Sinds een paar jaar heeft de dieslepartikelfilter zijn intrede gedaan.
Aangezien ik bij een garagebedrijf werk waar wij hoofdzakelijk VAG auto's doen en daar de nodige dingen voorbij heb zien komen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik rij sinds kort een clio 1.5 met een dieselpartikelfilter, volgens mij werkt deze nog prima na 200000km.
Bij de VAG-groep is de aswaarde na ca 250000 zo hoog dat het filter vervangen moet worden (dit is met diagnosesoftware uit te lezen..) regenereren helpt dan ook niet meer.
Hoe is dat bij Renault?
Tevens zijn de gebruikte technieken anders tussen VAG en Renault. VAG spuit via de motor meer brandstof in om de temperatuur in de DPF omhoog te krijgen om schoon te branden. Renault gebruikt een extra injector net voor de DPF om de temperatuur omhoog te krijgen. Volgens mij is dat laatste systeem beter...
Ook las ik ergens dat het filter van Renault "lifetime" is, dus niet vervangen hoeft te worden.
Bij het bedrijf waar ik werk halen wij bij de VAG-auto's het binnenwerk uit het filter en passen de software aan. Dan heb je er ook geen last meer van.
Dieselpartikelfilter, de ervarigen
Re: Dieselpartikelfilter, de ervarigen
Hoe fout is dat? https://www.trouw.nl/groen/-luchtkwalit ... a6d37fa4a/ferdi schreef:...Bij het bedrijf waar ik werk halen wij bij de VAG-auto's het binnenwerk uit het filter en passen de software aan. Dan heb je er ook geen last meer van.

Re: Dieselpartikelfilter, de ervarigen
Hoe fout is fout....Hoe komt het dat er bij diverse merken klachten omtrent het filter bestaan? Weet je hoe schadelijk het is als het filter niet juist functioneert? En heb je wel eens van de term fijnstof gehoord? Ze willen in de toekomst dat ook gaan meten voor de apk....Fijnstof dringt door je huid heen...Geef mij wat dat betreft die oude diesels maar waar de vlokken roet uit de uitlaat komen.
Het hele verhaal blijft een verbrandingsproces met zijn bijbehorende "afval". Elke stap omdat proces schoner te krijgen komt er weer een ander probleem voor in de plaats...
Vandaar ook mijn vraag over de ervaringen met zo'n filter onder een clio en wat de verwachte levensduur is.
https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-roetfilter-dpf/ Hier een leuke uitleg.
Het hele verhaal blijft een verbrandingsproces met zijn bijbehorende "afval". Elke stap omdat proces schoner te krijgen komt er weer een ander probleem voor in de plaats...
Vandaar ook mijn vraag over de ervaringen met zo'n filter onder een clio en wat de verwachte levensduur is.
https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-roetfilter-dpf/ Hier een leuke uitleg.