In mijn zoektocht naar een goede tweedehands auto ben ik op de Clio gestuit. Ik heb een 2006 Clio III 1.6 16v Team Spirit SL met een kleine 80k op de teller op het oog.
De auto ziet er op het oog netjes uit. Ik heb onder de motorkap gekeken: geen schoongespoten motor, goed teken wat mij betreft, zeker omdat ik geen rare aanslag of iets dergelijks kon ontdekken, schroeven aan de voorkant waren niet beschadigd waardoor ik denk dat ook de voorkant er nog nooit af is geweest. Ook aan de achterkant kon ik geen sporen van bijvoorbeeld een ongeval ontdekken.
Ik heb er ook een proefrit mee gemaakt. Geen rare afwijkingen bij remmen zonder handen aan het stuur en geen onbalans. De auto leek verder lekker te rijden alleen vertoonde hij boven de 70 KM/u een fluitend geluid komende van de rechtervoorkant van de auto. Bovendien heb ik hem vergeleken met een 2008 Clio III 1.6 16v Dynamique S, en deze laatste leek net wat vlotter te rijden: hij trok wat sneller op naar mijn idee maar is zo ver bekend niet gechipt. Ik ga morgen nog een tweede proefrit maken in de Team Spirit om te kijken of dit niet alleen uit mijn verbeelding komt

NB: de Dynamique had wat andere issues: onbalans e.d., geen NAP en bovendien viel de vraagprijs een eindje boven mijn maximum budget, dus deze was verder geen optie voor mij. De extra luxe van een Dynamique vind ik bovendien niet erg belangrijk.
De auto staat bij een Renault dealer te koop voor een meeneemprijs van EUR 7950. Incl. afleverbeurt en 6 maanden Renault topoccassion garantie zou de totaalprijs op een dikke EUR 9400 uitkomen. Nu heeft de auto echter een groot minpunt (denk ik): hij staat al sinds oktober 2010 te koop, bijna een jaar dus. Volgens de dealer komt dit omdat veruit de meeste mensen bij hen voor een 1.2 of 1.4 gaan, de 1.6 is daar gewoon niet zo populair. Bovendien garandeerde hij mij dat met de grondige beurt en checks die hij ivm de Topoccassion garantie krijgt, goed in orde zou zijn. De fluittoon zou hierbij ook verholpen worden. Na wat onderhandelen zou de prijs uiteindelijk uitkomen op EUR 8500, een korting van een kleine EUR 1000 dus.
Ik heb twee vragen:
1. Is dit een goede deal? Zoals al gezegd leek er weinig aan de hand te zijn met de auto, op die fluittoon (en een kapotte accu maar dat verwachtte ik ook wel na bijna een jaar stilstaan) na. Zou het evt. iets te traag optrekken bij zo'n beurt opgelost zijn?
2. Zijn er nog specifieke (zwakke) punten van de Clio waar ik op moet letten als ik morgen een tweede proefrit ga maken?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!