Distributie RS

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Distributie RS

Bericht door Stan »

Beste forummers :)

Ik heb een probleem met mijn clio RS uit 2001 en heb eigenlijk jullie hulp wat nodig.

Vanmorgen hoorde ik een rammel uit de motorruimte, niet altijd maar soms.
Ik dacht los hitteschild oid dergelijks, ff naar kijken vanavond dacht ik.
Na mijn werk onder de motorkap, starten en luisteren... niks te horen.

Ik ben naar huis gereden en onderweg hoorde ik het weer, raampje open en tikken van de (ik denk) kleppen.
Gaat met het toerental mee dus motorisch en ik vrees dus de kleppen.
Geluid werd steeds erger maar was bijna thuis dus maar gelijk mijn (zelfgemaakte) brug op gereden.

Nu is dus het probleem, ik vrees dat de distributie een tand is versprongen, waarom.... I don't know...

Gereedschap heb ik genoeg en sleutelen is geen probleem maar wat voor specifiek gereedschap heb ik nodig, en gelijk een brutale vraag, waar kan ik het kopen.
Of kan ik het wellicht lenen van iemand (of voor een kleine vergoeding) mag ook natuurlijk.

Wat is het beste, blok eruit halen?
Of is de distributie ook te vervangen zonder dat het blok eruit moet?

Ik dacht ik licht even het kleppendeksel maar helaas dat gaat dus niet zoals ik verwachtte.

Graag jullie mening en hulp.
Bedankt alvast!
Groeten Stan
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Niemand die iets kan vertellen?
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door mox »

Merk je behalve het getik ook dat de motor zich anders gedraagt? Zo niet, dan lijkt mij dat alles nog gewoon op tijd staat.

Ik zou dan ook eerder de kleppen verdenken dan de distributieriem, maar controleren of alles nog op tijd staat is vrij eenvoudig te doen door de krukas op BDP te zetten m.b.v. een blokkeerstift en vervolgens te kijken of de sleuven in het uiteinde van de nokkenassen horizontaal staan. Deze sleuven zitten achter 2 afdekkapjes aan de bakzijde van je blok. Die kapjes moet je kapot prikken met een schroevendraaier om ze eruit te kunnen wrikken, dus je zal nieuwe moeten kopen.

Dit filmpje is wel informatief.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Bedankt voor je reactie.

Ik durfde geen gas meer te geven met naar huis rijden, tikken was echt geen fijn geluid op het laatst. Dus of hij anders gedraagt, ik denk het niet want hij voelde niet anders.
Geen stotteren of inhouden of raar klinken buiten het tikken.
Het is sowieso een klep die iets (cilinder) raakt maar waarom vraag ik mij nogsteeds af, klep blijven hangen en niet terug geduwd door klepveer of iets dergelijks.

Filmpje was zeer duidelijk, veel van geleerd!

Ik denk dat ik mijn blok er maar uit haal want in de auto is dit niet simpel denk ik.
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door mox »

Om alleen maar de timing even te checken zoals hierboven beschreven hoeft echt je blok er niet uit... Met een sleutel op de krukasbout de krukas rechtsom draaien totdat de blokkeerstift in de inkeping valt, daarna de 2 afdekkapjes eruithalen en de stand van de 2 sleuven checken.

Distributie vervangen kan ook gewoon met het blok in de auto. Wel meer werk, maar altijd nog minder dan het blok eruithalen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Alleen voor te checken niet natuurlijk maar ik denk dat er meer aan de hand is.

Ik ga nu het Midlock setje bestellen dus hopelijk snel binnen.
Gebruikersavatar
Miguel16V
beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2011 18:14
Locatie: Putte Kapellen (BE)
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Miguel16V »

Hey Stan,
Ik heb momenteel hetzelfde voor.
Telkens je de motor onder belasting zet klinkt er een eerder mechanisch geratel/getik uit het blok bovenaan.
Heb de nokkenasversteller en de actuator reeds vervangen maar geen verschil. Nu ligt het kleppendeksel er af om de klepstoters na te kijken, maar opnieuw nu ook weer niets abnormaals gevonden. Ben jij er intussen al achter gekomen wat bij jou het probleem is?
'92 Clio 1.8 16V => http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=115&t=20650
Clio 1.8 16V Track Toy
2001 Clio 2RS PH1
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Nee nog niet. Ik ben vandaag terug gekomen van vakantie dus komend weekend weer sleutelen. Als het goed is komt maandag de motortakel en motorbok binnen dus kan ik hem echt helemaal uit elkaar halen indien nodig.
Ik krijg ook de bout voor de krukas blokkeer stift niet los, die zit helemaal vastgerot...
Indien het alleen onder belasting is bij jou, dan zou ik ook de spanner van de distributie nakijken.

Of misschien een lager maar dat hoop ik niet voor je 😢
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Zo daar zijn we weer....

Distributie stond dus niet op tijd....
De krukaskeerring heeft gelekt en waarschijnlijk de riem doen verspringen, deze was geheel vettig van de olie.
Uitlaatnokkenas was vergaan. De distributieriem stond ook niet heel erg strak moet ik zeggen, wel op het max van de spanrol maar is dit normaal?

Omdat ik de kleppen toch behoorlijk hoorde rammelen heb ik voor de moeilijke weg gekozen en het blok eruit gehaald.

