Startonderbreker activeren

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Oppedoeser
beginner
Contacteer:

Startonderbreker activeren

Bericht door Oppedoeser »

Mijn Clio 2 2002 startte niet meer na eerst een lege accu, ook niet met volle.
Rode lampje brand op dashboard. Bij omdraaien contactsleutel geen reactie. Oplossing (na lang zoeken gevonden): Sleutel in contactslot en draai naar stand 1, nog niet starten. Druk deur ontgrendelknop (op de sleutel) in en houdt ingedrukt, draai een stand terug, dan (nog steeds ingedrukt) naar startstand. Als het goed is start de Clio weer. Laat tijdens starten de ontgrendelknop los. Dit alles na vanuit Tiel 's nachts naar Rotterdam met Taxi, auto de volgende dag voor mijn deur gebracht door oplegger. Was op 3 januari. Ik heb nota bene maar 2 x per jaar recht op sleephulp! Jammer dat er niet meer gerepareerd wordt... Succes!!!
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Startonderbreker activeren

Bericht door NicoK »

Je moet alle contactjes van je sleutel even opnieuw doorsolderen. Wat je momenteel doet is druk geven op de transponder die daarmee het contact herstelt en dus werkt. Als je de verbindingen soldeert heb je dit probleem niet meer. Is simpelweg de afstandsbediening van je auto die stuk is. ;)
Sulpher
beginner
Contacteer:

Bericht door Sulpher »

misschien een vreemde oplossing maareh...
Ik heb eens met de lcd tv een hdmi probleem gehad, na wat gegoogle bleek het het moederbord te zijn en dan wel de soldeerpuntjes.
deze heb ik uitgebouwd en in de oven op lage temperatuur het soldeer beetje laten smelten en terug laten drogen.
Hierdoor werden de barstjes in de soldeerpuntjes weer gevuld en daarna deed alles het weer naar behoren :)

Dus mocht je niet kunnen solderen, is dit misschien een oplossing? Weet niet of dit uberhaubt mogelijk is?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Tuurlijk is dat mogelijk Sulpher. Zelfde effect als alles opnieuw solderen. Maar zou ik niet willen aanraden.
Sulpher
beginner
Contacteer:

Bericht door Sulpher »

Nee niet aan te raden idd, als het beter kan moet je het beter doen.
maar mocht het niet beter kunnen, moet je beetje de innerlijke McGyver loslaten he
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Absoluut, en als het je 180 euro kan schelen. ;)
Sleutelfix
beginner
Contacteer:

Bericht door Sleutelfix »

Ik heb de printplaat uit me sleutel gehaald en afgebakken in de oven en zo alle solderingen gefixt. Werkt al bijna 3 maanden weer prima. Geen lampjesstress meer.

Bereidingswijze.

Elektrische oven
- Plaats een ROOSTER in het midden van de oven
- Verwarm de oven voor op 200 graden
-Haal de printplaat uit de behuizing van de sleutel.
-VERWIJDER DE BATTERIJ!
- Knip een stukje bakpapier uit waar de printplaat op kan liggen en niet direct op het rooster ligt. Maak het bakpapier wel groot genoeg om met je vingers het papier weer uit de hete oven te kunnen pakken. GEEN ALUMINIUMFOLIE!
- Plaats het in de oven en zet de kookwekker op 10 minuten.
-Als de kookwekker gaat de print uit de oven halen en even op een snijplank of bord rustig laten afkoelen. 15 minuten is wel genoeg voor de soldeertin om uit te harden.
- Print terug in de sleutelbehuizing plaatsen
- Batterij terug zetten
- Sleutel inelkaar zetten en naar de auto
- Auto starten.

De oven is heet dus als je je brand is dat eigen schuld.
Als het niet werkte voor je sleutel dan mijn medeleven.
Ik ben nergens aansprakelijk voor.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ik neem op de openingsmeet wel mijn soldeerijzer mee. Kan ik er een heel aantal doen voor iedereen die wil. :p Oven........ohohoh
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

even een brutale bump van dit topic ;) Mijn vriendin heeft een clio II uit 2001. Deze auto heeft last van een snel knipperend lampje als je hem op contact zet (ook startonderbrekerprobleem zoals hierboven geschetst?). In eerste instantie lukte het vaak na een paar keer proberen om wel te starten (lampjes knipperde dan niet meer snel). We hebben geprobeerd om het batterijtje van de sleutel te vervangen maar dit hielp helaas niet. Inmiddels lukt het niet meer om te starten. Zijn er nog tips om dit te verhelpen of is het die sleutel hersolderen of de reserve (die we momenteel niet hebben helaas) proberen?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

w1234567 schreef: 03 sep 2018 13:06 Zijn er nog tips om dit te verhelpen of is het die sleutel hersolderen of de reserve (die we momenteel niet hebben helaas) proberen?
Jep.

Het batterijtje is ook niet opgenomen in het circuit en doet derhalve ook vrij weinig (zeg maar niks) bij het decoderen van de startonderbreker.

Dus ja, even de sleutel solderen of een nieuwe kopen. Zijn genoeg bedrijfjes die dit voor minder dan de dealer kunnen. Of wat ook werkt is een werkende transponder op de ring leggen. Dan kun je hem natuurlijk wel starten met een schroevendraaier maar hij werkt tenminste.
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

Hoe ziet zo'n transponder eruit? Als ik de sleutel openmaak dan zie ik wel wat dingen die ik kan solderen maar is dit dan echt wat helpt?
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

een oudere clio sleutel ziet er net wat anders uit dan die van mijn vriendin. Hier is de transponder dat zwarte dingetje?

Is de transponder bij haar dat met koper omwikkelde ding? Ik heb daar de zijkanten van vastgesoldeerd is dat voldoende of moet er nog iets anders gebeuren?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
RuudPlooijer
beginner
Contacteer:

Bericht door RuudPlooijer »

Op foto 2 naast de sleutelbaard ligt een zwart blokje.
Dat is de transponder voor de startonderbreking.
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

oke maar in die andere sleutel? want daar zit dat niet in?
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

Het is gelukt overigens, alles weer opnieuw vastgezet en toen werkte het weer :D
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

RuudPlooijer schreef: 07 sep 2018 08:37 Op foto 2 naast de sleutelbaard ligt een zwart blokje.
Dat is de transponder voor de startonderbreking.
Das fout....het is dat met koper omwikkelde ding.
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

Het zijn twee verschillende sleutels. Die met het koper doet het nu iig weer dat is mooi :) Alleen de reservesleutel blijkt echt zoek te zijn. Zijn er nog manieren om met een werkende sleutel nog een transponder te kunnen maken?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ja hoor, transpondersleutel voor die Clio kan elke slotenmaker wel voor je maken. Kostte mij 55 euro.
w1234567
beginner
Contacteer:

Bericht door w1234567 »

Bij wat voor een soort sleutelmaker kan dit? Gewoon een sleutelmaker met zo'n schoenenreparatieshop of waar moet ik dan aan denken?
Sleutelmakerman
beginner
Contacteer:

Bericht door Sleutelmakerman »

Ik ken wel een hele goeden sleutelmaker 0685235002
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”