Pagina 1 van 1
Torsievraag.
Geplaatst: 14 mar 2011 12:43
door Mearjo.
Mede clubbers, even een vraag.
Als we de torsie 1 tandje lager zetten, hoeveel is dat in mm/cm ?
Enig idee? Kon het niet zo terug zien op het forum..
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 17 mar 2011 23:18
door ApaX
Je kan het uitrekenenen. Bij benadering is het de lengte van de draagarm maal de hoek (in radialen) van 1 tandje.
dus:
n=aantal tandjes op de as
l=lengte draagarm (center tot center)
Dan is het ongeveer:
2*pi*l
--------
n
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 17 mar 2011 23:46
door Age
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 18 mar 2011 07:37
door Mearjo.
Aaaaaaahhh zzzoooo jaaaaaaaaaa!
Sorry, maar je moet echt iets meer in Jip en Janneke taal praten wil ik dat begrijpen

Re: Torsievraag.
Geplaatst: 18 mar 2011 10:23
door Age
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 18 mar 2011 14:09
door ApaX
Al de torsie veer 30 tandjes heeft en de draag arm is 30 cm lang (van midden wiellager tot midden torsie veer). Dan moet de verplaatsing in hoogte ongeveer 6,28 cm per tandje zijn.
Het kan zijn dat ik de constructie niet helemaal goed voor de geest heb, als iemand een foto heeft kan ik beter kijken of ik misschien een foutje maak, die maak ik namelijk regelematig....ahum..
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 18 mar 2011 14:31
door ApaX
Even een waarwschuwing....Ik weet niet of de clio 1 dit heeft, maar de clio 2 heeft het wel. Daar zit op de achteras een remdruk regelventiel. Afhankelijk van de veerweg wordt de remdruk aan de achteras veranderd. De veerweg is een maat voor de druk op de achterwiel, via dit ventiel wordt er in zekere zin gemeten hoe hard de achterwielen kunnen remmen. Verander je de veerweg dan "denkt" het ventiel dat de achteras zwaar beladen is en gaat hij op de achteras meer remdruk toelaten. Doe je hier niks aan dan kan je blokkerende achterwielen krijg bij hard remmen. Blokerende achterwielen tijdens het remmen moet je zien te voorkomen omdat die situatie instabiel is, de achterkant van de auto breekt uit en je verliest controle.
De vraag is dus even hoe dat zit bij een clio 1, is er remdruk regeling?
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 19 mar 2011 21:55
door 16valves
Heeft de clio 1 volgens mij wel ja, maar die kun je dan ook verstellen, of dit uberhaupt nodig is ligt er ook aan hoeveel je de achteras verlaagt natuurlijk

Re: Torsievraag.
Geplaatst: 20 mar 2011 00:05
door ApaX
true...:D. Toch zou ik het risico niet nemen. Je komt er alleen maar achter als je vol in de ankers moet, en dan is het telaat. Verlaag je de auto met 6 cm, verstel het ventiel met 6 cm, dan moet het goed gaan.
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 20 mar 2011 18:39
door 16valves
Als je je auto 6 cm verlaagd hoef je het remdrukregelventiel echt niet met 6 cm te verstellen, remdrukregelventiel 6cm verstellen kan trouwens niet eens

Re: Torsievraag.
Geplaatst: 20 mar 2011 18:58
door ApaX
Je wil toch dat je bij gelijke belading dezelfde remdruk hebt?
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 20 mar 2011 22:37
door gabbermaikel
ja alleen je verlaagt de auto 6cm op het uiteinde van de achteras, maar die drukregelaar zit voor aan de as. Daar zit dus maar een heel klein hefboompje tussen het draaipunt en die regelaar, en tussen het wiel en het draaipunt is dat veel groter. Dus laten we even zeggen dat de draagarmen 10 keer zo lang zijn dan hoef je bij een 6cm verlaging maar 6mm te verstellen op die regelaar. En dat is dus waarom de regelaar niet 6cm versteld hoeft te worden maar wel aan die afstand die daar mee overeen komt
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 21 mar 2011 01:16
door ApaX
Je hebt helemaal gelijk! Ik ken de constructie van de clio 1 niet zo goed.
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 22 mar 2011 09:36
door Jeff 16V
In de sneeuw met de rsi heb ik dat ding toen helemaal dichtgeschroefd
Dat was pas leuk rijden door die witte bagger

Re: Torsievraag.
Geplaatst: 22 mar 2011 21:22
door 16valves
Kun je ook gewoon je handrem gebruiken

Re: Torsievraag.
Geplaatst: 22 mar 2011 21:47
door Jeff 16V
wou het is proberen...........
Re: Torsievraag.
Geplaatst: 22 mar 2011 22:12
door 16valves
Is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk
