Achteruitrijcamera installeren

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Jaider
beginner
Contacteer:

Achteruitrijcamera installeren

Bericht door Jaider »

Ik zou graag achteruitrijcamera installeren.
Alleen kan ik er niet aan uit wat ik met de power kabels moet doen rechtboven de image
Zie url: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1RzpZKCzq ... 4tVXaK.jpg
Grote zwarte blok is een power relay die ervoor zorgt dat het beeld niet zou haperen.
Graag jullie hulp waar ik de power kabels moet installeren
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera installeren

Bericht door jeroen33 »

Dan zul je die op de constante of geschakelde plus moeten aansluiten en 1 aan de massa uiteraard.
Ik heb een andere die alleen gevoed wordt vanaf de achteruitrijlamp, dat hapert ook nooit, dus je kunt overwegen om de plus ook daar op aan te sluiten.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Waar kan ik die constante plus vinden achter de medianav. De massa heb ik al gevonden die kan je aftappen van bij de gaspedaal
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Massa zit ook links achterin de kofferbak een bevestiging van.
De plus kun je hier vinden;
https://images.app.goo.gl/JhrBgdkoFqRxk4PJA

Als je een trekhaak hebt kun je daar ook de constante plus van gebruiken (als ze die aangelegd hebben)
Volgens mij zit er sowieso een plus in de zwarte kabelboom die naar achter loopt aan de bestuurderskant, maar dat weet ik niet heel zeker.
Je kunt daar wel het signaal van het acheruitrijlicht oppakken.
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Waar zit die massa dan in de koffer. Kan je even een foto maken
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Zit achter de bekleding. Ik heb een estate, dus zal wel net iets anders zijn dan de hatchback.
Het is een stuk draadeind met een moer er op. Zitten standaard al wat zwarte draden aan.
Voor mijn subwoofer heb ik in een stuk staal in de kofferbak, bij de achterbank, een 5mm gat geboord. Dit kaalgeschuurd en met een boutje en moertje de massa gemaakt. Werkt ook prima.
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Ik heb een limited edition 2017, dus zal ook anders zijn zeker en het zit dan links achter de bekleding zou je zeggen?
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

In de bekleding zit bij mij een klepje zodat je bij de aansluiting van de verlichting kan. Daar dit het in de buurt.
Misschien aan de rechter kant ook wel, maar daar heb ik niet gekeken
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Ik heb de klep gevonden. Maar het ander probleem. Het parkeerlicht waar ik de camera zou installeren. Die camera kabel naar moet ik die naartoe lijden want die kan toch niet opeens in de koffer uitkomen dat is allemaal dichtgemaakt of is er een gat dat ik oversla.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Er zit wel ergens een rubber waar je doorheen kunt. Zo heb ik ook de parkeersensoren geïnstalleerd. Waar precies weet ik niet meer. Volgens mij een stuk lager dan dat massa punt. Bij mij loopt ook de bekabeling van de trekhaak daar doorheen
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Gevonden hoor, mag ik vragen welke parkeersensoren u heb gekocht
Stoine
forum starter
Contacteer:

Bericht door Stoine »

Ik heb zelf ook zo’n camera alleen is het goed opletten. Bij mij past de connector niet van de kentekenverlichting. (Ik heb ook een limited uit 2017)
Renault Clio IV phase II
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Jaider schreef: 04 jun 2019 22:22 Gevonden hoor, mag ik vragen welke parkeersensoren u heb gekocht
Ik heb deze al bijna 2 jaar in gebruik;

https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 42687.html

Mooie kleine sensoren die in de estate heel mooi in te bouwen zijn op de originele plaatsen.
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Ik heb alles geinstalleerd met de bijgeleverde kabelboom alleen vangt die het signaal niet op. Als ik met de originele 24pin opzet en zet ik hem in achteruit dan verspringt het wel scherm echter zonder beeld van de camera. Hoe kan zoiets?
RenskeEemhof
beginner
Contacteer:

Bericht door RenskeEemhof »

Jaider schreef: 10 jun 2019 20:47 Ik heb alles geinstalleerd met de bijgeleverde kabelboom alleen vangt die het signaal niet op. Als ik met de originele 24pin opzet en zet ik hem in achteruit dan verspringt het wel scherm echter zonder beeld van de camera. Hoe kan zoiets?
Mag ik vragen hoe jij alles geactiveerd hebt? Ik heb een september 2017 Zen versie (redelijk basic) en wil ook graag de camera installeren met wat hulp van mijn vader. Ik kan alleen vinden dat ik momenteel Medianav versie 8.0.5 heb en deze kan ik updaten volgens de software op mijn computer. Ik denk dan naar versie 9.1.3

Qua het aanzetten van de camera mogelijkheden in MediaNav kan ik alleen een meer dan een jaar oud italiaans document vinden wat ik dan moet vertalen en spreekt over het terugzetten op eigen risico van software. Ik hoopte dat er ergens een iets duidelijkere handleiding was. Hopelijk heb jij die wel
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

