Aanschaf advies gevraagd
Aanschaf advies gevraagd
Hallo,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze voor een nieuw aan te schaffen Renault Clio.
Laat ik er gelijk bij zeggen dat ik nul komma nul verstand heb van auto's dus wellicht vragen stel die voor jullie 'dom' overkomen. Toch hoop ik op wat adviezen.
Momenteel rijd ik in een Fiat Grande Punto uit 2007. Deze is aan vervanging toe. Omdat wij niet specifiek een bepaalt merk auto zochten ben ik gewoon maar op autoweek gaan kijken welke autoś zoal aan de gewenste eisen voldeden. Onder andere wegenbelasting, ruimte en budget spelen daarbij een rol.
Voor ons is het ook belangrijk dat wij een fietsenrek kunnen meenemen op de trekhaak. We hebben hiervoor een minimale kogeldruk nodig van 60kg. Daardoor vielen een heleboel kleine auto's al vrij snel af. Uiteindelijk bleven de Honda Jazz, VW Golf en Renault Clio over op de lijst.
We kijken nu dan ook naar de Renault Clio. Ons budget is 10 - 12.000 euro en er mag maximaal 50.000km op de teller staan.
Bij autoborg in Groningen hebben we een proefrit gemaakt in een Clio Estate uit 2013. Een fijne auto die onze keuze eigenlijk alleen maar bevestigd heeft.
Echter, vanwege het formaat waren wij in eerste instantie aan het kijken naar een hatchback. Pas vandaag bij de dealer kwamen wij erachter dat je voor nagenoeg dezelfde aanschafprijs ook een Estate kan krijgen. De wegenbelasting voor beiden is hetzelfde zei de verkoper waardoor we zijn gaan twijfelen wat wenselijk is.
Ik ben zelf nogal een oen achter het stuur en heb daarom altijd gedacht dat een stationwagon geen goed idee was. De auto is voor mijn gevoel dan te groot en onoverzichtelijk. Bij de testrit heb ik dat idee echter helemaal niet gehad en als ik kijk naar de specificaties hebben we het maar over 20cm verschil wat natuurlijk niet erg groot is.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of er nog andere voors of tegens te noemen zijn om juist voor een hatchback of een Estate te kiezen?
Ik heb niet in de hatchback gereden dus kan het verschil niet inschatten qua rijgedrag.
Is het verbruik van de Estate ook hoger?
Verder had ik tijdens de testrit het idee dat de achterruit qua kijken wat aan de kleine kant is, of het ligt aan de binnenspiegel. Is dit ook jullie ervaring?
Verder hoop ik nog op wat tips op waar op te letten bij de aanschaf.
Voor ons is prijs (zoals bij iedereen) uiteraard een belangrijke factor. Verder moet de auto in ieder geval navigatie, cruise-control, airco hebben. Ook moeten er zeker parkeersensoren en een middenarmsteun op zitten. De trekhaak moet er ook op maar is wat makkelijker achteraf nog te laten monteren natuurlijk.
Bijna alle bovenstaande items kan ik vrij makkelijk ook op verkoopsites filteren behalve de midden armsteun. Weet iemand wellicht of er een bepaalde versie is geweest, bijv. Night&Day, waar dit standaard op heeft gezeten?
Zijn er bij de Clio vanaf 2013 nog bekende problemen bekend waar ik op kan letten bij aanschaf?
En als laatste. Ik lees dat het navigatiesysteem R-link veel beter is dan Medianav maar voor zover ik zo snel zie zijn er weinig occassions met R-link. Is dit iets om op te letten? Ik gebruik de navigatie redelijk vaak.
Alvast hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. Ik verheug me erg op de nieuwe aanschaf :-)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze voor een nieuw aan te schaffen Renault Clio.
Laat ik er gelijk bij zeggen dat ik nul komma nul verstand heb van auto's dus wellicht vragen stel die voor jullie 'dom' overkomen. Toch hoop ik op wat adviezen.
Momenteel rijd ik in een Fiat Grande Punto uit 2007. Deze is aan vervanging toe. Omdat wij niet specifiek een bepaalt merk auto zochten ben ik gewoon maar op autoweek gaan kijken welke autoś zoal aan de gewenste eisen voldeden. Onder andere wegenbelasting, ruimte en budget spelen daarbij een rol.
