Pagina 1 van 1

Schakelaar inbouwen koelven

Geplaatst: 11 apr 2012 11:54
door Entity_Razer
Heren (en dames ;) ),

Ik bemerk dat mijn clio "problemen" heeft met filerijden waardoor hij vrij warm wordt (koel fan slaat wel aan natuurlijk, maar ... liever niet zal ik maar zeggen :) )

wat ik nu wil doen is de "befaamde" schakelaar inbouwen in de wagen zodat ik manueel de koel fan kan aan / uit zetten.
Hier had ik 2 ideƫen voor:

1) Relais op de fan zodat ik gewoon direct de fan aan / uit schakel

2) paar draden van de temp sensor aftakken en hier in parallel met de sensor een schakelaar op zetten zodat ik de sensor kan laten "door slaan" op commando en dat deze dan zelf het bestaande relais van de koel fan aanstuurt.

Optie 2 lijkt me beter, maar ik had ook graag nog van andere mensen hun opinie gehad :)


mvg,

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Geplaatst: 11 apr 2012 12:02
door Frank [Factory]
Uhmmm, als je er problemen mee hebt is er iets mis lijkt me? Waarom dan zo'n knullige oplossing?

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Geplaatst: 11 apr 2012 12:06
door Entity_Razer
ik heb geen probleem op zich... hij wordt warm bij stilstaan / file rijden, op een bepaalde temp slaat de ventilator aan en klaar.

maar ik zou liever hebben dat ik hem zelf kan aanzetten, ook op de zogenaamde heat soak tegen te gaan.
De ventilator slaat ook vrij laat aan vind ik bij de 16Vtjes, misschien moet ik de temp sensor ook maar eens wisselen maar .. lijkt me gezonder algemeen ook dat ik het heat soak effect kan tegengaan zodat de motor niet loei heet wordt tijdens filerijden.

Re: Schakelaar inbouwen koelven

Geplaatst: 19 apr 2012 00:02
door Rickert
Gemiddelde Renault motor wordt 95 - 97 graden dan slaat de koelvin pas in.
Bij Ford is het pas bij 108 - 110 graden
Bij Opel weer op precies 100 graden..

Ik zou me er niet te druk over maken, alleen als je temp echt te hoog wordt, 105+ graden :wink: