50 liter benzine tanken

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Fred Nieu
beginner
Contacteer:

50 liter benzine tanken

Bericht door Fred Nieu »

In de standaard Renault Clio 2015 benzine, zit volgens de technische gegevens een tank van 40 liter! Nu heb ik al diverse malen meer dan 50 liter benzine getankt met deze Clio (wel bij het tankstation helemaal gevuld tot aan het randje)..... Hebben er ook meerdere Clio gebruikers deze ervaring,- en hoe is dit mogenlijk???
chbeernink
beginner
Contacteer:

Re: 50 liter benzine tanken

Bericht door chbeernink »

Heb hetzelfde je tankt de hals ook helemaal vol het is mij ook gelukt om 50 liter te tanken heb zelf een fase 2
twingo
beginner
Contacteer:

Bericht door twingo »

Clio GT het lampje voor benzine brandde nog niet meter aan begin fijne rode streepjes en er ging 46 liter in uiteraard tot het randje gevuld.
chbeernink
beginner
Contacteer:

Ja tot aan de reserve schijnt dat de clio een lange hals heeft vandaar dat je er meer in kunt doen vind wel handig 10 liter meer
chbeernink
beginner
Contacteer:

Als je de hals niet vol tankt kom je wel op 40 liter ongeveer uit
Fred Nieu
beginner
Contacteer:

Bericht door Fred Nieu »

Mijn werkgever meld dat er niet meer in kan dan 40 Liter, hierover hebben wij een groot mening verschil.
Zijn er nog meer Clio gebruikers die kunnen bevestigen dat er inderdaad meer dan 50 Liter getankt kan worden?
Fred Nieu
beginner
Contacteer:

Bericht door Fred Nieu »

Ja "Antoine" tank wel nagenoeg leeg gereden (veel verder dan melding lampje aangeeft).....
martincb
forum starter
Contacteer:

Bericht door martincb »

Als ik me netjes houd aan de max 3 keer klik (als ie bijna vol is) dan kom ik op 40/42 liter. Dan brandt het lampje dus al wel.
RikRace
forum member
Contacteer:

Bericht door RikRace »

Er kan zeker rond de 50 liter in (0.9TCE). In een RS overigens meer dan 50 liter!
<>RenaultSport<>
Iron blue
beginner
Contacteer:

Bericht door Iron blue »

Tank ook steeds tussen de 42 liter en 50 liter heb er ook al is 50 in gekregen.
Tot het randje zo goed als vol uiteraard.
De tankinhoud zou 45 liter bedragen bij een clio en zowel captur ook.
Clio 4 intens ph2 Grandtour 1.2-16V Tce
:) IRON-BLUE :)
chbeernink
beginner
Contacteer:

maakt toch uit 10 liter meer is altijd goed
zolang de benzine meter maar goed werkt dit was ook een euvel bij de clio
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Het vulpistool slaat bij mij erg vroeg af tijdens het tanken. Ik heb er dan pas ca. 36 liter ingegooid. Volgens de sticker op de tankdop moet je dan nog hooguit 3x "knijpen" en dan stoppen met tanken, maar mijn ervaring is dat er dan nauwelijks wat bij is gekomen. Volgens mij staat dan ook de benzinemeter nog niet eens op maximaal. Als ik (zeer) behoedzaam doorga met tanken krijg ik er nog zeker een liter of 8 à 9 bij, maar dat vergt wel geduld. Erg irritant als je haast hebt of als er mensen bij de pomp achter je staan te wachten.

Ik heb dit voorgelegd aan mijn dealer en die antwoordt:
Als het goed is zit er in de Clio tankdop een sticker die aangeeft dat je maximaal 3 klikjes mag geven (dus als het pistool de eerste keer afslaat, nog 3 keer "trekken"). Hier voorkom je mee dat de overloop van de tank gevuld raakt, dit moet je niet willen aangezien brandstof uit een ondergrondse tank komt (koud) naar boven toe (warm) vloeistoffen zetten dan uit. Mijn tip is dus: stoppen met tanken als hij klik zegt.
Ik heb even gegoogled op de uitzettingscoëfficiënt van benzine en die bedraagt per 10 graden temperatuursverschil nog geen 1% per liter. Ik heb dus mijn twijfels over dat "overstromingsrisico". Wat ik me wel voor kan stellen is dat de vlotter van de benzinemeter (te) ver ondergedompeld wordt. Hierdoor zou hij door de opwaartse druk geforceerd kunnen raken en/of niet meer uit zichzelf naar beneden kunnen zakken naarmate de tank leegraakt.

