Temperatuur Renault Clio lager dan verwacht
Geplaatst: 18 jan 2012 11:35
Beste lezers,
Ditzelfde bericht heb ik geplaatst in het Renault-topic op tweakers.net, maar daar heb ik niet helemaal het antwoord gekregen wat ik zocht. Ik zoek eigenlijk juist ervaringen van mede-Cliobezitters.
Ik wil benadrukken dat ik de tips en adviezen gekregen op tweakers (http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 4#37508024" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) niet negeer, maar graag gewoon wat meer ervaringsverhalen krijg. Ik blijf het namelijk typisch vinden dat de monteur van de renault-garage waar ik ben geweest, zegt het geen probleem te vinden, terwijl meerdere tweakers spreken over een defecte thermostaat.
=======
Beste mede-Renaultbezitters,
Mijn vraag gaat over de motortemperatuur bij een Clio, en de indicatie hiervan.
Laat ik beginnen met: is dit de juiste plek, of kan ik beter een eigen topic openen?
Ik heb een renault clio uit feb 2005 (voorlaatste model dus). Deze heb ik afgelopen zomer gekocht.
Wanneer ik 2/3 minuten had gereden met een koude motor, gaf de temp.indicatie 2 streepjes aan.
Wanneer ik zo'n 10 min onderweg was (stads + snelweg), zat ik op 4 streepjes. Onder de 4 streepjes
zakte ik nooit.
Afgelopen herfst was het frisser, en viel het mij op dat het behalven van de 4 streepjes langer
duurde. Het was toen een graad of 12. Een week daarop was het 8 graden: hoewel ik ruim een halfuur
lang file heb gereden (+/- 30 km/u, stilstaan), heb ik geen 4 streepjes meer gehaald. De motortemp
bleef op 2 streepjes.
Toen we later de nachtvorst hebben gehad, heb ik hem nooit meer op 4 zien belanden, maar max op 2.
Omdat ik 4 streepjes eigenlijk als bedrijfstemp zie, ben ik er mee langs de garage gegaan om dit
na te vragen. Het was die dag zo'n 8 raden, Daar heeft de auto enige tijd stationair gedraaid, en
in z'n vrij op 2500 toeren. Binnen 5-10 minuten waren 4 streepjes zichtbaar. De monteur gaf aan
dat de temp die hij voelde bij de motor zelf (motorkap open, hand erin) goed / warm was. Eveneens
gaf hij aan dat als de auto niet inhield, of problemen had met starten, hij het niet bijzonder
vond, en niet als defect zag. Toen ik terug naar huis reed, zakte de temp terug van 4 naar 2.
Ik nam hier in principe genoegen mee, maar.. Een kennis van mij heeft zo'n zelfde clio. Toen het
onlangs een graad of 6 was, ging er mee naar de supermarkt, en had hij 5 streepjes zei hij. Dat is
dus een totaal ander beeld dan bij mij: korte rit, en hogere temp. Toen begon ik dus weer te
twijfelen.
Vanochtend was het -2. Het duurde een minuut of 4 voordat ik 2 streepjes had, maar ook na 17 km
rijden (stad en snelweg) kwam ik niet hoger dan 2. Aangekomen op de parkeerplaats van mijn
bestemming, heb ik hem in z'n vrij gezet en heb ik hem 2500 RPM laten draaien. Binnen 4 minuten
behaalde ik 4 streepjes. De indicatie an sich werkt dus wel, en stationair krijg ik er wel 4. Ik
ben niet weggereden, maar ik vermoed dat als ik een stukje zou gaan rijden, ik terug zou zakken
naar 2. De warme lucht uit de blower in de auto vind ik ook niet bijzonder warm, maar dit zou
natuurlijk perceptie kunnen zijn gezien mijn achtergrondkennis. Een kennis van mijn heeft een 11
jaar oude opel astra, en diens lucht is veel warmer. Maar goed, dat is ook een heel andere auto
dus of die vergelijking opgaat...
Mijn vraag is: hoe zit de temp bij jullie clio's bij dit weer, en loont het de moeite om nog eens
naar de garage (al dan niet een andere) te gaan?