RenskeEemhof schreef: 12 jun 2019 21:13
Jaider schreef: 10 jun 2019 20:47 Ik heb alles geinstalleerd met de bijgeleverde kabelboom alleen vangt die het signaal niet op. Als ik met de originele 24pin opzet en zet ik hem in achteruit dan verspringt het wel scherm echter zonder beeld van de camera. Hoe kan zoiets?
Mag ik vragen hoe jij alles geactiveerd hebt? Ik heb een september 2017 Zen versie (redelijk basic) en wil ook graag de camera installeren met wat hulp van mijn vader. Ik kan alleen vinden dat ik momenteel Medianav versie 8.0.5 heb en deze kan ik updaten volgens de software op mijn computer. Ik denk dan naar versie 9.1.3

Qua het aanzetten van de camera mogelijkheden in MediaNav kan ik alleen een meer dan een jaar oud italiaans document vinden wat ik dan moet vertalen en spreekt over het terugzetten op eigen risico van software. Ik hoopte dat er ergens een iets duidelijkere handleiding was. Hopelijk heb jij die wel
Het beste is dat je op 8.0.5 blijft je moet zorgen dat je in de micom menu terecht komt. Er zijn genoeg tutorials te vinden op dit forum moest het toch niet lukken kan je me altijd sturen.
Ondertussen heb ik alles werkend gekregen. De camera werkt top.
RenskeEemhof
beginner
Contacteer:

Bericht door RenskeEemhof »

Dank je wel, ik ga op zoek naar een goeie Micom uitleg voor de camera installatie. Kan je dan de installatie MediaNav dan wel upgraden naar bijvoorbeeld 9.1.3 of houdt de camera dan weer op met werken? Heb jij dit gedaan?
Jaider
beginner
Contacteer:

Bericht door Jaider »

Ik ben naar 8.0.5 gegaan voor de micom daar camera geactiveerd in het menu en daarna echter getest of werkt. Daarna heb ik geupdate inderdaad naar 9.1.3
cschillings
beginner
Contacteer:

Bericht door cschillings »

Qua software aanpassen zodat je de camera functie ook in het menu erbij krijgt heb ik na laaaaang zoeken een goed setje aan bestanden gevonden: 2 zip bestanden, 1tje met de hele set aan bestanden die je nodig hebt om de software aan te gaan passen en 1tje waarmee je aan het einde weer terug kunt naar de laatste nieuwe versie 9.1.3.
Er zit ook een MP4 bij, volg deze uitleg stap voor stap goed en het is te doen voor iedereen. Uiteraard voorzichtig blijven want het blijft software.
Let op! dit werkt alleen bij de Medianav V1 die op Windows CE draait.
De link: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Nu heb ik alleen zelf een vraag nog aan mensen die hier eventueel al ervaring mee hebben, dat software gedeelte zoals gezegd dat zit erin.
Nu heb ik vanalles besteld, camera en dergelijke en ook zo een verbindingskabel voor tussen de kabelboom en de radio:
Afbeelding
Hier zit een aftakking in voor de tulp en de achteruitversnelling schakeling op de Medianav, echter mijn Clio 0.9 TCe Intens uit 06-2018 maakt al een schakeling op het scherm om de balkjes van de parkeersensoren te tonen.
Nu is mijn vraag dus, blijft die standaard af fabriek schakeling wel nog werken door die aftakking op die verbindingskabel?
Ik wil namelijk verder niets veranderen eigenlijk aan de originele kabels omdat zoals gezegd de schakeling op het beeld is er standaard al.
Wellicht ook iemand die weet hoeveel mm molex male pins in de 24pins connector zit?

Ik hoop dat iemand voor mij wellicht dat antwoord heeft, zoniet ga ik het zelf wel uitvogelen en zal ik een update posten.
Overigens voor de geïnteresseerde ik ga deze camera inbouwen:
Afbeelding
170 graden brede fisheye hoek camera, wel wat "duurder" maar een van de beste achteruitrijcamera's wat mij betreft.
Clio IV Hatchback ph2 0.9 TCe Intens - 2018
cschillings
beginner
Contacteer:

Bericht door cschillings »

UPDATE: de camera is geinstalleerd en werkend.
Als iemand wilt weten hoe dit in zijn werking is gegaan hoor ik het graag.
Het was helaas niet plug and play zoals ik al vreesde met deze bestelde kabel, deze werkte niet direct zonder zelf wat aanpassingen te moeten verrichten voor mijn Clio uit 2018.
Straks zal ik wat foto's uploaden van het resultaat!
Clio IV Hatchback ph2 0.9 TCe Intens - 2018
mstr
beginner
Contacteer:

Bericht door mstr »

Ik ben wel benieuwd, zeker ook omdat ik ook een hatchback heb en veel how-to's voor de station zijn.
Stoine
forum starter
Contacteer:

Bericht door Stoine »

Ook ik ben zeker benieuwd hoe je dat gedaan hebt.
Renault Clio IV phase II
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
Sanmercury
beginner
Contacteer:

Bericht door Sanmercury »

Heeft iemand het artikelnummer van een originele camera voor een Clio Estate?
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 »

orgineel zit die in het logo
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Niet bij de estate toch?