Velgen Herstellen ?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
jeroentune

Velgen Herstellen ?

Bericht door jeroentune »

Vandaag ben ik naar het hoge noorden gereden om een set velgen op te halen. Ik kon in drachten voor een scherpe prijs een set OZ racing F1 velgen ophalen met naafgat 60.1 in 16 inch . Binnen 3 uur heen en weer naar drachten gereden en nu thuis eens goed kijken wat we gaan doen met deze wielen.
Het lijkt er op dat ze een lange periode opgeslagen stonden, er zit een soort mos op de velgen of groene alg. Ook vind ik oud zaagsel in de velgen .
Ik heb een velg maar eens onder handen genomen om te zien wat ik er mee kan. Het lijkt er op dat alle velgen keurig netjes recht zijn. Het binnen werk van de velgen zijn vooral heel vies. Het lijkt er na het schoonaken op dat de kleur van de spaken een beetje verschoten zijn. Maar maak je het vochtig dan glimt het goed. Daarnaast hebben alle 4 de velgen stoep rand schade. 2 heel weinig en 2 heel veel ! zie foto.
Aangezien ik een zwarte clio rijdt , wat is dan verstandig om te doen :
De velgen helemaal schuren en hier en daar plamuren en dan in een nieuwe lak zetten (bijvoorbeeld wit)
Of de velgen zo laten , de stoeprand schade opknappen en de "rand" opnieuw in kleur zetten en dan de hele velg in de blanke lak afwerken ?

Heeft iemand wat voorbeelden van hoe het er ongeveer uit zou komen te zien ?

Bedankt !

Hier de foto.s van de velgen.

Afbeelding

Afbeelding
.luuk

Re: Velgen Herstellen ?

Bericht door .luuk »

Laten opknappen is inderdaad niet goedkoop...

Mn velgen hadden minder schade dan de jouwe, maar ik was 300 kwijt
jeroentune

Ik ben redelijk handig met Aluminium, en poly plamuur dus ik ga ze zelf herstellen. ik ga voor Wit met glans en een nieuwe oranje stickerset.

Tot nu toe weet ik dat het gaat om een set van 16 inch 4x100 met een ET waarde van 37 . dat past .. echter ik kan iet goed vinden of het om en 7J of 7.5J gaat , en vervolgens , welke banden maat ik daar op kwijt kan .. iemand ervaring ?

Jeroen
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Moet je aan de binnen kant van je velg in de spaken kijken daar staat het altijd hoeveel J het is!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
jeroentune

Bedankt Nelis .. Je hebt gelijk het is 7J .dus dat betekent dat ik kan gaan voor 195/45/16 .

Ik heb de velg van de eerste foto maar eens te pakken genomen en de stoeprandschade helemaal weg geschuurd, daarna alles weer keurig terug geschuurd in de goede vorm en weer glad geschuurd met waterproof 800. De kleine krasjes die nog zichtbaar zijn zijn zo klein dat die met de primer wel zullen verdwijnen. Toen gelijk de rest van de velg meegenomen en deze velg is klaar voor een laagje primer .. Ik denk alleen dat het ventiel er uit moet.

hier een foto van de vooruitgang.

Afbeelding
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Zou gewoon ventiel er uit halen. Een nieuwe laten is nooit verkeerd ;)! En als je de banden laat monteren doen ze er toch een nieuwe in!

Met een zij knip tang de onderkant wegknippen!
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Je hebt ze opgehaald zie ik. Mooie velgen met veel potentie!
Je kunt er ook iets geks mee doen. Knal oranje maken ofzo.

Of de rand een andere kleur dan de spaken.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

:idea: zoiets:

Afbeelding
jeroentune

Hmmmm het wordt toch helemaal Wit .. ik heb in Maleisië een set nieuwe stickers besteld voor op de velgen. kleur oranje . ik ben bezig met de lak .. die komt waarschijnlijk uit Duitsland. scheelt nogal ..

Ik heb intussen de kapotte ventielen er af geknipt en de naafdoppen helemaal terug geschuurd . die worden ook gelijk mee gespoten.

Het is me effe te koud om in de schuur de velgen te gaan schoonmaken.. ik wacht even tot het wat warmer is ..

