Pagina 1 van 1

Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 28 jun 2012 10:52
door Snijworst
Mijn vriendin heeft een Clio uit '97. Dat is dat vage tussenmodelletje dat je op sloperijen nauwelijks gaat vinden.

Hiervan ging het accu lampje branden en de multimeter gaf aan dat er maar 12.x volt was ipv 14.x.

De garage bevestigde het overlijden. Clio mee naar huis, na veel zoeken een dynamo gevonden (120.000km) voor €50,- incl verzenden. Een koopje.

Dynamo vervangen, auto gestart, multimeter geeft 14,x volt, lampje is uit.

De auto een tijdje laten lopen, een paar keer uit en weer gestart, geen problemen.

Toen ik de straat uit reed echter ging het lampje weer aan en bleek dat ook deze dynamo was overleden.

Tijdens het rijden knippert het lampje soms echter wel even uit en weer aan.

Is het toeval dat beide dynamo's kapput zijn of kan er meer aan de hand zijn?
Zijn dit de koolborstels?
Kan ik deze evt zelf vervangen?

*edit*
Nog even een algemene vraag; mijn eigen Palio staat voor APK in de steigers en aangezien een mens toch naar het werk moet heb ik een volle accu in de Clio waarmee ik makkelijk heen en weer kan. Is dat op enige wijze schadelijk voor de rest van de Clio?

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 29 jun 2012 11:49
door cliotuner
koolborsteltjes zijn zelf makkelijk te vervangen

haal ze eruit en neem ze mee naar de automaterialenzaak

voorbeeld op clubcinq.nl is wel van een renault 5 maar zelfde principe

http://www.clubcinq.nl/cms/index.php?pa ... -vervangen" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 30 jun 2012 22:49
door Snijworst
Bedankt voor je reactie.

Nu wordt het interessant; ik heb de dynamo dus vervangen en omdat ik naar mn werk moet rij ik met steeds een volle accu. Dat werkt goed. Ik kan zo, daar kwam ik vandaag achter, zo'n 150 km mee voort. Licht uit, blower uit, radio uit, niet remmen...

Vrijdag uit mn werk ging ineens het acculampje uit tijdens het rijden. Goed nieuws zou je denken en dat dacht ik dus ook. De dynamo testen op 14,4 V had ik nog niet gedaan, maar na een retour Leeuwarden ging de Clio ineens moeilijker lopen totdat hij niet meer verder wilde. De accu die nog achter de voorstoel stond werd erin gehesen en we konden weer verder rijden.

Thuis aangekomen de multimeter erbij gepakt, auto starten en meten maar. Wat blijkt? De dynamo levert nog steeds geen stroom, terwijl het accu lampje wel uit gaat na het starten.

Hier is dus meer aan de hand, de vraag is alleen; wat...?

*edit*
De koolborstels zijn uit de originele dynamo dankzij je linkje. Als je even weet waar je naar zoekt heb je het zo gevonden :smile: . Echt lekker zien ze er niet meer uit dus nu op zoek naar een paar nieuwe.

Thanx tot zover...

Afbeelding

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 03 jul 2012 16:51
door Snijworst
Vandaag nieuwe koolborstels gehaald, gemonteerd en wat denk je...?

niets...

Wat kan hier nog aan de hand zijn...? Draadbreuk? Dynamo('s) opgeblazen wegens doorrijden?

De sloopdynamo gaat iig retour en wordt geruild voor weer een ander exemplaar.

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 04 jul 2012 21:31
door Snijworst
...en de spanningsregelaar vind ik waar in/op de dynamo...? Hoe ziet zoiets eruit?

Thanx tot zover...

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 04 jul 2012 23:54
door Rickert
Zit achterop de Dynamo, is 1 geheel met prinplaat :wink:

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 28 jul 2012 21:28
door Snijworst
Collega van mn vriendin heeft in de dynamo-business gewerkt en het o zo belangrijke telefoonlijstje bewaard. Voor 90 euri nieuw in doos eentje laten thuisbezorgen en zojuist gemonteerd. Testritje verliep vlekkeloos. Hopen dat t zo blijft...

Bedankt voor t meedenken. :thumbsup:

Re: Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.

Geplaatst: 29 jul 2012 06:53
door .luuk
mooi dat het opgelost is!