Sensoren bandenspanning

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
rsoen

Sensoren bandenspanning

Bericht door rsoen »

Mijn pas geleverde Clio 4 estate is voorzien van sensoren voor de bandenspanning. Dat is per 2015 verplicht geloof ik. Nu wil ik in de toekomst winterbanden gaan aanschaffen met een setje velgen. Moet ik daar nu ook van die sensoren bij gaan kopen? En als ik ze weglaat gaat er dan voortdurend een alarm af in de auto of valt het mee. Dure hobby die dingen, zijn 80 euro per stuk.

Robert
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Re: Sensoren bandenspanning

Bericht door Midri »

Ze zijn verplicht voor wagens wagens die een eerste keer ingeschreven worden na 1 november 2014.

Voor meer info zou ik eens naar deze topics kijken:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 36&t=21775
&
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 36&t=22317
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Tja als ik de regelgeving lees denk ik ook dat het setje winterbanden dan ook uitgerust moeten zijn met die dingen..
Of je het alarm kunt uitzetten vermoedelijk niet anders zou het te makkelijk zijn om zonder te gaan rijden, zelfde als de zoemer van de gordels...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Rob Renault

Bericht door Rob Renault »

Zitten deze sensoren nu voortaan op iedere auto die in 2015 wordt afgeleverd?
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Als ik het hier lees is het verplicht voor nieuwe modellen die uitkomen na 2014.

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/aug ... enspanning

Stukje tekst van deze pagina van de ANWB..

Vanaf 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die in 2014 voor het eerst op de markt komen, moeten zo’n voorziening aan boord hebben.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ja, ook winterbanden moeten dan sensoren hebben.
Voordeel is wel dat ze maar één keer ingeleerd hoeven te worden. Wanneer je dan zelf de wielen wisselt hoef je daarvoor dus niet terug naar de garage ;)
bartjuh46
beginner
Contacteer:

Bericht door bartjuh46 »

De nieuwe sensoren van Renault kosten geen 80 euro per stuk , een setje van 4 kost ongeveer 100 euro
http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=27&t=3393" onclick="window.open(this.href);return false;

eigen projectje
appie

Bericht door appie »

Hallo bartjuh.
Ook ik zit met het probleem van de sensoren , heb nu lichtmetalen velgen met sensoren en krijg winterbanden op staal zonder sensoren , dus is mijn vraag waar je die 4 stuks voor 100 euro kunt kopen.
noppie
beginner
Contacteer:

Bericht door noppie »

aliexpresss, werken prima
Clio IV Estate Dynamique TCe 90
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Ik heb ze gewoon bij de dealer besteld. Inderdaad rond de 25 a 30 euro per stuk. Worden op de ventielen geschroefd in de velg. Hoeven niet ingeleerd te worden. Bij de 1e keer rijden zal na ca 20 km het bandenspanningssensor lampje en motorstoringslampje gaan branden. Je drukt op de bovenste knop van de rechterstuurhendel. Zorgt dat je in het set menu komt en dan even vast houden. Het set lampje gaat knipperen en dan gaan je lampjes uit. Na het wisselen van zomer/wintervelgen krijg je dit iedere keer. Maar even resetten en dan komt het weer goed.
Er gaat geen alarm af, maar de hele tijd dat fel brandende oranje lampje op je dashboard is ook vreselijk irritant als je daar een paar maanden tegen aan moet kijken.
Bij het monteren moeten inderdaad even je banden van de velg af, daarom zal de dealer er wel 180 euro voor rekenen. Moeten ook weer gebalanceerd worden daarna.
Maar bij montagepartner van bijv bandenconcurrent.nl, autobandenmarkt.nl ben je meestal voor rond de 10 euro per velg klaar.
arnonol
beginner
Contacteer:

Bericht door arnonol »

