Pagina 1 van 1
Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 15 jun 2011 18:27
door Wout-R
Hallo allen!
Na een tijdje niet echt actief te zijn geweest op clioclub.nl heb ik jullie mening/advies nodig!
Mijn RSi uit '96 was weer toe aan een beurtje, dus gisteren een afspraak gemaakt en vandaag kon ie al geholpen worden.
Ik had aangegeven of ze even kritisch naar de remmen wilden kijken en naar de koppeling. Remmen ging een beetje schokkend als ik wat harder op het rempedaal ging staan. De koppeling pakte soms wat laat op en slipte af en toe door.
Vandaag kreeg ik telefoon met het volgende (beroerde) nieuws.
* Koppeling moet vervangen worden
* Remmen achter, schijven + blokken, moeten vervangen worden
* Fuseekogel (rechtsvoor) is rot, moet vervangen worden
* Multiriem is slecht, moet vervangen worden
* Wat kleinere dingetjes: kleine beurt, lekje in de uitlaat en uitlijnen
Goed voor een totaal kosten plaatje van een dikke €1300,= ... Ik ben er gewoon een beetje slecht van...
Ik zit nu een beetje in twijfel wat ik met dat apparaat aan moet, hij heeft nu 185duizend kilometer gelopen en ik rij er best nog met plezier in. Maar zulke hoge kosten, en na een aantal andere hoge balie-facturen, ben ik er ook weer wel een beetje klaar mee.
Zeggen jullie van: weg doen dat ding!
Of over de kosten: dit kan veel goedkoper!
Ik weet het even niet en ik hoor het allemaal graag!
Alvast bedankt!!

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 15 jun 2011 18:38
door sj0ertum
Ik vin het een aardige smak geld! En de dagwaarde is een stuk minder dan wat je nu moet betalen.....
Maarja als je wat anders koopt weet je ook niet wat je aantreft.
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 15 jun 2011 18:44
door Wout-R
Ik vind het ook nogal een flink bedrag!!!
En ja, wat je verder zegt, je hebt zeker gelijk!
Heb ik me ook al gerealiseerd...
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 15 jun 2011 20:51
door sj0ertum
Als hij verder in orde is...Geen roest of gekke dingen....dan zou ik hem oplappen. Maar anders snel de deur uit trappen
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 15 jun 2011 22:15
door Nelis
Tsjha ligt eraan wat de staat van de auto is.
En als je handig ben kan je het meeste wel zelf doen scheeld ook weer in de kosten natuurlijk!!!
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 00:45
door Synchro
Enige wat arbeidsintensief is/kan zijn, is de koppeling.
rest stelt niet veel voor qua werk.
Als ik jou was zou ik even navragen hoeveel elke reparatie met onderdelen kost.
dan kun je wat makkelijker bepalen of de prijzen redelijk zijn vind ik.
Achterremmen met nieuwe lagers zijn redelijk duur, maar omdat de lagers er al inzitten scheelt het tijd, en je hebt meteen nieuwe lagers.
fuseekogel,multiriem,uitlaat stellen niet veel voor qua werk
kleine beurt en uitlijnen hebben meestal een vast tarief.
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 15:27
door Wout-R
Opsomming:
* koppeling vervangen € 690 (mij is verteld dat dit 9 uur arbeid is)
* schijven/blokken achter € 286
* multiriem € 55
* fuseekogel € 79
* uitlijnen € 59
* kleine beurt € 125
* repareren uitlaat lek € 25
Dit zijn de opgegeven kosten. Ik heb vanmiddag naar een andere garage gebeld en hiervan hoor ik morgen wat het daar gaat kosten.
Verder de staat van mn clio is vrij goed, geen roest (of de pekel van de winter zou dit nu veroorzaakt moeten hebben), lak is nog netjes, interieur ook nog netjes.
Het zure is dat de distributie riem, schijven/blokken voor en 4 nieuwe banden nog maar een halfjaartje geleden gedaan zijn.
Dusja, het heeft 2 kanten he. Eigenlijk wil ik hem niet wegdoen, maar aan de andere kant weer wel.
Kwestie van 1 van de 2 knopen doorhakken denk ik..
Voordeel is misschien dat ie nog tot en met september goedgekeurd is, dus ik kan er zoiezo nog even mee blijven rijden. Maar of ik dan nog zo lekker zit?...
Dank voor alle reacties tot nu toe!