Kunnen jullie overigens bevestigen dat de benzinemeter ongelijkmatig terugloopt? Eerst lekker langzaam, waardoor het lijkt alsof je een enorme actieradius hebt, maar vooral na de helft loopt hij in een rap tempo terug. Het lijkt wel alsof de tank kegelvormig is... Ik ben er al aan gewend, maar vind het wel jammer. Bij mijn Clio 2 was ieder streepje op de meter namelijk keurig 70 km.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
RikRace
forum member
Contacteer:

Bericht door RikRace »

Dat van die meter klopt! Blijft lang bovenaan staan en de helft naderende, gaat hij met een rotgang naar beneden :thumbsup: .

Ik let altijd op de dagteller en de actieradius i.c.m. het gemiddelde verbruik :driving: .
<>RenaultSport<>
chbeernink
beginner
Contacteer:

Klopt meter blijft lang op.vol staan en dan gaat hij naar beneden
Ollie76
beginner
Contacteer:

EDC Automaat Tunen ???

Bericht door Ollie76 »

Rij met een Clio 4 : 90dci Automaat GT-Line 2015

Hij is uitgerust met een Multichip, Pipercross Luchtfilter (originele behuizing) & Cyclone3 in de luchtinlaat (betere verbranding).
Het resultaat is fenomenaal goed (koppel). Verbruik van pomp naar pomp, exact 4L/100km (Sportief rijgedrag).
Hoewel ik nu nog een Cyclone3 zal plaatsen juist na de roetfilter, zodoende de verbrande gassen er uit gezogen worden.
Als je de toevoer verbeterd, kan je maar beter de afvoer ook verbeteren voor Optimale prestaties.

(Cyclone3 & Pipercross luchtfilter) bij Limpex-Motorsport Tilburg.

Nu is mijn vraag : Kan ik de automaat ook Chippen? Zo ja, waar kan ik terecht?
Laatst gewijzigd door Ollie76 op 18 dec 2017 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Ollie76
beginner
Contacteer:

Bericht door Ollie76 »

chbeernink schreef:Klopt meter blijft lang op.vol staan en dan gaat hij naar beneden
Mijn bevinding is : 90dci automaat 2015 (met MultiChip)

De electronica geeft 40L verbruikt aan, stop aan de pomp.
Kan ik 44l tanken. (Sjoemel software of ???)

De naald blijft inderdaad lang bovenaan, na zo'n 250km begint de naald te zakken.
De actie radius klopt ook niet, als hij nog 260km aangeeft verspringt hij ineens naar 100km.
Ik haal 1000km met 40L Diesel.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik durf de reserve niet echt heel ver leeg te rijden. Op het moment van het benzinelampje (incl. piepje) geeft de boordcomputer bij mij standaard een actieradius aan van 60 km die niet verder afneemt. Een paar km later verandert die 60 in "---". Een kilometer of 20 later lag het rap dalende wijzertje al finaal tegen de aanslag onderin het rood. Ik wist dus niet hoe gauw ik naar een pomp moest rijden. Daar aangekomen heb ik met enig geduld en veel geklik 43 liter kunnen tanken.

Kennelijk kan je met een wijzertje dat compleet onderin ligt nog enkele tientallen km's doorrijden, maar ik probeer dat toch maar niet.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

1000 km rij ik steeds met me diesel.Wel goed vol tanken iedere keer.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
CVD
beginner
Contacteer:

Bericht door CVD »

clio iv ph2 1.2 met enig geduld iets meer als 52L weten af te tanken toen we hem voor ons gevoel egt goed leeg gereden hadden
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Vandaag met het nodige geduld exact 50 liter getankt terwijl er nog minstens 4 liter in de tank zat. Zoveel kreeg ik vroeger niet eens in mijn Clio II. Die stroomde dan over. Er had zelfs nog meer in gekund, maar ik vond 50 wel een mooi rond getal. Ik heb continu de grond onder de auto gecheckt op overstroming, maar heb niets gezien.

Zou het erg slecht zijn voor (ik neem aan) de brandstofpomp en de vlotter als je keer op keer die regel "max 3x klikken" in de wind slaat? Wat mij betreft kan een benzinetank niet groot genoeg zijn. Lang leve het broeikaseffect.
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

Vanmorgen heb ik 45.2 liter getankt. Hierbij laat ik het vulpistool, net als bij vorige tankbeurten, altijd 2x afslaan. De tank zou dus volledig vol moeten zijn. Volgens de boordcomputer zou er echter pas 38.1 liter verbruikt zijn en 647 KM gereden. Hierbij had ik een gemiddeld verbruik van 5,9/100, ofwel 1 op 17. Met deze tank heb ik weinig stilgestaan of korte stukjes meegemaakt en juist veel langere stukken, waarbij de snelheid veelal 100km/h bedroeg. Ik reset de boordcomputer overigens direct na elke tankbeurt.

Nu valt het mij op dat ik standaard zo'n 2 a 3 liter meer tank dan dat er volgens de boordcomputer verbruikt zou zijn. De boordcomputer geeft in principe een indicatie aan, maar een verschil van zo'n 7 liter (ofwel 18%) vind ik persoonlijk wel erg extreem. Het werkelijke verbruik zou daardoor neerkomen op 1 liter per 14,4KM i.p.v. 1 op 17. En dit terwijl ik over het algemeen zuinig probeer te rijden. Volgens Renault zou er met deze motor (TCe 120) een gemiddeld verbruik van 5,1/100 (1 op 19.6) mogelijk moeten zijn. Ondanks we eigenlijk allemaal weten dat dit praktisch niet haalbaar is, vind ik het verbruik in dit geval te hoog.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zou er eventueel mis kunnen zijn?

Toevallig moet ik morgen langs de dealer. Denk dat ik het maar ga aankaarten...
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Bij mijn dagelijkse woon-werkverkeer (20 km waarvan ongeveer 8 km snelweg) scoor ik als bewust niet-milieubewuste automobilist iets van 1:12. Dat gemiddelde van 1:20 wat je noemt is alleen reëel als je netjes 100 gaat rijden op de snelweg. Maar dit zijn louter mijn ervaringen. Ik heb geen TCe 120 genomen om het broeikaseffect terug te dringen.

Na het afslaan aan de pomp kan je er nog best een liter of 10 extra ingieten, maar daar moet je wel veel geduld voor hebben. Mijn record-tankbeurt is iets van 54 liter, maar volgens mij past er nog meer in. Bij mij lijkt de boordcomputer overigens redelijk goed geijkt te zijn.
Koeien
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koeien »

Koen_B schreef: 27 aug 2018 10:14 Vanmorgen heb ik 45.2 liter getankt. Hierbij laat ik het vulpistool, net als bij vorige tankbeurten, altijd 2x afslaan. De tank zou dus volledig vol moeten zijn. Volgens de boordcomputer zou er echter pas 38.1 liter verbruikt zijn en 647 KM gereden. Hierbij had ik een gemiddeld verbruik van 5,9/100, ofwel 1 op 17. Met deze tank heb ik weinig stilgestaan of korte stukjes meegemaakt en juist veel langere stukken, waarbij de snelheid veelal 100km/h bedroeg. Ik reset de boordcomputer overigens direct na elke tankbeurt.

