Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Ik vind de besturing van mijn clio 1.16 16v uit 2003 niet fijn.....

De besturing is onrustig bij hogere snelheden. Op de snelweg ben ik constant aan het corrigeren. Elke kleine stuurcorrectie maakt dat er weer de andere kant op gecorrigeerd moet worden. Ik kan niet relax rechtuit rijden. Ook blijft het stuur linksom staan, gaat niet terug naar rechtuit bij grote stuurbeweging.

Ik heb wel eens gehoord van Sticky steering, dat is wat ik ervaar. Is dit een bekend probleem bij deze generatie Clio met elektronische besturing? Wat kan ik er aan doen?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Het zijn inkoppertjes en het blijft gissen, maar heb je de uitlijning weleens laten checken? Hoe zijn je banden eraan toe? En de stuur- en fuseekogels? Draagarmrubbers? Hoe voelt het stuur aan bij stilstand, zowel met als zonder draaiende motor? En met beide voorwielen opgekrikt?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

De banden zijn een jaar oud. Het stuur geeft gelijk weerstand bij stilstand met en zonder draaiende motor, lijkt geen speling op te zitten. Met wielen opgekrikt niet kunnen testen.

Die andere punten zal ik met APK begin maart laten controleren. Ik voel verder geen gekke dingen in het onderstel. Stuurt staat ook iets scheef.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

fokkehuis schreef: 27 jan 2020 10:18 Stuurt staat ook iets scheef.
Ik denk dat een uitlijnbeurt weleens behoorlijk zou kunnen schelen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Blijkt dus een niet goed werkend stuurhuis te zijn......

Al ik op winparts zoek (kenteken 14-LT-LL) dan krijg ik een paar stuurhuizen te zien. Maar waarom krijg ik dan zowel mechanisch als elektrische stuurhuizen te zien?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

De zoekfunctie op onderdelensites moet je altijd met een flinke korrel zout nemen. Zelfs Dialogys van Renault is niet altijd eenduidig.

Je kunt daarom het beste op het stuurhuis naar een stickertje zoeken, dan weet je tenminste precies wat je hebben moet. Er kunnen namelijk stuurhuizen gemonteerd zijn in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken, o.a. TRW en SMI. Ik denk dat er een SMI onder zit. Verder is de Clio 2 aanvankelijk geleverd met hydraulische stuurbekrachtiging, maar die is op een gegeven moment elektrisch geworden (met een servomotor op de stuurkolom).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Dit (mijn) model heeft elektrische stuurbekrachtiging toch? Wat er precies mis is met mijn stuurhuis is nog niet duidelijk, daarvoor moet ik nog naar een specialist. Mijn garage kon dat zelf niet met zekerheid zeggen. Ik hoop een 2e hands stuurhuis te vinden, dat is waarschijnlijk goedkoper dan alleen al het probleem onderzoeken.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Hij komt me bekend voor. Volgens mij is het de SMI die er bij mij (kenteken 61-NH-VB) ook onder zat. Ik weet alleen vrijwel zeker dat ik die zwarte connector er niet op had zitten. Zou een sensor kunnen zijn t.b.v de stuurbekrachtiging. Nogmaals: ik zou zeker even onder je auto (laten) kijken of het dezelfde is.

Hoe het stuurhuis kan zorgen voor de klachten die je beschrijft is mij overigens een raadsel. Misschien mankeert er iets aan de stuurbekrachtiging? Hydraulische stuurbekrachtiging is herkenbaar aan diverse buisjes op het stuurhuis en aan een pomp die wordt aangedreven door de multiriem. Die pomp zit/zat helemaal bovenaan op het blok en is bij elektrische stuurbekrachtiging vervangen door een "loos" loopwiel, zodat de multiriem hetzelfde type kon blijven. Zie de nummers 3 en 4 op dit plaatje.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Ik laat het eerst nog goed nakijken door een Renault specialist as dinsdag.

Er moeten ook andere schokdempers op (voor). Ik zie dat ze verkocht worden voor een sportonderstel en normaal onderstel. Ik kom er zo niet achter welke mijn auto heeft met kenteken 14-Lt-LL. Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Je hebt geen RS, dus een normaal onderstel. De shocks die daarbij horen hebben het nummer 8200662261. Ik kijk zometeen of ik ze inderdaad nog heb liggen :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Waar vind ik eigenlijk alle oe-nummers van de onderdelen van de clio? Als ik op die onderdelen sites kijk dan vraag ik me altijd af of het wel past. als ik bijvoorbeeld op schokdempers zoek met mijn kenteken dan hebben niet alle resultaten het oe-nummer wat jij doorgaf.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Ik kijk wegens gebrek aan een "echte" Dialogys meestal op catcar.info, maar partsouq.com is ook populair.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Het volgende kwam er uit tijdens uitlezen: Storing DF038 1.def waargenomen. hoeksensor signaal. stuurkolom of rekeneenheid vervangen maar vraagt om extra diagnose en metingen.

Waar zit de rekeneenheid eigenlijk? In de stuurkolom? Het is geen APK punt en ga het (voor nu) niet laten maken.

Als er hier iemand is die het een leuke klus vind om samen naar te kijken dan sta ik daar best voor open-:) 2e hands stuurhuis is wel aan te komen niet zo duur.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Het is al een tijdje geleden dat ik een stuurkolom van een Clio 2 nader heb bekeken, maar de servomotor is aangesloten op een vierkant doosje met de benodigde elektronica erin (en een groene sticker erop). Kennelijk kan de hoekopnemer ook op het stuurhuis zitten; bij mij zat hij in de stuurkolom, want ik had geen zwarte connector op mijn stuurhuis. Ik vermoed dat dit bij jou ook het geval is.