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 15:43
door sj0ertum
Ik heb mijn koppeling een anderhalve maand geleden voor 370 euro bij een beunhaas laten vervangen. Er gaat inderdaad wel een uurtje of 7 a 8 zeker in zitten.
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 17:36
door Wout-R
Ik ga zeker nog eens in mijn kring van vrienden / bekenden / kennisen rondvragen of er nog een beuner de haas te vinden is
Voor (zegmaar) 400 eu vind ik het al een stuk interessanter!!
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 21:38
door Nelis
Wout-R schreef:Opsomming:
* multiriem € 55
Het zure is dat de distributie riem
Waarom heb je toen dan niet meteen de multiriem meevervangen. Die paar € extra

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 22:40
door Wout-R
Is toen niet door de garage aangegeven dat ie rot was, laat staan dat ie al rot was.
En of het toen is gebeurd of nu moet gebeuren, het zou/zal me in beide gevallen €55 kosten. Toch?

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 16 jun 2011 23:43
door Nelis
Mwah valt wel mee toen lag die er al af dus was eigenlijk geen extra werk

! en je zou verwachten dat ze die ook mee vervangen majha blijkbaar niet dus

!
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 22 jun 2011 16:34
door Wout-R
Henny allereerst ook bedankt voor je reactie!
Het ziet er naar uit dat ik met die info iets ga doen
Gisteren mn maat gesproken die een jaar of wat monteur is geweest en we hebben min of meer besproken en besloten om het zelf te gaan doen.
Hij heeft connecties in die wereld en kan waarschijnlijk ook nog ietsje aantrekkelijker aan onderdelen komen. Moeten alleen nog even kijken waar we eventueel gereedschap en een brug kunnen mis-/ge- bruiken!

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 23 jun 2011 00:10
door Rickert
Er zijn diverse plekken in Nederland die bruggen en gereedschap verhuren.
Misschien kan je daar wat mee, is veel beter als een krik oid

Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 23 jun 2011 18:37
door gabbermaikel
voor de koppeling kun je eigenlijk niet zonder brug. En autodata verteld mij dat er 9 uur voor staat, dat betekent dat een hobby bob er vaak toch wel ruim 10 uur mee bezig zal zijn omdat die autodata lui uitgaan van een redelijk ervaren monteur.
En die achter schijven en blokken vervangen is volgens mij vrij simpel(als het hetzelfde werkt als bij een 16v). Het is namelijk 2 bouten en 1 moer. De moer is de centrale moer voor het lager en die 2 bouten is waar de blokhouder mee vast zit. Enige probleem wat je misschien gaat hebben is het terugdraaien van de remklauw. Zelf heb ik dat gedaan met een buis waar ik hoekjes uit geslepen heb en zo kon ik druk zetten en draaien om hem terug te draaien. Maar als je ergens een brug gebruiken kunt is er ook wel een vrij grote kans dat daar ook wel een set aanwezig is om remklauwen met handrem terug te draaien.
Re: Wéér onderhoud aan mijn 1.8RSi
Geplaatst: 29 jun 2011 16:17
door Wout-R
Hallo allen!
Bedankt weer voor alle reacties!
Onderdelen zijn sinds vanmiddag binnen.
Mn maat had voor me gebeld naar de Brezan, hij is daar bekend en is er al vaker geweest. En jawel, toch mooi voor alles 25 - 30 % korting gekregen!
Ik was net alles even aan het checken alleen volgens mij hebben ze te grote remschijven meegegeven, ze zijn zelfs groter als die aan de voorzijde.
(Maat die op de doos staat is: 238 Dia, 8 max, 4H. Mij zegt het niks maar als ik het zo op het blote oog inschat en ze ervoor hou zijn ze te groot. Nu zit ik ondertussen te zoeken op internet en ik zie toch dat deze maat via sites gegeven wordt... Misschien weet één van jullie of dit de goede of juist de slecht maat is?)
Ik moet nog wel even een brug regelen. Ik verwacht dat ik/we bij die garage die ik in gedachten heb vast ook wel gereedschap mogen gebruiken!
Groeten!
