Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Minnie
beginner
Contacteer:

Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd

Bericht door Minnie »

Vanmorgen heb ik mijn gele koelvloeistof bijgevuld met rode koelvloeistof, is dit een probleem? Wat kan ik nu het beste doen?
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Re: Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd

Bericht door Ronon »

Als het dezelfde waardes heeft is het geen probleem. Alleen als je verschillende kleuren gaat gebruiken kan het een soort cocktail effect geven of het word zwart. Maar dan kan je moeilijk zien of je het moet gaan vernieuwen.
Minnie
beginner
Contacteer:

Bericht door Minnie »

Ronon schreef:Als het dezelfde waardes heeft is het geen probleem. Alleen als je verschillende kleuren gaat gebruiken kan het een soort cocktail effect geven of het word zwart. Maar dan kan je moeilijk zien of je het moet gaan vernieuwen.
De auto heb ik tweedehands gekocht en ik weet niet wat voor waardes de koelvloeistof heeft die erin zit, wat kan er gebeuren als het niet dezelfde waardes heeft? Ik heb hierover gebeld met de Renault garage en zij geven aan dat het geen probleem is, maar dat het wel beter is om het met dezelfde koelvloeistof bij te vullen. Hij gaf inderdaad ook aan dat de kleur kan gaan veranderen.

Hierna heb ik nog gebeld met een universele garage en zij geven aan dat zij rode koelvloeistof gebruiken om koelvloeistof bij te vullen, aangezien dit met de meeste kleuren koelvloeistof is te mengen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Er doen horrorverhalen de ronde over de vorming van gel-achtige verstoppingen als je 2 verkeerde koelvloeistoffen mengt. Afhankelijk van hoe zuinig je op je auto bent zou ik het zekere voor het onzekere nemen, het koelcircuit leegmaken/doorspoelen en daarna netjes vullen met Renault "Glaceol RX type D" (ethyleenglycol, geelgroen van kleur). Een fles van 5 liter (renaultnummer 7711428130) kost je een euro of 15.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ehm.....dat mag je niet mengen.....kan idd goed fout gaan dus ff flushen en vullen met OEM spec zoals Mox aangeeft.
flatcoated
beginner
Contacteer:

Bericht door flatcoated »

Waarom niet eerst navragen en dan pas bijvullen? Komt waarschijnlijk je gemoedsrust ten goede.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”