Rob Renault schreef: 31 jan 2015 17:02 Zitten deze sensoren nu voortaan op iedere auto die in 2015 wordt afgeleverd?
hoi hoi nee want ik heb een nieuwe clio 4 van 2018 en daar zit niks meer in de velg...maar meet het abs systeem het dmv de wielomtrek tijdens het rijden.
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Kwam dus vandaag achter het volgende:
Zomerbanden voor waren aan vervanging toe. Dus 2 nieuwe banden besteld via internet. de set winterbanden met stalen velgen gemonteerd.
Had op de winterbanden met sensoren gemonteerd. Op advies van de dealer.
Bij de bandenwissel van de zomerbanden zei ik nog tegen de monteur dat hij voorzichtig aan moest doen, omdat er sensoren aan de ventielen zitten. Hij fronste zijn wenkbrauwen en zei volgens mij niet hoor, werken via je ABS. Dus voorzichtig band 1 gedemonteerd en inderdaad dus GEEN sensoren.
Dan wordt je dus best even pissig. Voor jan met de korte achternaam dus sensoren gekocht bij de dealer. Was voor een Clio IV phase I uit juni 2016 !!!
Vrijdag maar even langs de dealer gaan en horen wat voor slap antwoord ik ga krijgen. Maar ben dus vreselijk pissig, ruim 100 euro betaald voor niets. Had ze dus niet nodig gehad. Wat een dropveters zeg !.
Wordt vervolgd.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Ben benieuwd. Maar de bandenspanningscontrole via de ABS? Hoe werkt dat dan?
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

Wanneer het op basis van ABS gemeten wordt, is alleen een spanningsverschil ten opzichte van de andere banden te zien. Dus wanneer alle banden zacht worden, zal er geen melding ontstaan. Hij meet het snelheidsverschil tussen de banden van de auto. Wanneer één band langzamer draait dan de andere, zal deze lek zijn.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Op zich best goed geredeneerd :thumbsup:
Misschien werkt het oude systeem met bandenspanningssensoren ook wel zo? Of kan het oude systeem daadwerkelijk aangeven om welke band het gaat?

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of 4 gelijkmatig zachter wordende banden inderdaad niet gedetecteerd worden. Lijkt me overigens wel lastig uitzoeken, want de voorkant van de auto is veel zwaarder dan de achterkant en de druk voor is hoger (uit mijn hoofd: 2.4 bar voor en 2.1 bar achter).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

Nee bij het oude systeem met de sensoren zitten er echt sensoren in de banden die de spanning meten. Dus dat werkt net even anders....

Ja het zal vast geen makkelijke rekensom zijn... Het systeem communiceert ook met het stuur, want in bochten heb je natuurlijk ook dat het ene wiel sneller gaat dan het andere.
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

@m@mox, hier het antwoord (al weet ik niet of de Clio over een 'second generation' iTPMS beschikt):

Indirect TPMS do not use physical pressure sensors but measure air pressures by monitoring individual wheel rotational speeds and other signals available outside of the tire itself. First generation iTPMS systems are based on the principle that under-inflated tires have a slightly smaller diameter (and hence higher angular velocity) than a correctly inflated one. These differences are measurable through the wheel speed sensors of ABS/ESC systems. Second generation iTPMS can also detect simultaneous under-inflation in up to all four tires using spectrum analysis of individual wheels, which can be realized in software using advanced signal processing techniques. The spectrum analysis is based on the principle that certain Eigen forms and frequencies of the tire/wheel assembly are highly sensitive to the inflation pressure. These oscillations can hence be monitored through advanced signal processing of the wheel speed signals. Current iTPMS consist of software modules being integrated into the ABS/ESC units.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Vespaman schreef: 15 nov 2018 23:32 Kwam dus vandaag achter het volgende:
Zomerbanden voor waren aan vervanging toe. Dus 2 nieuwe banden besteld via internet. de set winterbanden met stalen velgen gemonteerd.
Bij de bandenwissel van de zomerbanden zei ik nog tegen de monteur dat hij voorzichtig aan moest doen, omdat er sensoren aan de ventielen zitten. Hij fronste zijn wenkbrauwen en zei volgens mij niet hoor, werken via je ABS. Dus voorzichtig band 1 gedemonteerd en inderdaad dus GEEN sensoren.
Dan wordt je dus best even pissig. Voor jan met de korte achternaam dus sensoren gekocht bij de dealer. Was voor een Clio IV phase I uit juni 2016 !!!
Vrijdag maar even langs de dealer gaan en horen wat voor slap antwoord ik ga krijgen. Maar ben dus vreselijk pissig, ruim 100 euro betaald voor niets. Had ze dus niet nodig gehad. Wat een dropveters zeg !.
Wordt vervolgd.
Vrijdag dus maar even langs de dealer geweest. Aftersalesmanager pakte de computer erbij, tikte het kenteken in en het systeem gaf aan dat er dus losse bandenspanningssensoren in horen te zitten. Het bovenstaande verhaal nog maar een keer verteld en gezegd dat er echt geen sensor in de velg/ventiel zat. Magazijnman erbij gehaald. Die liep mee naar de auto, deur open gemaakt. En inderdaad afgaande op de sticker wist hij te vertellen dat er dus geen losse sensoren in horen te zitten en dat deze dus ook via de ABS sensoren gingen. Afspraak gemaakt om over 2 weken de auto te brengen en de sensoren uit de banden te laten halen (op hun kosten uiteraard). Banden moeten dan weer gebalanceerd worden.... Mogen ze ook netjes afhandelen. Krijg een credit nota van hun voor de sensoren. Dus nog netjes opgelost door de dealer. Valt weer mee.