Was nog een pittig klusje want de motorruimte is niet heel groot :(

Nu zijn mij een aantal dingen opgevallen.
Blok ligt nu bijna volledig uit elkaar alleen onderblok nog niet.
Cilinderkop is als verwijderd evenals kleppen, stoters, tuimelaars etc.
Gelukkig geen kleppen krom ofzo maar wel stukjes van de kleppen afgebroken lijkt het wel, zal morgen eens een foto maken en proberen te uploaden.

Er zitten 2 verschillende tuimelaars in... Kan/mag dit of is dit normaal? Het was precies 8 dezelfde, dus ik dacht misschien in en uitlaat maar als ik online kijk dan zijn hier geen verschillende in dus puur toeval...?

De krukas zat geen spie in, moet deze erin, lijkt mij wel als er een spiebaan is...
Ook stond deze verdraaid tov de as.

Hoe weet je wanneer de koppelingsplaat op is?
Ik merkte er niks aan tijdens het rijden de laatste maanden maar kan je deze opmeten ofzo?
Niet dat ik hem nu niet vervang en over een paar maanden weer kan gaan sleutelen.

De stoters/tuimelaars wanner vervang je die? Kan je deze testen?
Ik heb online iets gelezen om de stoters in te drukken en ze mogen niet veren, iemand die daar meer over weet?

De kopbouten kan je die hergebruiken?

Verder vind ik het een leuke klus, al veel geleerd weer over de wagen en blok.
Wel geen fijn blok om aan te sleutelen, kleppendeksel verwijderen zonder de nokkenastandwielen te demonteren gaat dus niet.... aparte constructie zacht gezegd.

Nu nog een klein puntje, hoe krijg ik hem straks exact op tijd?
Ik heb de Midlock set in huis, maar de assen hebben geen tanden dus krijg je deze exact op tijd?
Millimeter verschil kan je wel maken lijkt mij met de afstelset maar hoe krijg je deze perfect?\

Sorry voor het hele verhaal :)

Groeten Stan
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

klopt niet echt lijkt mij....

Afbeelding
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Verder ziet alles er netjes uit buiten een paar lekke deals van de kleppen.

Onderste foto is de borging van de kleppen, kan je die ergens los kopen?
Er is er een weggevlogen en niet meer te vinden helaas :(
Online kan ik ze niet vinden namelijk, iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding
Roadkill
forum starter
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 jan 2016 19:07
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Roadkill »

Bij de dealer ook niet te krijgen?
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Helaas moet ik mededelen dat er meer aan de hand is.

Krukas is niet goed meer en 1 drijfstang heeft ernstige schade.

Ik heb nog zitten rekenen om hem toch te maken, '2de hands' krukas en drijfstang.
Nieuwe pakkingen, keerringen, distributieset, multiriem, nieuwe olie, koelvloeistof etc.
Kost me sowieso meer dan 1000 euro ook al doe ik het zelf.

Maar dat is hij niet meer waard jammer genoeg.
Oftewel de clio is overleden helaas...
Of een van jullie moet nog een (onder) blokje hebben liggen :)

Dit lag onderin de carter, toen wist ik al genoeg:

Afbeelding

Drijfstang met lagerschaal:
Afbeelding

En de krukas, nu 47,5mm ipv 48 :shocked:
Afbeelding
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Update:

Weten jullie of een F4R altijd dezelfde krukas heeft?
Op MP staat voor een F4R uit een Scenic automaat.
Nu maakt mij het hele automaat gebeuren niet uit want het is alleen het losse blok zonder bak maar het gaat mij dus om de krukas en een drijfstang die ik over wil zetten.
Als dit zou passen dan kan je clio nog een 2de leven krijgen namelijk. (hij rijdt zo heerlijk verder) :)
Graag jullie mening.
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Niemand die iets weet?
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Ik heb het gevraagd op cliosport.net en van meerdere mensen antwoord gekregen dat het dezelfde krukas is.

Dus ik heb het motorblok gekocht en afgelopen week opgehaald.

Dus komende tijd demonteren en mn oude blok staat ondertussen te wachten met een nieuwe verflaag :sunny:

Foto's volgen!
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Update:

Onderblok weer netjes aan het maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cilinderkop voor en na:
Afbeelding

Afbeelding

En als laatste vandaag nog een 2de hands versnellingsbak gekocht.
Mijn bak deed bij hoog toerental kraken van 2 naar 3, deze komt van een rs waar de cilinderkop van defect was gegaan.
Hopelijk schakelt hij zoals de verkoper beloofd :)
Stan
beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:49
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Distributie RS

Bericht door Stan »

Nieuwe update:

2de blok is gedemonteerd.
Krukas is overgezet, na veel denkwerk en meet, 1 drijfstang was namelijk slecht van mijn oude blok. Dus alle drijfstangen maar overgezet en de best passende zuigerpen erbij gezocht.

Nu heb ik al veel informatie van mijn wagen liggen maar nergens kan ik vinden wat de aanhaal momenten zijn van de krukas bouten en de zuiger bouten zeg maar.
Weet iemand deze of waar deze te vinden zijn?
Van heel het blok voor de rest geen probleem behalve het onderblok, hier is niets van te vinden.
Als iemand mij kan helpen heel graag!

Kleppen weer netjes gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”