Ditzelfde bericht heb ik geplaatst in het Renault-topic op tweakers.net, maar daar heb ik niet helemaal het antwoord gekregen wat ik zocht. Ik zoek eigenlijk juist ervaringen van mede-Cliobezitters.
Ik wil benadrukken dat ik de tips en adviezen gekregen op tweakers (http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 4#37508024" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) niet negeer, maar graag gewoon wat meer ervaringsverhalen krijg. Ik blijf het namelijk typisch vinden dat de monteur van de renault-garage waar ik ben geweest, zegt het geen probleem te vinden, terwijl meerdere tweakers spreken over een defecte thermostaat.
=======
Beste mede-Renaultbezitters,
Mijn vraag gaat over de motortemperatuur bij een Clio, en de indicatie hiervan.
Laat ik beginnen met: is dit de juiste plek, of kan ik beter een eigen topic openen?
Ik heb een renault clio uit feb 2005 (voorlaatste model dus). Deze heb ik afgelopen zomer gekocht.
Wanneer ik 2/3 minuten had gereden met een koude motor, gaf de temp.indicatie 2 streepjes aan.
Wanneer ik zo'n 10 min onderweg was (stads + snelweg), zat ik op 4 streepjes. Onder de 4 streepjes
zakte ik nooit.
Afgelopen herfst was het frisser, en viel het mij op dat het behalven van de 4 streepjes langer
duurde. Het was toen een graad of 12. Een week daarop was het 8 graden: hoewel ik ruim een halfuur
lang file heb gereden (+/- 30 km/u, stilstaan), heb ik geen 4 streepjes meer gehaald. De motortemp
bleef op 2 streepjes.
Toen we later de nachtvorst hebben gehad, heb ik hem nooit meer op 4 zien belanden, maar max op 2.
Omdat ik 4 streepjes eigenlijk als bedrijfstemp zie, ben ik er mee langs de garage gegaan om dit
na te vragen. Het was die dag zo'n 8 raden, Daar heeft de auto enige tijd stationair gedraaid, en
in z'n vrij op 2500 toeren. Binnen 5-10 minuten waren 4 streepjes zichtbaar. De monteur gaf aan
dat de temp die hij voelde bij de motor zelf (motorkap open, hand erin) goed / warm was. Eveneens
gaf hij aan dat als de auto niet inhield, of problemen had met starten, hij het niet bijzonder
vond, en niet als defect zag. Toen ik terug naar huis reed, zakte de temp terug van 4 naar 2.
Ik nam hier in principe genoegen mee, maar.. Een kennis van mij heeft zo'n zelfde clio. Toen het
onlangs een graad of 6 was, ging er mee naar de supermarkt, en had hij 5 streepjes zei hij. Dat is
dus een totaal ander beeld dan bij mij: korte rit, en hogere temp. Toen begon ik dus weer te
twijfelen.
Vanochtend was het -2. Het duurde een minuut of 4 voordat ik 2 streepjes had, maar ook na 17 km
rijden (stad en snelweg) kwam ik niet hoger dan 2. Aangekomen op de parkeerplaats van mijn
bestemming, heb ik hem in z'n vrij gezet en heb ik hem 2500 RPM laten draaien. Binnen 4 minuten
behaalde ik 4 streepjes. De indicatie an sich werkt dus wel, en stationair krijg ik er wel 4. Ik
ben niet weggereden, maar ik vermoed dat als ik een stukje zou gaan rijden, ik terug zou zakken
naar 2. De warme lucht uit de blower in de auto vind ik ook niet bijzonder warm, maar dit zou
natuurlijk perceptie kunnen zijn gezien mijn achtergrondkennis. Een kennis van mijn heeft een 11
jaar oude opel astra, en diens lucht is veel warmer. Maar goed, dat is ook een heel andere auto
dus of die vergelijking opgaat...
Mijn vraag is: hoe zit de temp bij jullie clio's bij dit weer, en loont het de moeite om nog eens
naar de garage (al dan niet een andere) te gaan?