Dus voor iedereen die twijfelt tussen wel of geen sensoren. Kijk wat voor sticker er in de deur zit. Die geeft dus aan hoe je systeem werkt.
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Tomasvs schreef: 16 nov 2018 10:01 Wanneer het op basis van ABS gemeten wordt, is alleen een spanningsverschil ten opzichte van de andere banden te zien. Dus wanneer alle banden zacht worden, zal er geen melding ontstaan. Hij meet het snelheidsverschil tussen de banden van de auto. Wanneer één band langzamer draait dan de andere, zal deze lek zijn.
Tijd terug met de zomerbanden ook de melding gehad. Maar toen waren alle banden wat onder de spanning. Zat geen verschil tussen links en rechts. Uiteraard wel tussen voor en achter. Maar op het moment dat je hem reset, pakt hij de spanning die er dan in zit. Die wordt opgeslagen in het geheugen. Dus bij 1 of meerdere banden gaat het systeem een melding geven. Bij de Clio helaas nog niet te zien welke velg dan minder spanning zou moeten hebben.
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Vespaman schreef: 17 nov 2018 19:21
Vespaman schreef: 15 nov 2018 23:32 Kwam dus vandaag achter het volgende:
Wordt vervolgd.
Vrijdag dus maar even langs de dealer geweest. Aftersalesmanager pakte de computer erbij, tikte het kenteken in en het systeem gaf aan dat er dus losse bandenspanningssensoren in horen te zitten. Het bovenstaande verhaal nog maar een keer verteld en gezegd dat er echt geen sensor in de velg/ventiel zat. Magazijnman erbij gehaald. Die liep mee naar de auto, deur open gemaakt. En inderdaad afgaande op de sticker wist hij te vertellen dat er dus geen losse sensoren in horen te zitten en dat deze dus ook via de ABS sensoren gingen. Afspraak gemaakt om over 2 weken de auto te brengen en de sensoren uit de banden te laten halen (op hun kosten uiteraard). Banden moeten dan weer gebalanceerd worden.... Mogen ze ook netjes afhandelen. Krijg een credit nota van hun voor de sensoren. Dus nog netjes opgelost door de dealer. Valt weer mee.

Dus voor iedereen die twijfelt tussen wel of geen sensoren. Kijk wat voor sticker er in de deur zit. Die geeft dus aan hoe je systeem werkt.
Vandaag langs de dealer geweest. Hebben netjes de sensoren verwijderd, andere ventielen erin gedaan, weer gebalanceerd etc. Op kosten dealer en creditnota voor de sensoren van 145 euro.
Is weer netjes opgelost. Relatie met dealer is weer goed gekomen :thumbsup:
tinuske
forum starter
Contacteer:

Bericht door tinuske »

dus de dealer zwart gemaakt voor dat deze de kans had om het op te lossen.....
waarom meteen blazen, ga eerst langs bij de dealer en kijk wat voor oplossing deze geeft, als er geen (goede) oplossing komt kun je altijd nog blazan.
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

Hoezo, eerst dealer zwart gemaakt ? Heb geen naam genoemd. Gezegd dat ze het netjes opgelost hebben. Waar het om gaat is dat meerder mensen op dit forum hetzelfde probleem hebben dat de dealer niet meteen een antwoord op een vraag kan geven en dat de info van Renault NL ook niet altijd juist is.
Dat is een probleem wat steeds weer terug komt op dit forum.
Er is maar 1 die meteen gaat "blazen" en dat ben jij.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Rustig aan, heren. Het is Kerstmis.

Objectieve kritiek op anonieme dealers en/of op Renault Nederland moet kunnen en in dit geval is alles uiteindelijk prima opgelost. Eind goed, al goed.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”