Koelvloeistof vervangen/lek kvs-circuit
Geplaatst: 06 jun 2011 22:09
Hallo allemaal,
Sinds ruim 2 weken rijd ik rond in een Clio I 1.2 Symbol uit '96. Prima in orde, het enige minpuntje dat ik inmiddels heb ontdekt is dat het koelvloeistof reservoir inmiddels voorzien is van een royale hoeveelheid bruine prut. Nu heb ik begrepen dat dit kan komen doordat het a) gewoon nooit is schoongemaakt (ophoping vuil/roest) of dat er b) ergens een lek zit waardoor er olie bij de koelvloeistof komt, en dat zou dus minder goed nieuws zijn. Correct me if I'm wrong!
Ik heb dit bij de aankoop nog niet ontdekt omdat de verkoper er toen een fles koelvloeistof in gooide toen ik opmerkte dat het peil te laag stond, heb van tevoren niet in het reservoir gekeken. Nu merkte ik gisteren echter dat er een natte vlek bij het rechtervoorwiel lag en na een kijkje onder de auto blijkt de onderkant wat nat te zijn. Toen ik wat rondkeek onder de motorkap bleek de koelvloeistof weer ver onder peil te zitten, dus ik ga er vanuit dat er ergens een lek zit in het kvs-circuit.
Op welke plek zou er logischerwijs de meeste kans zijn op een lek/scheur in een slang o.i.d.? Ik neem aan ergens aan de onderkant van de motor aangezien ik van boven geen lek kan ontdekken, maar weet niet precies waar ik moet zoeken.
En is het makkelijk zelf te doen om het koelvloeistof circuit schoon te maken of krijg je die bruine troep er niet zomaar uit door het een keer door te spoelen? Kan dit gewoon met water tot het schoon is, en hoe gaat het ontluchten naderhand in zijn werk?
Veel vragen maar ik ga er vanuit dat hier de experts zitten.
Sinds ruim 2 weken rijd ik rond in een Clio I 1.2 Symbol uit '96. Prima in orde, het enige minpuntje dat ik inmiddels heb ontdekt is dat het koelvloeistof reservoir inmiddels voorzien is van een royale hoeveelheid bruine prut. Nu heb ik begrepen dat dit kan komen doordat het a) gewoon nooit is schoongemaakt (ophoping vuil/roest) of dat er b) ergens een lek zit waardoor er olie bij de koelvloeistof komt, en dat zou dus minder goed nieuws zijn. Correct me if I'm wrong!
Ik heb dit bij de aankoop nog niet ontdekt omdat de verkoper er toen een fles koelvloeistof in gooide toen ik opmerkte dat het peil te laag stond, heb van tevoren niet in het reservoir gekeken. Nu merkte ik gisteren echter dat er een natte vlek bij het rechtervoorwiel lag en na een kijkje onder de auto blijkt de onderkant wat nat te zijn. Toen ik wat rondkeek onder de motorkap bleek de koelvloeistof weer ver onder peil te zitten, dus ik ga er vanuit dat er ergens een lek zit in het kvs-circuit.
Op welke plek zou er logischerwijs de meeste kans zijn op een lek/scheur in een slang o.i.d.? Ik neem aan ergens aan de onderkant van de motor aangezien ik van boven geen lek kan ontdekken, maar weet niet precies waar ik moet zoeken.

En is het makkelijk zelf te doen om het koelvloeistof circuit schoon te maken of krijg je die bruine troep er niet zomaar uit door het een keer door te spoelen? Kan dit gewoon met water tot het schoon is, en hoe gaat het ontluchten naderhand in zijn werk?
Veel vragen maar ik ga er vanuit dat hier de experts zitten.