Voor ons is het ook belangrijk dat wij een fietsenrek kunnen meenemen op de trekhaak. We hebben hiervoor een minimale kogeldruk nodig van 60kg. Daardoor vielen een heleboel kleine auto's al vrij snel af. Uiteindelijk bleven de Honda Jazz, VW Golf en Renault Clio over op de lijst.
We kijken nu dan ook naar de Renault Clio. Ons budget is 10 - 12.000 euro en er mag maximaal 50.000km op de teller staan.
Bij autoborg in Groningen hebben we een proefrit gemaakt in een Clio Estate uit 2013. Een fijne auto die onze keuze eigenlijk alleen maar bevestigd heeft.
Echter, vanwege het formaat waren wij in eerste instantie aan het kijken naar een hatchback. Pas vandaag bij de dealer kwamen wij erachter dat je voor nagenoeg dezelfde aanschafprijs ook een Estate kan krijgen. De wegenbelasting voor beiden is hetzelfde zei de verkoper waardoor we zijn gaan twijfelen wat wenselijk is.
Ik ben zelf nogal een oen achter het stuur en heb daarom altijd gedacht dat een stationwagon geen goed idee was. De auto is voor mijn gevoel dan te groot en onoverzichtelijk. Bij de testrit heb ik dat idee echter helemaal niet gehad en als ik kijk naar de specificaties hebben we het maar over 20cm verschil wat natuurlijk niet erg groot is.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of er nog andere voors of tegens te noemen zijn om juist voor een hatchback of een Estate te kiezen?
Ik heb niet in de hatchback gereden dus kan het verschil niet inschatten qua rijgedrag.
Is het verbruik van de Estate ook hoger?
Verder had ik tijdens de testrit het idee dat de achterruit qua kijken wat aan de kleine kant is, of het ligt aan de binnenspiegel. Is dit ook jullie ervaring?
Verder hoop ik nog op wat tips op waar op te letten bij de aanschaf.
Voor ons is prijs (zoals bij iedereen) uiteraard een belangrijke factor. Verder moet de auto in ieder geval navigatie, cruise-control, airco hebben. Ook moeten er zeker parkeersensoren en een middenarmsteun op zitten. De trekhaak moet er ook op maar is wat makkelijker achteraf nog te laten monteren natuurlijk.
Bijna alle bovenstaande items kan ik vrij makkelijk ook op verkoopsites filteren behalve de midden armsteun. Weet iemand wellicht of er een bepaalde versie is geweest, bijv. Night&Day, waar dit standaard op heeft gezeten?
Zijn er bij de Clio vanaf 2013 nog bekende problemen bekend waar ik op kan letten bij aanschaf?
En als laatste. Ik lees dat het navigatiesysteem R-link veel beter is dan Medianav maar voor zover ik zo snel zie zijn er weinig occassions met R-link. Is dit iets om op te letten? Ik gebruik de navigatie redelijk vaak.
Alvast hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. Ik verheug me erg op de nieuwe aanschaf :-)
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Aanschaf advies gevraagd
Er is veel te zeggen qua ruimte voor een estate, het verschil in de achterruit heb ik niet kunnen ontdekken ergens verwacht ik dat het hetzelfde onderdeel zou kunnen zijn maar de rechte achterkant van de estate is ook weer handig met inparkeren. Ach aan de andere kant is een Clio altijd makkelijk te rijden.
Maar ja gewoon zoeken naar de beste binnen je budget, wat ik wel mis is welke motor je wil en waarom je niet verder kijkt dan 50.000 km. Immers is een kilometerstand niet leidend voor een goede auto, als in alles heb ik juist ondervonden en weet ik dat het ook een minpunt kan zijn.
Een auto met veel kilometers heeft veelal langere stukken warm op de snelweg gereden en zal daardoor over hetzelfde aantal kilometers aan minder slijtage onderhevig zijn dan dezelfde auto die zijn kilometers heeft uitgespreid over meerdere korte stukken en daardoor dus ook minder kilometers op bedrijfstemperatuur heeft gereden.