Nu valt het mij op dat ik standaard zo'n 2 a 3 liter meer tank dan dat er volgens de boordcomputer verbruikt zou zijn. De boordcomputer geeft in principe een indicatie aan, maar een verschil van zo'n 7 liter (ofwel 18%) vind ik persoonlijk wel erg extreem. Het werkelijke verbruik zou daardoor neerkomen op 1 liter per 14,4KM i.p.v. 1 op 17. En dit terwijl ik over het algemeen zuinig probeer te rijden.
Ik krijg er ook altijd meer in dan ik volgens de boordcomputer verbruikt heb. Houd er rekening mee dat, om dit verhaal exact te laten kloppen, je altijd precies dezelfde beginhoeveelheid moet hebben. Als je de eerste keer niet tot aan het randje had getankt en er zat bijvoorbeeld 40 liter in, je verbruikt vervolgens 38 liter, gooit er daarna 42 liter in, zou je op basis van de pomp denken dat je 4 liter meer verbruikt hebt dan de computer aangeeft, terwijl dat niet het geval is. Aangezien je de tank nooit gortdroog kunt rijden en ook niet precies weet hoeveel liter er precies in een volle tank gaat (en wanneer is "vol" precies "vol"?), kun je hier nooit een echt ondubbelzinnige resultaat uit halen. Ik merk zelf ook nog dat de ene pomp veel eerder afslaat dan de andere, sommige slaan af bij exact het aantal liters dat op de boordcomputer staat, andere lopen langer door.

Ik volg al sinds aanschaf van mijn TCe 90 mijn "pompverbruik" versus "computerverbruik". Over 64000 km en 109 tankbeurten, zit mijn "computerverbruik" op 6.21 L/100 km en het "pompverbruik" op 6.42 L/100 km, een verschil van net geen 3.5%. Ik zie in de data heel duidelijk dat het verbruik, aan de pomp afgemeten, sterk afhankelijk is van hoe fanatiek ik door-tank en of de pomp snel afslaat, maar je ziet dat het gemiddelde verschil met de computer te verwaarlozen is, als je bedenkt dat op al die metingen ook nog eens de onnauwkeurigheid (van de pomp, van de boordcomputer, van de kilometerteller etc.) in acht moet worden genomen.
Koen_B schreef: 27 aug 2018 10:14 Volgens Renault zou er met deze motor (TCe 120) een gemiddeld verbruik van 5,1/100 (1 op 19.6) mogelijk moeten zijn. Ondanks we eigenlijk allemaal weten dat dit praktisch niet haalbaar is, vind ik het verbruik in dit geval te hoog.
Ik vind dat je het nog knap doet met een TCe 120, zoals je ziet haal ik dat met mijn TCe 90 (theoretisch zuiniger) niet. Al moet ik wel zeggen dat 5.9 goed te doen is, maar de boodschappenritjes gooien roet in het eten. Op mijn woon/werk traject geldt voor een groot deel spitsstrook open met 100 als maximumsnelheid, dat helpt, maar als er geen spitsstrook is of hij is dicht, rijd ik gewoon 130.

Naar het opgegeven verbruik moet je niet eens willen kijken. Er is een nieuwe norm (WLTP), die vanaf volgend jaar enkel nog opgegeven mag worden, maar lees voor de gein eens wat er allemaal aangepast wordt bij een NEDC test en hoe de cyclus in elkaar zit. Ingeklapte spiegels, afgeplakte kieren, alle stoelen behalve bestuurdersstoel eruit en dan acceleraties (onder andere) in 12 seconden van 0-30 en in 26 (!!) seconden van 0 naar 50. Praktisch niet haalbaar is een understatement. Het dient als niet meer of minder dan een gestandaardiseerd getal waarmee je auto's in de folder met elkaar kunt vergelijken.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik las hier toevallig hoe iemand de benzinemeter van zijn Captur heeft gecalibreerd. Het blijkt dat je m.b.v. ddt4all in 10 stappen van "volle tank" tot "begin van de reserve" het bijbehorende aantal liters in de tank kunt instellen. De stand en het verloop van de benzinemeter kloppen daarna wel en de actieradius op de boordcompu ook (lijkt mij).

Volgens mij zitten in de Captur dezelfde tank en niveausensor als in de Clio 4, dus wellicht zijn de gegeven instellingen zo over te nemen. Zo niet, dan zit er niets anders op dan de tank een keer helemaal leeg te rijden om de exacte inhoud te weten te komen. Daarna m.b.v. de boordcompu en/of tussentijds aftanken (bij dezelfde pomp...) de benzinemeter verder ijken.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Dat is wel interessant als dat ook werkt om de brandstofmeter normaal te laten werken. De mijne laat de eerste 250-300Km een volle tank zien om daarna vrij snel te zakken.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Algemeen”