Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
AndyIreland
beginner
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door AndyIreland »

peter85 schreef: 10 mei 2018 18:39 EMM module, EMM_Lightning - Configuration, Nbx_rear_tail_with_DRL_CF van "0" naar "1"

Klik op de afbeelding voor een grote versie:
Afbeelding
Greetings peter85 - thanks to your image in this post I managed to get welcome & Goodbye lights working on my Clio 4 phase 1 by copying over your clio intense Tce90 parameters into my EMM - Edison DDT2000 SW15_2_V1.0 16v 1149cc Dyaminique Nav whic is great, first time I have successfully managed to enable welcome & goodbye lights on our car :worshippy:

The only thing now is that the DRL's on my car (either side of the fron chrome big Renault Badge) are on full brightness even when the headlamps or sidelights are on now and i wondered if same happens on your intens car or do they dim when the other lights are turned on. other than that would you know what setting to make them dim , its got to be some PWM setting I need to change maybe for the LED DRL's ?

I mean I do love know that the LED Driving lights are on all the time now even when the main headlights are on (they used to go totally out before I applied your settings) but I worry at night because they are on full brightness they may blind other road users approaching me.

Any Ideas please. Sorry for writing in UK English on this Dutch forum.
polon18
beginner
Contacteer:

Bericht door polon18 »

Edison DDT2000 SW15_2_V1.0. This is Clio IV ph2
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@AndyIreland I guess the DRL brightness can be adjusted by changing one or more PWM parameters in the same menu where you enabled the welcome & goodbye feature. Needless to say that it is important to keep a good record of any initial values before you change them, especially since "write" will write a huge number of parameters all at once, including those you want to leave untouched.

You've got me curious here - what are "welcome & goodbye" lights anyway? Is it something I don't have yet..? :shocked:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
AndyIreland
beginner
Contacteer:

polon18 schreef: 02 sep 2019 22:10 Edison DDT2000 SW15_2_V1.0. This is Clio IV ph2
no, mines a late 2016 pre-facelift with the round front fog lamps in the bumper and the DRL's in the grill, higher up in the grille either side of Chrome Renault LOGO badge.

I just do a magnifying glass search in DDT4ALL to find EMM's / ECU's
AndyIreland
beginner
Contacteer:

mox schreef: 02 sep 2019 23:36 @AndyIreland I guess the DRL brightness can be adjusted by changing one or more PWM parameters in the same menu where you enabled the welcome & goodbye feature. Needless to say that it is important to keep a good record of any initial values before you change them, especially since "write" will write a huge number of parameters all at once, including those you want to leave untouched.

You've got me curious here - what are "welcome & goodbye" lights anyway? Is it something I don't have yet..? :shocked:

Thanks , been changing some PWM parameters but no joy yet - they still burn full brightness even with headlights on.

I set NBX_singlebulb_drl_tail_cf from '1' to '3' and this produced the magic for me (made DRL LED's stay on with headlamp on and enabled welcome & Goodbye lights)

"welcome & goodbye" lights = when you walk to car and press drivers door button to unlock the front and rear lights light up for some seconds or until you start engine (welcome) - good for dark winter nights.

when you walk away from car, car locks (bip-bip sound) and front and rear lights light up for few seconds and then go out (Goodbye) - also good for dark winter nights.

Some Clio's like Intense and dacia Duster and megane and capture have welcome & goodbye lights.

check on your EMM - mine was set for '1' - I just changed it to '3'
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Apparently the Initiale has "welcome & goodbye" enabled by default. When I press unlock on the door handle, front and rear DRL lights up and the side mirrors fold out. When the car locks, DRL stays on for about 10 seconds and eventually fades out.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

@mox het gaat nog niet hard met die rs monitor configuratie slots excel.. de abonnee teller blijft iets onder de 350 steken... Nog een eind weg van de 1000. Jammer, na de remap van m'n Meg. Trophy wil ik de grafiekjes ook wel mooi in beeld brengen. Valt het zelf te ontleden? Blijkbaar staan de assen van de grafiek in de code verstopt ergens...
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mja, de speurtocht naar de oplossing voor de niet-werkende meters in mijn RS Monitor ligt ook nogal stil. Ik hoop eerdaags weer eens de laptop aan een Clio GT te kunnen hangen om uit te lezen welke ECU's er precies in zitten.

De vorm van de koppel-toerenkrommes wordt inderdaad door de configuration slots bepaald. De info waar je nog het meeste aan kunt hebben is deze, maar een duidelijk verband tussen de hex-data en de grafieken heb ik nog niet kunnen vinden. Je kunt gerust experimenteren met die configuration slots, zolang je de originele inhoud maar bewaart.

