de ruitenwisser voor is ingeschakeld, of in de automatische stand staat (regensensor) gaat de ruitenwisser
achter werken als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld,
! als de auto langzamer gaat rijden, gaat de ruitenwisser minder snel werken. De oorspronkelijke instelling komt
terug bij wegrijden,
! de koplampsproeier werkt via de schakelaar als de grootlichten of de dimlichten zijn ingeschakeld.
– Ruitbediening:
! de schakelaar van de bestuurdersruit blijft werken zonder sneltoetsfunctie na afzetten van het contact tot het
openen van het bestuurdersportier,
! de sneltoetsfunctie van de ruitbediening werkt alleen bij draaiende motor.
– De zoemer is ingebouwd in het instrumentenpaneel voor de functies:
! geluid van knipperlichten,
! vergeten verlichting,
! bevestiging van het activeren van de automatische werking van de verlichting,
! bevestiging van het activeren van de automatische portiervergrendeling tijdens het rijden,
! snelheidsverklikker "Arabië"

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 14 jul 2012 08:23
door Petare
Thanks Arjan! Hier heb ik heel veel aan gehad tijdens het inbouwen en in de toekomst zeker ook wel :thumbsup: ! Kan alleen helaas niet een draad vinden die ik bedoel/nodig heb. Binnenkort maar is navragen bij de dealer of iets dergelijks! Maar heb zo'n eng vermoeden dat de communicatie tussen het motormanagement en de UCH via multiplex gaat :bigcry: ..

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 14 jul 2012 23:33
door Arjan
Ehh, ja dat klopt :wink:

Maar is voeding + na contact, nr 33 op de zwarte 40-polige stekker niet wat je zocht?
Volgens mij is dat een constante voeding nadat je contact aanzet. Weet alleen niet of daar spanning op staat met alleen contact aan of dat dan ook de motor al loopt.

En anders misschien via een relais via de plus van de dynamo. Is wel een extra draad maar dan heb je alleen voeding als de motor loopt, en dus de dynamo... In ieder geval zit er dan niks anders op aangesloten.

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 15 jul 2012 10:38
door coronii
@arjan,

De voeding op de dynamo staat altijd in verbinding met de accu, dus dan heb je tog een constante voeding??

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 15 jul 2012 14:12
door Arjan
Klopt inderdaad. Maar accu leverd ca 12v, dynamo 14,4 (laadstroom).
Met wat handigheid iets van te maken misschien.

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 15 jul 2012 16:26
door Petare
@arjan: Ik had niet gekeken naar de contact 33. Als ik kijk in haynes bedradingsschema's(die niet altijd even accuraat zijn), dan zijn het contactgeschakelde draden.

Zelf ik had ik nog nooit gedacht aan de dynamo maar hier zit nog wel meer elektronica in voor het regelen van de spanning bij wisselend toerental..

Verder staat er in mij projecttopic waar er ook op in gegaan is/wordt, dat er signaaldraad van de dynamo moet komen volgens Jerox. Net even gekeken en gevonden, als het weer een beetje droog wordt ga ik daar gelijk proberen werk van te maken.

Thnx! :thumbsup:

Re: 12V draad vinden contact aan

Geplaatst: 17 jul 2012 17:00
door Petare
Contactdraad is gevonden op de dynamo. Deze (bij mij) witte draad en later beige draad gaat naar het instrumentenpaneel waar ik deze heb kunnen aftakken. Thanks voor jullie hulp :thumbsup: :thanks: