Distributieriem geknapt, zelf maken/laten maken?
Geplaatst: 02 sep 2011 08:49
Beste forummers,
Laatst reed ik met een gangetje van 60 in zn 4. Het begon allemaal met wat getik onder de motorkap en rondom de auto. Nog geen 2-3 minuten later hoorde ik een harde PTSSJJJ onder de motorkap en sprongen de motortemperatuurlamp en de olielamp aan, stuurbekrachtiging viel weg. Of de motor uitviel of niet weet ik niet meer door mijn paniekstatus. Auto aan de kant gezet, naar huis gesleept door mn vader. Ik heb zelf onder de motorkap gekeken en de v-snaar was erg gerafeld. Ik dacht dat dit het probleem was tot de ANWB langskwam om mij te vertellen dat met het starten de nokkenassen niet meer meedraaiden. Hij zei dat mijn auto helemaal kapot is nu. Volgens hem heeft ergens onderin het blok de distributieriem de v-snaar 'opgegeten' door een scheve ligging van de snaar. De gevolgen hiervan zijn dus kromme kleppen etc etc jullie weten het wel. Zuigers schijnen nog intact te zijn.
Nu wil ik graag geld uitsparen voor een reparatie en zoveel mogelijk zelf doen. Hierbij wil ik beginnen met het loshalen van mijn cilinderkop. Ik ben best wel een noob op dit gebied dus zou iemand mij de volgorde van alles uit kunnen leggen van koelvloeistof loshalen tot volgorde van kopbouten loshalen/aandraaien en de aanhaalmomenten etc. Ook zit er 1 helft van alle kopbouten onder het spruitstuk verborgen.. geen idee hoe ik hier bij kom. Is er misschien ergens een (foto)tutorial?
Alvast erg bedankt. Groetjes, een gebroken RSi'er.
Laatst reed ik met een gangetje van 60 in zn 4. Het begon allemaal met wat getik onder de motorkap en rondom de auto. Nog geen 2-3 minuten later hoorde ik een harde PTSSJJJ onder de motorkap en sprongen de motortemperatuurlamp en de olielamp aan, stuurbekrachtiging viel weg. Of de motor uitviel of niet weet ik niet meer door mijn paniekstatus. Auto aan de kant gezet, naar huis gesleept door mn vader. Ik heb zelf onder de motorkap gekeken en de v-snaar was erg gerafeld. Ik dacht dat dit het probleem was tot de ANWB langskwam om mij te vertellen dat met het starten de nokkenassen niet meer meedraaiden. Hij zei dat mijn auto helemaal kapot is nu. Volgens hem heeft ergens onderin het blok de distributieriem de v-snaar 'opgegeten' door een scheve ligging van de snaar. De gevolgen hiervan zijn dus kromme kleppen etc etc jullie weten het wel. Zuigers schijnen nog intact te zijn.
Nu wil ik graag geld uitsparen voor een reparatie en zoveel mogelijk zelf doen. Hierbij wil ik beginnen met het loshalen van mijn cilinderkop. Ik ben best wel een noob op dit gebied dus zou iemand mij de volgorde van alles uit kunnen leggen van koelvloeistof loshalen tot volgorde van kopbouten loshalen/aandraaien en de aanhaalmomenten etc. Ook zit er 1 helft van alle kopbouten onder het spruitstuk verborgen.. geen idee hoe ik hier bij kom. Is er misschien ergens een (foto)tutorial?
Alvast erg bedankt. Groetjes, een gebroken RSi'er.