Volgens mij staan er over de RS Monitor nog meer topics in dat forum, maar die topics worden pas zichtbaar als je zelf minstens 50 berichten geplaatst hebt. Ik zit na ruim een jaar aan de 10... :(
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Triggerhappy schreef: 08 sep 2019 18:38 het gaat nog niet hard met die rs monitor configuratie slots excel
Hij heeft wel weer een nieuw filmpje gepost, waarin beschreven wordt hoe je in een RS het aantal launch controls kunt zien en resetten:

[BVA] -> After-sales / Plants -> Launch Control -> NrLaunchCtrl
[BVA] -> After-sales / Plants -> Launch Control -> LaunchControl_GeneralCounter

Altijd handig bij de verkoop van een afgeragde RS. Ik zet ze erbij in de beginpost :)
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

mox schreef: 08 sep 2019 19:41
De vorm van de koppel-toerenkrommes wordt inderdaad door de configuration slots bepaald. De info waar je nog het meeste aan kunt hebben is deze, maar een duidelijk verband tussen de hex-data en de grafieken heb ik nog niet kunnen vinden. Je kunt gerust experimenteren met die configuration slots, zolang je de originele inhoud maar bewaart.
Interessant.. daar moet iets mee te doen zijn... Bij tijd en gelegenheid zal ik er eens mee gaan stoeien.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

@mox Oke, kon het niet laten, heb mijn slots in excel over zitten typen :nocheer: en de data vervolgens naar decimalen om weten te toveren door Excel, en die weer op de aangeduide plekken maal 2 gedaan en daar lijkt door de oogharen heen toch iets van een grafiek te ontstaan wat sterk doet denken aan de koppelcurve. Ik heb ook een antwoord op de vraag van de ontdekker waarom het er 2 zijn.... simpelweg omdat de ene de curve is in de normal mode, en de andere in de sport mode (in die volgorde ook) (hier werd ik al door getipt door het filmpje van die fransman met zn Excel tool.

Het moet dus niet al te moeilijk zijn om ieders grafiek met een excel tool netjes te krijgen conform de dyno uitdraai.

Als we de overige byte velden ook weten te legenderen (is dat een bestaand woord) dan kunnen we zelf die tool ook wel verzinnen. \o/

Heb jij (of anderen) meer input welk veld voor welk doel dient? ik zal binnenkort de grafiek bij mijn Stage 1 koppelcurves in Excel zetten en daar de HEX waardes van toveren om die eens te gaan testen in m'n auto :-)

I'll keep you posted!
Michel
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Het is sowieso bekend dat aan het begin van slot 1 o.a. het maximum koppel en vermogen gedefinieerd worden, waarmee je dus de schalen langs de grafieken kunt laten kloppen. Ik heb dat in een eerdere posting al eens uitgelegd. Verder wordt halverwege in slot 1 bepaald welke schermen er allemaal oproepbaar zijn in de RS Monitor. Heb ik hier ooit neergezet.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

@mox kan het zijn dat je box vol zit of is er een ander probleem waardoor mn pm niet mn outbox uit wil :-)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Ben aardig eindje verder gekomen met de RS monitor. De 9 velden in slot 1 hebben allemaal een functie IPV 7 en 9 leeg. Daarnaast heb ik het veld voor de max turbodruk gevonden maar de formule erachter nog niet. (EDIT, gevonden) Alle bekende variabelen heb ik nu in een Excel configurator gebouwd om eenvoudig alle gewenste parameters te kunnen aanpassen (door een leek). Heb de boel nu aardig naar m'n hand kunnen zetten. :)
Laatst gewijzigd door Triggerhappy op 12 sep 2019 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Interessant! Wat doen veld 7 en 9?
Ik zou het opmerkelijk vinden als de turbodruk inderdaad beïnvloedbaar is via R-link. Om welke bytes gaat het volgens jou? Dan puzzel ik mee.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Weet het veld even niet uit het hoofd, maar het is de 65 kort na het veld van het max vermogen. Direct na de 2E E0 2E E0.

De formule erachter zit wel een afrondingsding in.. decimaal * 25,6 - 1185 het komt redelijk uit maar gaat in stappen van 25 a 26 per ophoging. Niet echt te finetunen dus. Heb hem nu op 1604 mbar staan. Overigens pas je natuurlijk niet de turbodruk zelf aan maar wel het bereik van de meter die de druk weergeeft ;).

Verder, veld 7 throttle mapping 8 power steering 9 shift light.
Ik weet nog niet of de power steering optie in mijn Megane ook echt iets uithaalt, het is een setting die in de Clio RS van toepassing is. Maar daar werkt de throttle mapping weer niet dacht ik die de Mégane wel heeft. Ik heb het nog niet op de weg kunnen testen.

EDIT: heb ook de formule voor de turbodruk geïntegreerd in de sheet. Hij is aardig af inmiddels, kan hem alleen niet testen op een Clio RS. Nomsi doet nog iets met een Selectieveld in slot 2 om het type auto te definiëren, maar weet niet of dat het enige slot is waar hij afhankelijk van de selectie iets mee doet. Verder heb ik alles erin weten te sleutelen.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Triggerhappy schreef: 12 sep 2019 23:14 Overigens pas je natuurlijk niet de turbodruk zelf aan maar wel het bereik van de meter die de druk weergeeft
Ahja, ik dacht al... Bij mij werkt die meter sowieso (nog) niet, dus ik was het bestaan ervan al half vergeten.
Btw, zoals je zelf ook al opmerkte heeft NomSi in zijn filmpje 2 extra bytes aan het begin toegevoegd, maar die horen eigenlijk niet bij slot 1. Slot 1 (zoals je die kunt aanpassen met ddt4all) begint immers pas bij adres 0B12. Die eerste 2 bytes zijn alleen met een eeprom-programmer te veranderen. Hij heeft ze toegevoegd omdat adres 0B11 de RS Monitor inschakelt en ook het autotype bepaalt.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Ja inderdaad, dat verschil met die 2 bytes in het begin was ik ook al achter, ik heb de sheet zo gemaakt dat hij te gebruiken is voor DDT4all. Heb de adressen echter overgenomen van hem en mijn data vanaf veld 0B10 erin gezet, ik zal ze nog even aanpassen om het netjes te maken;-)
In veld 0C88 zie je hem ook een selectie doen voor het auto type.. ik ben er nog niet in gedoken om nog meer verschillen te ontdekken.

Zit er nog iets van een koppeling met het VIN nummer in met die slots of is dat niet zo? begreep al dat je de monitor ook met CLIP kunt inschakelen? die zal dan wel die 2 bytes schrijven... daar was echter wel het VIN voor nodig... weet jij hoe dat zit?

EDIT: Ben ook benieuwd wat er op de model tabbladen staat uit zijn filmpje, puur een verzameling van data waarnaar verwezen wordt bij de invulling van de slots? Ik heb het rechtstreeks laten berekenen in ieder geval i.p.v. met lookup tables te werken.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De RS Monitor kan naar mijn weten absoluut niet met de CLIP ingeschakeld worden. Waar heb je dat gelezen/gehoord?
Het VIN staat elders in de EEPROM (vanaf adres 0CF2), evenals een soort MAC-adres (vanaf adres 1118) en het Rlink serienummer. Er is verder geen verband met de inhoud van de 2 slots.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Ik heb het gelezen op een van de andere fora. Weet niet meer waar, zoveel gelezen afgelopen dagen. Ook iemand die adhv VIN de slots kon aanleveren.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

@mox heb je in de EEPROM ook ergens de titels van de schermen voorbij zien komen? De vertalingen torque en kracht zijn namelijk nogal suf, is het mogelijk die rechtstreeks in de EEPROM aan te passen?

Vandaag overigens ook even een testrit gemaakt, werkt allemaal mooi! Alleen lijkt de auto (zoals verwacht) niets met de stuurbekrachtiging settings te doen.... Helaas.

Het scherm met de EDC bak laat grappig genoeg wel de geselecteerde versnelling zien, maar de temperatuur van koppeling en helaas bakolie blijven <60.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Helaas, dat soort teksten staat niet in de EEPROM. Eigenlijk ook wel logisch, want mede vanwege de beperkte omvang van 8KB worden in de EEPROM alleen parameters en andere variabelen bewaard. Ik neem aan dat de rest "gewoon" ergens als tekstbestand in het filesystem van R-link staat, maar om dat aan te passen zal het OS (linux) gekraakt moeten worden en dat is nog niemand gelukt.
polon18
beginner
Contacteer:

Bericht door polon18 »

you should write to friend jas_pik from the daciaklub.pl He now how to crack the Linux system in media nav evolutione 2
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Het leek me ook al niet waarschijnlijk, jammer...ben in ieder geval een eind gekomen :)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

polon18 schreef: 13 sep 2019 23:27 you should write to friend jas_pik from the daciaklub.pl He now how to crack the Linux system in media nav evolutione 2
Perhaps you could ask him..? To my knowledge, Medianav Evolution is an LG product whereas R-link(1) is made by TomTom. Chances are slim that a hack to gain linux console access applies to both systems.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”