Activeren Android Auto op R-Link 1

Plaats hier alles wat met R-Link te maken heeft
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Re: Activeren Android Auto op R-Link 1

Bericht door B.Kokkelmans »

Arjan,
Volgens mij bedoel je Bokkomam en niet mij... Alhoewel mij naam ook niet hebben klopt haha
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Arjan schreef: 23 jun 2018 21:26 Hoi Bokkemans, kan je hier een HowTo van maken zodat andere leden het ook zelf kunnen doen?
Dat is één van de bestaansrechtten van forums, elkaar helpen met raad hoe je bepaalde dingen zelf kunt oplossen. Of elkaar helpen met daden, daarvoor heb ik je antdere topic verplaatst naar de marktplaats afdeling van het forum aangezien je er een (kleine) vergoeding voor vraagt. :thumbs:
Nou de howto staat op de website van de eerste post.
Enige wat ik aanraad is om de obd2 te kopen bij autowolf.
Deze:

https://autowolf.nl/nl/home/22-obd2-usb ... esults=107

Dit is met de correcte chip en het makkelijk kunnen solderen binnenin. Sticker er vanaf, openschroeven. En dan draadje van 14 naar 12 solderen, en 6 naar 13.

Daarna is het allemaal volgens post 1 tutorial.
Tikkellll
beginner
Contacteer:

Bericht door Tikkellll »

Vanmiddag bij Bokkomam langs geweest om Android Auto te activeren. Binnen een paar minuten heeft hij het geregeld voor me. Werkt perfect, nogmaals bedankt Bokkomam.
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Bericht door HenkRenting »

Is er iemand in oost/midden NL die me kan helpen met het activeren van Android Auto op mijn Clio IV, Rlink 1? Woon zelf omg. Enschede, maar ik rij graag een stukkie... :-)
Heb een ELM en alle software, maar krijg het maar niet voor elkaar. Lijkt wel alsof ie mijn wijzigingen gewoon niet overneemt...
Help! :-)
Clio V 1.6 E-tech Full Hybrig Esprit Alpine (2024), Noir etoile, packs: City Premium, Premium sound Bose.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

HenkRenting schreef: 25 sep 2018 17:27 Is er iemand in oost/midden NL die me kan helpen met het activeren van Android Auto op mijn Clio IV, Rlink 1? Woon zelf omg. Enschede, maar ik rij graag een stukkie... :-)
Heb een ELM en alle software, maar krijg het maar niet voor elkaar. Lijkt wel alsof ie mijn wijzigingen gewoon niet overneemt...
Help! :-)
Heb je wel de twee draden omgewisseld? Ik kom uit Spijkenisse, als je het leuk vind om te rijden wil ik het best voor je activeren.
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Yes, heb ze idd omgewisseld volgens schema dmv een verloopkabel.

Spijkenisse is wel een flink eindje. Eigenlijk hoop ik dat er iemand dichterbij is die me kan helpen... :-)

Alles lijkt ook te werken. Ik krijgt ddt4all gewoon geopend, zie de ECU's en de settings. Kan ze ook op Present zetten en als ik dan op Write klik lijkt ie ook daadwerkelijk wat te gaan doen.
Alleen is na resetten van R-Link (5x home) er niets veranderd... :-(
Clio V 1.6 E-tech Full Hybrig Esprit Alpine (2024), Noir etoile, packs: City Premium, Premium sound Bose.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

HenkRenting schreef: 25 sep 2018 17:47 Yes, heb ze idd omgewisseld volgens schema dmv een verloopkabel.

Spijkenisse is wel een flink eindje. Eigenlijk hoop ik dat er iemand dichterbij is die me kan helpen... :-)

Alles lijkt ook te werken. Ik krijgt ddt4all gewoon geopend, zie de ECU's en de settings. Kan ze ook op Present zetten en als ik dan op Write klik lijkt ie ook daadwerkelijk wat te gaan doen.
Kies je de juiste com-poort? En als je de presents aan zet en wilt toepassen, druk je dan eerst op de einstein mannetje en dan verzenden? Welke versie systeem heb je?
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Ja, compoort is ok. Kan ook maar eentje kiezen, maar strookt ook met windows apparaatbeheer.
Einstein is ook gedrukt :) Anders klaagt ddt4all er ook meteen over trouwens.
Versie systeem weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar is de allerlaatste versie.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

HenkRenting schreef: 25 sep 2018 18:14 Ja, compoort is ok. Kan ook maar eentje kiezen, maar strookt ook met windows apparaatbeheer.
Einstein is ook gedrukt :) Anders klaagt ddt4all er ook meteen over trouwens.
Versie systeem weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar is de allerlaatste versie.
Als je maar 1 com poort kan selecteren, is het misschien niet goed. Kijk is wat er staat als je niet je ELM apparaatje aansluit op je laptop. Is dat dan dezelfde com-poort?

