Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Bericht door mox »

Ik krijg de indruk dat je ervaring hebt met ddt4all. Wat heb je allemaal (al) voor elkaar gekregen?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Bas1975
forum member
Contacteer:

Bericht door Bas1975 »

:lipssealed:
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Vraag was niet negatief bedoeld hoor ;)
Uit je postings lijkt het alsof je ddt4all al eens gebruikt hebt, vandaar mijn interesse in je ervaringen.

Mijn OBD2-interface werkt in ieder geval alvast prima met Torque en de vereiste PIC 18F25K80 zit erin. Ik moet er nog een schakelaartje in maken om te kunnen switchen tussen de beide CAN-bussen. Pas daarna ga ik ddt4all testen in de auto.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Vanavond was ik in een moedige bui en heb ik met enigszins knikkende knieën de eerste bescheiden aanpassingen doorgevoerd via ddt4all. En met succes! Ik zal mijn vorderingen afchecken in de beginpost.

Ik heb in m'n bluetooth OBD2-interface het benodigde dubbelpolige schakelaartje geknutseld om zowel met de "normale" als de "multimedia" ECU's te kunnen verbinden en het werkt. De tijd en de temperatuur zijn nu ook op het display in het dashboard zichtbaar en in R-link heb ik ook de optie "Smartphone spiegelen" (MirrorLink) weten in te schakelen. Android Auto werkte sowieso al. Ik weet nog niet hoe MirrorLink werkt, maar dat probeer ik morgen! :thumbsup:
Stoine schreef:Ik ben erg benieuwd naar nummer 11
clock_temp.jpg
clock_temp.jpg (270.75 KiB) 11928 keer bekeken
B.Kokkelmans schreef:Mirroring ben ik ook wel in geïnteresseerd
mirrorlink_1.jpg
mirrorlink_1.jpg (321.67 KiB) 11928 keer bekeken
mirrorlink_2.jpg
mirrorlink_2.jpg (363.47 KiB) 11928 keer bekeken
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

Ziet er goed uit!!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Klokje moet je na het enablen wel met de hand gelijkzetten via de boordcompu-knopjes. Hij kopieert de tijd helaas niet uit R-link. Je kan niet alles hebben :)
Vanavond ga ik proberen om de start/stop mode default uit te zetten (nr. 4 uit het verlanglijstje).
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Bericht door B.Kokkelmans »

Mox, je schreef dat android auto wel al werkte. Welke versie van Rlink heb jij er in zitten? Bij mij werkt deze namelijk niet. De enige optie die ik heb is dat ik de telefoon aansluit via bluetooth en dan de geluiden via de telefoon afspeel.

Ik hoor het graag.

Indien je interesse hebt mag je bij mij ook wat aanpassingen doorvoeren!!
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

Mooi dat het gelukt is Mox.. Ik heb de bluetooth interface ook binnen, maar het nog niet aangedurfd. Moet ook nog even op zoek naar een windows-laptop met bluetooth aangezien mijn macbook geen ddt4all draait :sleeping:

Mij gaat het voornamelijk om de achterlichten altijd te laten branden op de Estate. Zou jij de volgende keer misschien een screenshot willen maken van de EMM-ecu en dan het scherm "EMM_Lightning - Configuration". Benieuwd welke parameters deze ecu heeft bij wagens met LED-verlichting achter.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zal vanavond kijken. Volgens mij was ik de de DRL-achterlichten in een andere ECU tegengekomen; ik meen in het scherm waar ik de klok+thermometer mee aan heb gezet. Het viel me nog op dat DRL-achterverlichting bij mij inderdaad op "aan" stond.

@B.Kokkelmans: Ik heb volgens mij R-link Evolution (renaultnummer 259152544R), maar zoals ik ooit al vertelde staan er in de forums diverse berichten van mensen met een oude(re) R-link waar ze met succes Android Auto op hebben ge-enabled. Gezien de jonge leeftijd van jouw Clio neem ik aan dat het er bij jou ook gewoon in verstopt zit.

Ik draaide de afgelopen tijd "Applicatie versie" 11.342.2681682-8046 maar sinds vanmorgen heb ik kennelijk 11.343.2931893-8052.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Nieuw toegevoegd aan het verlanglijstje: histogramweergave in R-link van de luchtkwaliteit. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit nooit geleverd wordt op Nederlandse Clio's (en ook niet door de dealer is in te schakelen), maar de sensoren zijn aanwezig.
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

-
Laatst gewijzigd door Tomasvs op 06 feb 2019 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

peter85 schreef:Mij gaat het voornamelijk om de achterlichten altijd te laten branden op de Estate.
Misschien niet het scherm waar je om vroeg, maar het lijkt mij dat je deze moet hebben:
DRL_achter.jpg
DRL_achter.jpg (532.6 KiB) 11872 keer bekeken
EDIT: het bovenstaande heeft bij nader inzien niets met de dagrijverlichting te maken, maar met de dashboardverlichting.
Laatst gewijzigd door mox op 13 apr 2018 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Achterlichten constant aan is ook wel een wens van mij...
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

mox schreef:Misschien niet het scherm waar je om vroeg, maar het lijkt mij dat je deze moet hebben:
DRL_achter.jpg
Interessant! Zal er toch snel eens werk van gaan maken.. In de editie-modus van ddt4all kwam ik de volgende instellingen tegen in de EMM-module (klik op plaatje):
Afbeelding

