Koelvloeistof lekkage?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
FlammeClio
beginner
Contacteer:

Koelvloeistof lekkage?

Bericht door FlammeClio »

Beste leden,

Als nieuweling op dit forum trap ik meteen af met een probleempje aan mijn 2015 Renault Clio 1.5 dCi met de 90 pk motor.

Afgelopen maandag viel mij op dat het koelvloeistofreservoir zo goed als leeg was, er stond nog een klein bodempje in.. De garagist zei dat de kans op schade klein was aangezien er altijd nog koelvloeistof in je leidingen zit, maar dat er dus wel ergens een lekkage zou moeten zitten.

De auto is de brug op gegaan maar er was nergens nattigheid of een lekkage te zien. Ook niet nadat ze druk op het koelsysteem gezet hebben. De koelvloeistof is netjes afgevuld en ik ben weer naar huis gegaan met het advies om het in de gaten te houden. Helaas stond het peil de afgelopen week iedere ochtend weer in aantal millimeter lager dan de ochtend daarvoor..

Begin januari is de distributieriem + waterpomp en multiriem vervangen, zou het wellicht hier mee te maken kunnen hebben? Ik heb hiervoor namelijk nooit last gehad van problemen met de koelvloeistof. Aan de andere kant heb ik sinds die vervanging al weer dik 7.500 kilometer gereden.

De auto rijdt verder super, het toerental is bij stilstand constant, ik heb geen vermogensverlies en geen witte rook uit de uitlaat. Daarnaast zit er geen sludge/mayonaise achtige rommel onder of aan de oliepeil stok, borrelt de koelvloeistof niet bij koude start en open dop en zijn de leidingen in te knijpen i.p.v. steenhard. Ik wil de koppakking natuurlijk niet meteen uitsluiten, maar ik heb het vermoeden dat het wat anders is.

Wat zou dit kunnen zijn? Of heeft iemand toevallig eenzelfde ervaring?

Alvast super bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jesper
66 kW powerrr
forum starter

Re: Koelvloeistof lekkage?

Bericht door 66 kW powerrr »

Welkom Jesper!

Ik heb hetzelfde gehad met mijn TCe 90, vanaf nieuw. Ik ben jarenlang tussen de beurten door naar de dealer geweest om hem gratis te laten bijvullen. Zij vonden het koelstofvloeistof verlies zeer klein en niet verontrustend. Maar vorig jaar heb ik om een betere oplossing gevraagd. Er bleek een scheurtje te zitten in zowel de radiateurleiding als in een of ander kastje, de temperatuursensor dacht ik. Het onderdeel en de leiding zijn vervangen en de route die de leiding maakt hebben ze aangepast omdat hij tegen een warm motoronderdeel aan kon komen. Ik heb er weinig voor hoeven betalen, omdat ik het vanaf het begin heb gemeld. Sindsdien blijft het koelvloeistofpeil constant.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”