Je systeem versie moet 11.343.xxxx (met rlink1) zijn of 3.3.xxx (met eerste rlink2 systemen zonder android auto).
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Weet niet wat je beddoelt met niet de elm aansluiten.
Als ik em aansluit zie ik bij dat device in apparaatbeheer van windows dezelfde compoort dan in ddt4all.
Anders zou ik ook geen communicatie zien in ddt4all met de auto.

Zoals gezegd is de Rlink versie de allerlaatste, dus zeker de door jou genoemde versie.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

HenkRenting schreef: 25 sep 2018 18:26 Weet niet wat je beddoelt met niet de elm aansluiten.
Als ik em aansluit zie ik bij dat device in apparaatbeheer van windows dezelfde compoort dan in ddt4all.
Anders zou ik ook geen communicatie zien in ddt4all met de auto.

Zoals gezegd is de Rlink versie de allerlaatste, dus zeker de door jou genoemde versie.
Je kan met ddt4all ook een soort voorbeeld laten tonen (ELM testen). Neem aan dat je dat niet doet?

Ik wil niet lastig zijn, maar via de website van rlink heb je dus de laatste update geactiveerd (daar staat 11.329, in de auto is dat 11.343)? Via de website is het belangrijkste deel van het updaten.

Wil je graag helpen, heb je misschien foto's van je elm en kabels?
Misschien zitten de kabels toch niet goed, dat is het laatste wat ik me kan bedenken. Of een goedkope/verkeerde elm?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@bokkomam Steeds het laatste bericht quoten is overbodig, gaat ten koste van de leesbaarheid en wordt daarom door velen als erg storend ervaren. Dat is de reden waarom er in het laatste bericht van een thread geen quote-knop meer te vinden is.

Zie deze thread en bij voorbaat dank voor je begrip.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

@bokkomam :

Nee, ik test de ELM uiteraard niet. Kan settings wijzigen dus da's geen testen.. :-)
De R-Link software is zoals gezegd de laatste. Dus ja, jouw versienummers kloppen.
Kabel is driedubbel gechecked. ELM zou moeten werken, ik krijg immers contact en kan ook settings wijzigen en hij lijkt ze ook weg te schrijven.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Maak de ELM anders is open? En check welke chip erin zit. Dit is/kan ook van belang zijn.
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Is er iemand die me kan helpen in oost-midden NL met het activeren van Android Auto op mijn R-Link 1?
Koeien
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koeien »

HenkRenting schreef: 25 sep 2018 17:47 Alles lijkt ook te werken. Ik krijgt ddt4all gewoon geopend, zie de ECU's en de settings. Kan ze ook op Present zetten en als ik dan op Write klik lijkt ie ook daadwerkelijk wat te gaan doen.
Reset 'm eens via DDT4all na de wijzigingen? In hetzelfde scherm waarin je de instellingen kunt wegschrijven, zitten bovenin een paar gele knoppen, waaronder "hard reset". (zie het plaatje hieronder van de site die je als handleiding linkte)
Afbeelding
Als je die indrukt, reset de R-Link zich op dezelfde manier als ie ook voor 'n software update doet, dat 5 keer drukken heeft bij mij nog nooit gewerkt. Daarna zou je met DDT4all ook moeten kunnen uitlezen dat je wijzigingen effect hebben gehad en in het menu "Systeem" een optie voor instellingen van Android Auto moeten kunnen vinden.

Op het moment dat je op "write" klikt, wat scrollt er dan voor tekst onderin langs? Daar valt soms ook nog wel uit op te maken of er iets mis gaat.

En misschien een heel open deur, op voorhand mijn excuses, maar de site uit de topicstart zegt nergens expliciet dat je ook een telefoon met Android Auto geïnstalleerd via USB moet aansluiten om het te laten werken. Er wordt wel een paar keer over USB gepraat, maar het is niet overduidelijk. Vooral de zin:
The feature is now activated! You can benefit from Google Maps, Waze directly on R-Link 1.
laat het net klinken alsof het na het uitvoeren van de modificaties "zomaar" werkt, wat dus niet het geval is. Je moet een Android telefoon, met Android Auto app (niet in de NL PLay Store verkrijgbaar, dus moet je sideloaden), via USB op je R-LInk aansluiten.

