Tikkend geluid richting dashboard

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
scopix
beginner
Contacteer:

Tikkend geluid richting dashboard

Bericht door scopix »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie mij in de richting van iets kunnen sturen.
Sinds vorige week trotse eigenaar van een Clio 0.9 TCE 2014. Tot op heden geen problemen gehad maar sinds gisteren hoor ik een tikkend geluid.

Het geluid is hoorbaar wanneer ik de kachel(fan) aan heb, wanneer ik deze uit doe dan houd het ook op. Kennis van mij heeft ook gekeken en die dacht precies hetzelfde, iets met de ventilator etc. Maar vanochtend hoor ik het geluid ook als ik de auto in zen vrij zet of als ik hem in zen achteruit zet. Laat ik de koppeling opkomen dan is het geluid weg, ben ik aan het rijden is het geluid ook weg.
Het geluid komt wel weer als ik afrem voor bijv. een stoplicht en dan stil sta. Op dat moment heb ik de fan uit staan. Het is echt een duidelijke tikkend geluid.

Onder de motorkap horen wij geen bijzondere geluiden. Als je inde auto zit dan hoor je het geluid achter de dashboard.

Ik heb sowieso al een afspraak staan voor volgende week maar ik ben toch benieuwd waar jullie aan denken.... kan ik mij al mentaal voorbereiden op de eventuele geldklapper :rofl:
scopix
beginner
Contacteer:

Re: Tikkend geluid richting dashboard

Bericht door scopix »

Heb de auto net weer geprobeerd zodat jullie een beter beeld hebben, heb hiervan een filmpje gemaakt. Het geluid hoor je duidelijk bij 0.35 seconden.
Op dat moment laat ik de koppeling opkomen en dan hoor je het geluid.

Misschien hoort het ook wel bij de auto , maar ik hoorde het eerst niet toen ik de auto ophaalde.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Als het getik verandert wanneer je het toerental van je aanjager verandert, dan zou ik zeggen dat er wat aan de lagering van je kachelmotor mankeert. Anderzijds is dat wel erg vroeg voor een auto uit 2014. Misschien is er vuil (blaadjes,takje o.i.d.) in de fan terechtgekomen. Heeft het kiezen van andere uitblaasopeningen nog effect?

Ik zou niet meteen de portemonnee trekken, maar afwachten of het vanzelf vermindert of verdwijnt.

EDIT: ik lees nu dat het ook zonder ingeschakelde ven kan rammelen. Dan zou ik het niet weten. Succes met zoeken! Is altijd prettig als je dit soort rammeltjes zelf weet te vinden en op kunt lossen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
scopix
beginner
Contacteer:

Bericht door scopix »

@mox: gisteren deed de fan dat wel. Zette ik hem op voorraam verwarming dan was het geluid er, zette ik hem toen op voeten dan was het weg. Nu heeft het weinig verandering als ik wissel van standen. Hoe kan ik zelf controleren of er takjes in zitten?
124Mark
beginner
Contacteer:

Re: Tikkend geluid richting dashboard oplossing

Bericht door 124Mark »

Ik ben in het bezit van een nieuw aangekochte 0.9 TCE limited, en na een lange rit begon het me op te vallen dat het allemaal wat 'rauwer' werd. Ook dit specifieke geratel in het filmpje rond de 1000-1200 toeren begon mateloos te irriteren. Zo had ik de auto niet gekocht! Ook treedt het probleem in meer of minder mate op hoe de auto geparkeerd staat en welke hoek hierin.

Na een rondje bij de garages werd er een modificatie uitgevoerd om de luchtaanvoerpijp bij het luchtfilterhuis met vilt vaster te zetten. Helaas heeft dit niet geholpen.

Aangezien ik een technische achtergrond heb ben ik zelf maar verder gaan zoeken. De garages vonden het allemaal binnen de marge, en afhankelijk van de temperatuur motorruimte en hellingshoek was het verschijnsel meer of minder aanwezig. Bij een koude start was de ratel/tik behoorlijk aanwezig. Zowel belast als onbelast met de koppeling ingedrukt, omdat de drukgroep ook wat lawaai maakt. (Hoort een beetje bij Renault, net zoals het gierende geluid in de versnellingsbak).

Het is precies een kritisch toerental van de drieclinder, als je rond dit toerental gas geeft (vraag iemand of die het gas op dit gebied wil vast houden) zal je zien dat het blok meer begint te schudden. Bij het luchtfilterhuis zit een kleine verbinding naar het schutboard, het deel wat wordt afgedekt door de parafanbakken wat bij de ruitenwissers zit. Ik heb die verbinding ingespoten met siliconenspray. Ook de motorsteun links waarin het motorblok in een soort van rubber V-vorm opgehangen is nu rijkelijk voorzien van siliconenspray.

Na een heel kort ritje was eindelijk het rauwe geluid weg, het interieur is weer stil en dat tikkende/ratelende geluid rond de 1000/1200 rpm is eindelijk verdwenen. Wat een verschil! Vooral omdat ik de mazzel had om mijn huidige wagen naast andere Clio's te kunnen vergelijken.
Eigenlijk is dit een noodoplossing; ik ga de garage verzoeken om de motorsteun en de horizontale luchtfilterhuissteun te vervangen. De zichtbare verbinding aan de voorkant naast de zekeringbak heeft geen invloed op het doorgeven van dit specifieke geluid. In het verleden heb ik een Twingo gehad die ook zoiets had, en je kan soms niet direct zien of een motorsteun nog wel goed is.

Hopelijk is het probleem ook voor anderen opgelost als je die punten even naloopt.
Laatst gewijzigd door 124Mark op 07 okt 2018 12:51, 11 keer totaal gewijzigd.
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

124Mark schreef: 07 okt 2018 12:01 Ik ben in het bezit van een bijna nieuwe 0.9 TCE limited, en
Toen werd het stil, was de batterij leeg of schoot het takje weg of was het tijd om onder de douche te gaan, of ????? :driving: \o/ :worship: :police:
124Mark
beginner
Contacteer:

Bericht door 124Mark »

Excuses.. Ik gaf een entertje te snel.
JWL
beginner
Contacteer:

Bericht door JWL »

Herkenbaar geluid! Zet je luchtfilterbuis vast met een tayrap.
Heb hem vast gemaakt aan het oog van het motorblok, trek de buis niet strak tegen het oog maar er een stukje vanaf.(anders schuurt de buis kapot)
zelfs gas tape om het luchtfilterhuis gemaakt en dan de slang erop. zit nu strak en het gerammel compleet verdwenen!
Je kan het geluid zelf goed nadoen als je de filterbuis beweegt. je kan zien dat die slecht aansluit op de filterbak en daardoor rammelt. (echt op z'n Frans haha)
Mr Clio
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mr Clio »

Bij mij is het opgelost via het onderstaande.
En omschreven door de garage in onderstaande Succes
Het betreft het nazien van het luchtfilterhuis op conformiteit.
Indien deze een speling op het ophangpunt vertoont, dien je een extra ophangrubbertje tussen de steun en het ophangpunt te plaatsen.
Dit fixeert de mogelijke beweging die het luchtfilterhuis heeft.

Met vriendelijke groet,
Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 »

idd je luchtfilterbuis is dat
had ik ook
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”