Het liefste laat ik de lichtsensor gewoon zijn werk doen en krijg ik het zo werkend. Als back-up zou ik kunnen proberen om de Scandinavische modus in te schakelen. Dan branden verwacht ik altijd de dimlichten + achterlichten.
Laatst gewijzigd door peter85 op 12 apr 2018 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

mox schreef: @B.Kokkelmans: Ik heb volgens mij R-link Evolution (renaultnummer 259152544R), maar zoals ik ooit al vertelde staan er in de forums diverse berichten van mensen met een oude(re) R-link waar ze met succes Android Auto op hebben ge-enabled. Gezien de jonge leeftijd van jouw Clio neem ik aan dat het er bij jou ook gewoon in verstopt zit.
Ik draaide de afgelopen tijd "Applicatie versie" 11.342.2681682-8046 maar sinds vanmorgen heb ik kennelijk 11.343.2931893-8052.
Ook ik ben nog steeds hier erg geinteresseerd in! Heb een Clio 1.2 Intens (Phase 2) met R-Link uit Oktober 2016 maar helaas zonder standaard Android Auto. Laatst nog bij de dealer geweest voor onderhoud maar hier wederom te horen gekregen dat m'n R Link geen Android Auto ondersteunt en zij dit ook niet kunnen (of willen) doen. Nu heb ik in een aantal topics al succesverhalen gelezen van mensen die dit via ddt4all/OBD2 interface wel geactiveerd hebben. Mag ik jou vragen waar jij de OBD2-interface (en overige benodigdheden) vandaan hebt?
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

Koen_B schreef:Mag ik jou vragen waar jij de OBD2-interface (en overige benodigdheden) vandaan hebt?
Zie de linkjes in mox zijn post hierboven.. (met de afbeeldingen van het r-link multimedia systeem)
Koen_B
forum starter
Contacteer:

Bericht door Koen_B »

peter85 schreef:
Koen_B schreef:Mag ik jou vragen waar jij de OBD2-interface (en overige benodigdheden) vandaan hebt?
Zie de linkjes in mox zijn post hierboven.. (met de afbeeldingen van het r-link multimedia systeem)
Ah, m'n browser had er even geen zin in net zo te zien. Thanks!
Renault Clio IV ph. 2 Intens | Okt. 2016 | Rouge Intense | TCe 120 | R-Link 1
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@Peter85: Die Scandinavische running lights zijn volgens mij voor "altijd volledig dimlicht" i.p.v. dagrijverlichting. Ik meen namelijk dat het voeren van dimlicht daar verplicht is.

Ik denk dat je dat scherm van mij moet hebben, maar ik kan dat niet garanderen. Verder ben ik zo vrij om het ook niet voor je te gaan proberen in mijn auto, onder het motto "don't fix it if it ain't broke". Dat gehack is namelijk ENG. De waarschuwing in het startscherm van ddt4all zit er niet voor niets!
peter85
forum starter
Contacteer:

Bericht door peter85 »

mox schreef:@Peter85: Die Scandinavische running lights zijn volgens mij voor "altijd volledig dimlicht" i.p.v. dagrijverlichting. Ik meen namelijk dat het voeren van dimlicht daar verplicht is.
Dat denk ik inderdaad ook.
mox schreef:Ik denk dat je dat scherm van mij moet hebben, maar ik kan dat niet garanderen. Verder ben ik zo vrij om het ook niet voor je te gaan proberen in mijn auto, onder het motto "don't fix it if it ain't broke". Dat gehack is namelijk ENG. De waarschuwing in het startscherm van ddt4all zit er niet voor niets!
Snap ik. De Clio is van mijn vrouw. Zelf rijd ik een Seat Leon waarbij ik al veel ervaring heb met mods in de boordcomputer. Ik ben er dus niet meer zo bang voor, al weet ik dat het flink in de papieren kan lopen als het mis gaat :D
Bas1975
forum member
Contacteer:

Bericht door Bas1975 »

mox schreef:
peter85 schreef:Mij gaat het voornamelijk om de achterlichten altijd te laten branden op de Estate.
Misschien niet het scherm waar je om vroeg, maar het lijkt mij dat je deze moet hebben:

DRL_achter.jpg
Deze config optie gaat over het continu laten branden van de verlichting van je dashboard, vandaat dat dit in ECU TDB (tableau de Bord) zit.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ahja, "backlight" is natuurlijk achtergrondverlichting en geen achterlicht :thumbsup:
Mijn tip over "Day_Backlights_Present" dus negeren, want die klopt niet!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Vandaag heb ik nr. 17 uit de verlanglijst af kunnen vinken. ;)
air_histo_2.jpg
air_histo_2.jpg (328.68 KiB) 11750 keer bekeken
Ik ben benieuwd of hij ooit vervuilde lucht gaat detecteren!
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

Mox, is het een kwestie van aanvinken en klaar?
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

In principe wel, maar niettemin blijf ik het moment van op "write" drukken erg griezelig vinden en het (soms noodzakelijke) resetten van bepaalde ECU's al helemaal. Je dashboard gaat dan bijv. spontaan een paar tellen op tilt en daar krijg je acuut een hartverzakking van :uhoh2:

Tel daarbij op dat je essentiële (veiligheids)zaken om zeep kunt helpen en het wordt vanzelf duidelijk waarom zélfs de dealer maar heel beperkt toegang heeft. Tijdens het bladeren door de honderden parameters met meestal zeer cryptische omschrijvingen kom je dingen tegen die je echt niet per ongeluk wilt wijzigen. Reactietijden van gordelspanners en airbags, kalibratie en geometrie van de crashsensoren, ABS... Zelfs het noodnummer 112 is instelbaar. Punt is ook dat parameters ingedeeld zijn in groepen en zo'n groep als geheel overschreven wordt, ook als je maar één parameter hebt aangepast. Het is dus zaak om 10x te checken of je de oude instellingen binnen zo'n groep wel precies hebt overgenomen.

Bezint eer gij begint!
B.Kokkelmans
forum member
Contacteer:

dus...laat maar liever haha
Easy Park Assist