Dynamo kapot, vervangen en weer kapot.
Geplaatst: 28 jun 2012 10:52
Mijn vriendin heeft een Clio uit '97. Dat is dat vage tussenmodelletje dat je op sloperijen nauwelijks gaat vinden.
Hiervan ging het accu lampje branden en de multimeter gaf aan dat er maar 12.x volt was ipv 14.x.
De garage bevestigde het overlijden. Clio mee naar huis, na veel zoeken een dynamo gevonden (120.000km) voor €50,- incl verzenden. Een koopje.
Dynamo vervangen, auto gestart, multimeter geeft 14,x volt, lampje is uit.
De auto een tijdje laten lopen, een paar keer uit en weer gestart, geen problemen.
Toen ik de straat uit reed echter ging het lampje weer aan en bleek dat ook deze dynamo was overleden.
Tijdens het rijden knippert het lampje soms echter wel even uit en weer aan.
Is het toeval dat beide dynamo's kapput zijn of kan er meer aan de hand zijn?
Zijn dit de koolborstels?
Kan ik deze evt zelf vervangen?
*edit*
Nog even een algemene vraag; mijn eigen Palio staat voor APK in de steigers en aangezien een mens toch naar het werk moet heb ik een volle accu in de Clio waarmee ik makkelijk heen en weer kan. Is dat op enige wijze schadelijk voor de rest van de Clio?
Hiervan ging het accu lampje branden en de multimeter gaf aan dat er maar 12.x volt was ipv 14.x.
De garage bevestigde het overlijden. Clio mee naar huis, na veel zoeken een dynamo gevonden (120.000km) voor €50,- incl verzenden. Een koopje.
Dynamo vervangen, auto gestart, multimeter geeft 14,x volt, lampje is uit.
De auto een tijdje laten lopen, een paar keer uit en weer gestart, geen problemen.
Toen ik de straat uit reed echter ging het lampje weer aan en bleek dat ook deze dynamo was overleden.
Tijdens het rijden knippert het lampje soms echter wel even uit en weer aan.
Is het toeval dat beide dynamo's kapput zijn of kan er meer aan de hand zijn?
Zijn dit de koolborstels?
Kan ik deze evt zelf vervangen?
*edit*
Nog even een algemene vraag; mijn eigen Palio staat voor APK in de steigers en aangezien een mens toch naar het werk moet heb ik een volle accu in de Clio waarmee ik makkelijk heen en weer kan. Is dat op enige wijze schadelijk voor de rest van de Clio?