Jeroen
o8-Carni-8o

Bericht door o8-Carni-8o »

Hey Jeroen,

Het is nu al een wereld van verschil met de eerste foto! :thumbsup: Leuk projectje dacht ik zo. Als je met velgen het schuren en polijsten net zo in de vingers hebt als met koplampen, dan komt het helemaal goed :grin: .

Als het beter weer is en de auto weer netjes gewassen is zal ik een fotootje plaatsen in je koplamptopic van het resultaat.
rsi

Bericht door rsi »

Je had ze wel in drachten kunnen laten..... :wink:
Ik knap wel vaker velgen op. Hier wat voorbeelden.

hier wat foto's van mijn borbet c 16 inch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier mijn setje lenso rk 17 inch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jeroentune

Hmmm .. ik doe het toch liever zelf ..

Intussen ook de 2 de velg onder handen genomen en een flinke hap uit de velg nu gevuld met een 2K hars. dit weekend moet ik dat terug schuren naar de originele ronding. Ook zijn de OZ stickers binnen samen met de verf. Ik ga alles in de 2K lak zetten dus eerst gronden, dan kleurlak (wit) en dan een laag blank .. dan stickers er op en dan nog 2 lagen blank.

Afbeelding

Afbeelding
o8-Carni-8o

Nice! :thumbsup: Wit met oranje vind ik persoonlijk een hele mooie kleurcombinatie. Zal zeker ook goed staan op je zwarte apparaat!
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Heb je voor iedere velg een aparte spuitbus? dus 4 keer grond, 4 keer wit, 4 keer blank?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
jeroentune

Klopt Sjoerd. maar ik heb toch het gevoel dat ik veels te veel heb. Maar goed.

Ik heb intussen de 2 de velg spuitklaar. de 2K epoxy hars is uitgehard en ik heb de boel terug geschuurd en daarna weer fijn geschuurd met waterproof 1000.
dit weekend ga ik de andere velgen goed schoonmaken en herstellen. wellicht moet ik nog wat hars gebruiken. en dan kan de boel in de spuitplamuur.

Hier even een close up van de 2K epoxy .

Afbeelding
Timmeeeeeh

Bericht door Timmeeeeeh »

Je hebt echt niet veels te veel Jeroen..

Omdat je ze wit gaat spuiten moet het goed dekkend zijn en dan heb je gewoon zoveel nodig :wink:

En ik kan het weten :grin:

:lol:
jeroentune

Vandaag de 2 andere velgen spuitklaar gemaakt .. ze zijn nu alle 4 helemaal gereinigd kaal geschuurd en stoeprand schade verwijderd. waar nodig met een 2k epoxy hars de gaatjes gevuld en weer terug geschuurd. morgen of overmorgen gaat de primer er op .

Jeroen
o8-Carni-8o

Goed bezig :thumbsup: Viel het schuren een beetje mee?
jeroentune

Schuren viel best wel mee. ik heb alles met waterproof 400 en later naar 800 . nu de eerste 2 velgen met de meeste bschadigingen in de primer gezet. de boel hechte goed. morgen de andere 2 .

Afbeelding
skinnyvinny

Bericht door skinnyvinny »

Nice! Ziet er gaaf uit jeroen. Ik kan ook niet wachten op mn velgjes die ik bij jou ga ophalen. Ik zal deze topic in de gaten houden. Ben erg benieuwd hoe ze worden.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Die herken je straks niet meer terug! :thumbsup:
o8-Carni-8o

Dat denk ik ook Frank! Zelf ben ik erg benieuwd hoe het wit met de oranje accenten zal staan op een zwarte auto. Het is in ieder geval een combinatie die ik nog nooit in levende lijve heb gezien. Vol verwachting klopt ons hart zeg maar................ :smash:
jeroentune

Weer een kleine Update ! de Primer is verbazend goed .nu vier velgen met 2 bussen primer gedaan. zie het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Zit er nou nog een deukje in de velgrand op de 1e foto, de velg rechts onder?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ziet er goed uit man! Kijk maar uit dat ze volgendeweek niet in mijn kofferbak verdwijnen :laugh4: :worship:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”