CLIO 4 RS: Bonkend geluid bij scherp insturen op lage snelheid

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
ThijsvVondelen
beginner
Contacteer:

CLIO 4 RS: Bonkend geluid bij scherp insturen op lage snelheid

Bericht door ThijsvVondelen »

Hallo allemaal!

Ik ben in het bezit van een Renault CLIO 4 RS uit 2018. Ik heb de auto nu dik 1,5 jaar en rijd er met heel veel plezier in, er staat nu 38000 km op de teller. Echter merk ik de laatste tijd een 'probleem'. Wanneer ik in de ochtend mijn auto start en wegrijd uit het parkeervak moet ik even scherp sturen. Zodra ik dit doe beukt mijn auto rechts voor soms erg hard. Het lijkt wel of mijn band wegschiet of dat mijn vering een tik geeft. Als ik heel zachtjes rijd, gebeurt dit niet, maar zodra ik iets harder rijd (lees 10km/u) gebeurt het wel.

In de zomer had ik dit niet, maar nu het kouder is gebeurt dit wel.

het is zelfs zo erg dat een vriend van mij direct vroeg van 'ZOO wat is dat dan' toen het gebeurde.

Is er iemand bekend met dit probleem?

Alvast bedankt!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: CLIO 4 RS: Bonkend geluid bij scherp insturen op lage snelheid

Bericht door mox »

Gebroken veer, waardoor hij niet goed op z'n plek zit in de veerschotel?
Slecht veerpootlager?
Bevestiging (en rubbers) van de stabilisatorstang?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Matramur
forum starter
Contacteer:

Bericht door Matramur »

Denk dat ik weet wat er bedoeld wordt. Bij een clio 4(en veel andere auto's) staan bij (bijna) maximale stuuruitslag de voorwielen niet allebei exact even ver ingestuurd. Dan gaat een band wat wringen. Bij lagere temperaturen is het rubber van een zomerband een stuk harder en minder flexibel. Een wiel kan dan met een soort bonk "een stukje verder schieten".

Kan geen kwaad en als je winterbanden monteert(zachter rubber) heb je er waarschijnlijk ook minder/geen last van.

Mijn pilot sport 4 banden hebben dit wat extremer dan een ander type zomerband waar ik eerder mee reed.
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
edsan
beginner
Contacteer:

Bericht door edsan »

Sluit me aan bij laatste reactie. Toen ik t voor t eerst hoorde langs garage geweest, was niets raars te zien. Na nu de 10e winter en 2 merken voorbanden (de Dunlops en pilot sports )wel aan gewend bij wegrijden bij kou…
Huidige Renault: Clio IV RS Jaune Sirus. Vorige Renault: Megane coupe 16v rood, bouwjaar 1997...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”