Overigens wel bedankt voor je topicstart, die bracht dit bij mij onder de aandacht en sindsdien rijd ik niet meer zonder Android Auto, zonde om te horen dat het je zelf nog niet is gelukt!
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Hoi @Koeien
Dank je wel voor je uitgebreide reactie!
Soms zijn voor de hand liggende oplossingen de beste omdat je daar inderdaad overheen kijkt. Ik heb Android Auto echter op twee verschillende telefoons staan en die doen het beide niet helaas...

Ik zal de elm binnenkort weer es aansluiten en em via ddt4all hard resetten. En zal ook even en screenshot maken van wat er onderin mijn scherm gebeurt.

Fijn dat je wat aan mijn topic hebt gehad en dat het jou wel is gelukt!

Thanks so far!
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Ben weer wat verder.
R-Link versie nog es gedoublecheckt en die is idd de laatste:
Afbeelding

ELM aangesloten en test uitgevoerd. Ik krijg wel een aantal fouten, maar weet niet of DDT4ALL deze protocollen(?) allemaal gebruikt
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gezien de laatste melding: Ik gebruik een Intel Core i5 laptop.
Zouden jullie een willen kijken wat een ELM test bij jullie aangeeft?

Dan in DDT4ALL is dit het resultaat nadat ik op de Write-knop heb gedrukt:
Afbeelding
Hij lijkt dus gewoon goeie communicatie te hebben zou ik zeggen..(?)

Resetten via Hard Reset in DDT4ALL doet bij mij echter niets. Zie het scherm ook niet opnieuw opstarten of zo en ook onder in het scherm veranderd niets. Da's dan wel weer raar natuurlijk. 5x op de home-button op de R-link console drukken doet dat wel; maar er komt dus geen Android Auto bij.
Meerdere telefoons proberen aan te sluiten met meerdere kabels, maar deze doen het niet.
Blijven ook aangeven dat het USB apparaat niet wordt ondersteund. USB-sticks (die ik tot nu gebruik) doen het gewoon prima.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door HenkRenting op 29 sep 2018 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik/we kunnen de afbeeldingen niet zien?
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

bokkomam schreef: 29 sep 2018 09:49 Ik/we kunnen de afbeeldingen niet zien?
Je was wel heeeeel snel.. :-) Aangepast nu.
Thx alvast!
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik weet niet meer heel zeker, maar volgens mij is de prolific adapter niet de goeie. Die heeft volgens mij niet de goeie chipset.

Deze werkt het beste (volgens ddt4all git):
ELM327 USB/BlueTooth/WiFi (Original one with PIC18F25K80, Chinese clone not working)
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Deze heeft de Pic18f25k80. Opengemaakt en gecheckt. Moet goed zijn.
Had wel wat moeite om em te installeren; stond nog driverzooi van verkeerde adapters op.

Mss driver probleem? Welke gebruik je? Heb je mailpakketje toevallig?

En wat is het resultaat van een elm test bij jou?
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Bij mij slagen alle tests (95 van de 95).
Ik had geen drivers geïnstalleerd, gewoon ingeplugd en het werkte. Bij mij staat er ook geen prolific maar:
COM6 [USB Serial Port (COM6)].

Verwijder anders alle drivers en sluit hem aan zonder iets te installeren?

*Edit*
Ik had deze tutorial gevolgd, daar stond iets meer informatie in.
https://ufile.io/68l9m
Waaronder ook een link naar drivers, mocht je die toch nodig hebben.
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Hmmm, zal es kijken of ik em zo geinstalleerd krijg...
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Ik snap er niets meer van. krijg mijn ELM maar niet aan de praat; anders dan met die Prolific drivers.

@bokkomam:
Heb jij ook de drivers gebruikt die in de link staan op de nieuwe uitgebreide beschrijving die je noemde? Daar staat nl een andere (blauwe) ELM afgebeeld. Jij hebt de zwarte ELM met oranje/blauwe sticker van Auto Wolff gebuikt toch?

Besloten er nog maar es 25 euro tegenaan te gooien en die van Wolff te bestellen. Als dat niet lukt geef ik me gewonnen...
Plaats reactie

Terug naar “R-Link”