Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd
Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd
Vanmorgen heb ik mijn gele koelvloeistof bijgevuld met rode koelvloeistof, is dit een probleem? Wat kan ik nu het beste doen?
Re: Verschillende kleuren koelvloeistof gemengd
Als het dezelfde waardes heeft is het geen probleem. Alleen als je verschillende kleuren gaat gebruiken kan het een soort cocktail effect geven of het word zwart. Maar dan kan je moeilijk zien of je het moet gaan vernieuwen.
De auto heb ik tweedehands gekocht en ik weet niet wat voor waardes de koelvloeistof heeft die erin zit, wat kan er gebeuren als het niet dezelfde waardes heeft? Ik heb hierover gebeld met de Renault garage en zij geven aan dat het geen probleem is, maar dat het wel beter is om het met dezelfde koelvloeistof bij te vullen. Hij gaf inderdaad ook aan dat de kleur kan gaan veranderen.Ronon schreef:Als het dezelfde waardes heeft is het geen probleem. Alleen als je verschillende kleuren gaat gebruiken kan het een soort cocktail effect geven of het word zwart. Maar dan kan je moeilijk zien of je het moet gaan vernieuwen.
Hierna heb ik nog gebeld met een universele garage en zij geven aan dat zij rode koelvloeistof gebruiken om koelvloeistof bij te vullen, aangezien dit met de meeste kleuren koelvloeistof is te mengen.
Er doen horrorverhalen de ronde over de vorming van gel-achtige verstoppingen als je 2 verkeerde koelvloeistoffen mengt. Afhankelijk van hoe zuinig je op je auto bent zou ik het zekere voor het onzekere nemen, het koelcircuit leegmaken/doorspoelen en daarna netjes vullen met Renault "Glaceol RX type D" (ethyleenglycol, geelgroen van kleur). Een fles van 5 liter (renaultnummer 7711428130) kost je een euro of 15.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ehm.....dat mag je niet mengen.....kan idd goed fout gaan dus ff flushen en vullen met OEM spec zoals Mox aangeeft.
- flatcoated
- beginner
- Contacteer:
Waarom niet eerst navragen en dan pas bijvullen? Komt waarschijnlijk je gemoedsrust ten goede.