Afbeelding
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Mooie duidelijke foto! En dat kastje zou dan in zijn geheel vervangen moeten worden (als dat de storing geeft)?

Ik had in mijn hoofd 'stuurhuis of rekeneenheid vervangen' maar het is 'stuurkolom of rekeneenheid vervangen'.

Is een stuurkolom vervangen goed te doen?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Volgens het werkplaatsboek heeft het vervangen van een stuurkolom een moeilijkheidsgraad van 4 (uit 5), maar je kunt eerst proberen om alleen de computer uit te wisselen. Partnummer 8200265136. Voor een paar tientjes te scoren.

Op dit filmpje kan je zien hoe elektrische stuurbekrachtiging werkt. In de stuurkolom zit een torsiesensor geïntegreerd die het uitgeoefende moment doorgeeft aan de computer, die op zijn beurt de elektromotor aanstuurt. Het blijft gissen of jouw probleem in de sensor of in de computer zit. Gezien de enorme hoeveelheid werk moet je hopen op het laatste.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

mox schreef: 09 mar 2020 11:43 Het is al een tijdje geleden dat ik een stuurkolom van een Clio 2 nader heb bekeken, maar de servomotor is aangesloten op een vierkant doosje met de benodigde elektronica erin (en een groene sticker erop). Kennelijk kan de hoekopnemer ook op het stuurhuis zitten; bij mij zat hij in de stuurkolom, want ik had geen zwarte connector op mijn stuurhuis. Ik vermoed dat dit bij jou ook het geval is.

Afbeelding

Moet het stuur gedemonteerd worden om het doosje te kunnen vervangen? Ik heb wat rondgekeken maar kan nergens vinden waar dat doosje precies zit.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Hij zit vrij hoog, verscholen achter je klokken. Gelukkig heb ik in 2005 wat foto's gemaakt.

IMG_2034.JPG
IMG_2034.JPG (872.08 KiB) 18916 keer bekeken
IMG_2037.JPG
IMG_2037.JPG (803.17 KiB) 18916 keer bekeken
Je zal dus de bovenkant van het dashboard eraf moeten halen. Dit laatste gaat gelukkig vrij makkelijk. Er zitten schroeven in de uitblaasopeningen onderaan de voorruit, achter de 2 sierstrips en achter het bovenste stuurkapje. Aan de zijkanten achter de deurrubbers verscholen zitten nog 2 zwarte plastic schroefjes. De deurrubbers moet je sowieso deels lostrekken, want de plastic kappen op de A-stijlen moeten eraf. Daarna kan je de bovenkant van het dashboard naar je toe trekken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Wow wat een operatie joh. Ik vermoed dat ik het er maar bij laat en pas aan ga beginnen als de computer er mee uitscheid.

Wel heeft zich de volgende elektronica storing al weer aangediend.....bestuurdersdeur gaat niet meer open via afstandbediening (alleen handmatig). Ook al niet echt een klein klusje om dat open te gaan halen.

Ik las al dat Renault een elektronica reputatie heeft. Er kan ook wel veel stuk aan een luxe clio.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

fokkehuis schreef: 14 jun 2020 18:42 Ik las al dat Renault een elektronica reputatie heeft. Er kan ook wel veel stuk aan een luxe clio.
Valt best mee hoor. Uit mijn hoofd zijn de volgende elektrische zaken bij mij ooit stukgegaan:
  • BDP-sensor (1x)
  • Penbobines (3x)
  • Kachelweerstand (1x)
  • Koppelings- en/of rempedaalschakelaar (3x)
  • Sleepring (1x)
  • Alarmlichtschakelaar (1x)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

mox schreef: 14 jun 2020 15:29 Hij zit vrij hoog, verscholen achter je klokken. Gelukkig heb ik in 2005 wat foto's gemaakt.


IMG_2034.JPGIMG_2037.JPG

Je zal dus de bovenkant van het dashboard eraf moeten halen. Dit laatste gaat gelukkig vrij makkelijk. Er zitten schroeven in de uitblaasopeningen onderaan de voorruit, achter de 2 sierstrips en achter het bovenste stuurkapje. Aan de zijkanten achter de deurrubbers verscholen zitten nog 2 zwarte plastic schroefjes. De deurrubbers moet je sowieso deels lostrekken, want de plastic kappen op de A-stijlen moeten eraf. Daarna kan je de bovenkant van het dashboard naar je toe trekken.
Dashboard had ik er af liggen maar de computer kreeg ik er niet uit. Computer had ik wel los maar ik kreeg hem niet uit het gat. Van onderaf kom je er ook amper bij. Er is vast een maniertje voor......
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

Kan je niet eerst tijdelijk een/de andere computer aansluiten om te testen, voordat je nog meer werk steekt in het uitbouwen van die oude? Of zijn de kabels daar te kort voor?

Misschien is die computer helemaal niet stuk en dat bespaart je dan in ieder geval een hoop extra frustratie.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
fokkehuis
beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2019 12:31
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door fokkehuis »

Dat zou wel kunnen idd maar zo lang ik niet weet hoe dat kastje er uit gaat heeft dat niet zo veel zin. Want de stekkers zijn nu al niet te verwijderen. stel dat ik die wel los krijg dan krijg ik ze er met geen mogelijkheid meer in omdat het kastje niet te verwijderen is.

Daarnaast moet een nieuwe rekeneenheid niet eerst opnieuw ingeregeld worden?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2125
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onrustig stuurgedrag bij hogere snelheden (Sticky steering)

Bericht door mox »

fokkehuis schreef: 01 feb 2021 17:02 Daarnaast moet een nieuwe rekeneenheid niet eerst opnieuw ingeregeld worden?
Ik denk het niet. Gebeurt ongetwijfeld automatisch, net als bijv. de inregeling van een nieuw (of schoongemaakt) gasklephuis.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”