Wat ik dan weer wel mis in je stukje is welke motor je graag wil....en de trekhaak zou ik geen heikel punt van maken, gezien er zoveel uit de lease zijn gekomen is het veel slimmer die optie later toe te voegen. Kost niet gigantisch veel, en als je de auto bij een dealer koopt zou je die nog erbij kunnen praten zonder meerkosten als je de vraagprijs betaalt. Dus vraagprijs x voor de auto, jij geeft vraagprijs X als de dealer de aankomende beurt uitvoert en een trekhaak monteert.
0.9 TCE
http://ww3.autoscout24.nl/classified/30 ... asrc=st|as een mooie rode collection, geen trekhaak wel bij een dealer
http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as deze witte station
Het liefste zou ik persoonlijk de 1.2 willen als ik voor een benzine moet gaan want de diesel vind ik persoonlijk het prettigste blok in de lijn.
Maar ja gewoon zoeken naar de beste binnen je budget, wat ik wel mis is welke motor je wil en waarom je niet verder kijkt dan 50.000 km. Immers is een kilometerstand niet leidend voor een goede auto, als in alles heb ik juist ondervonden en weet ik dat het ook een minpunt kan zijn.
Een auto met veel kilometers heeft veelal langere stukken warm op de snelweg gereden en zal daardoor over hetzelfde aantal kilometers aan minder slijtage onderhevig zijn dan dezelfde auto die zijn kilometers heeft uitgespreid over meerdere korte stukken en daardoor dus ook minder kilometers op bedrijfstemperatuur heeft gereden.
Wat ik dan weer wel mis in je stukje is welke motor je graag wil....en de trekhaak zou ik geen heikel punt van maken, gezien er zoveel uit de lease zijn gekomen is het veel slimmer die optie later toe te voegen. Kost niet gigantisch veel, en als je de auto bij een dealer koopt zou je die nog erbij kunnen praten zonder meerkosten als je de vraagprijs betaalt. Dus vraagprijs x voor de auto, jij geeft vraagprijs X als de dealer de aankomende beurt uitvoert en een trekhaak monteert.

0.9 TCE
http://ww3.autoscout24.nl/classified/30 ... asrc=st|as een mooie rode collection, geen trekhaak wel bij een dealer
http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as deze witte station
Het liefste zou ik persoonlijk de 1.2 willen als ik voor een benzine moet gaan want de diesel vind ik persoonlijk het prettigste blok in de lijn.
Re: Aanschaf advies gevraagd
Over het algemeen zijn de estates net zo duur als de hatchbacks ja. Renault adverteert nu ook dat de prijs voor een nieuwe estate net zoveel is als een hatchback.
De motorvoertuigenbelasting van estate is alleen iets meer vanwege het gewicht van de estate. Dit is namelijk boven de 1050kg.
Als je op jaar basis meer dan 20.000 km rijd kun je overwegen om voor een diesel te gaan, alleen ik weet niet wat de overheid precies gaat doen met diesels. Word dit nou telkens elke keer duurder gemaakt om diesel rijden te ontsieren?
Dat van het R link systeem en medianav vind ik een interessante vraag. Ik zie op de Renault website dat Medianav ook gewoon file informatie geeft?
https://www.renault.nl/services/multime ... a-nav.html
@iedereen, Klopt dit wel? Media nav heeft toch geen internet verbinding en R link wel?
Echt het grote voordeel van R link lees ik niet echt op de forum..
Ik ben zelf ook opzoek naar een Renault Clio IV occasion. Heb een proefrit gedaan in een hatchback 1.5 dCI en het beviel me goed maar ik heb geen vergelijkings materiaal met de estate variant.
De motorvoertuigenbelasting van estate is alleen iets meer vanwege het gewicht van de estate. Dit is namelijk boven de 1050kg.
Als je op jaar basis meer dan 20.000 km rijd kun je overwegen om voor een diesel te gaan, alleen ik weet niet wat de overheid precies gaat doen met diesels. Word dit nou telkens elke keer duurder gemaakt om diesel rijden te ontsieren?
Dat van het R link systeem en medianav vind ik een interessante vraag. Ik zie op de Renault website dat Medianav ook gewoon file informatie geeft?
https://www.renault.nl/services/multime ... a-nav.html
@iedereen, Klopt dit wel? Media nav heeft toch geen internet verbinding en R link wel?
Echt het grote voordeel van R link lees ik niet echt op de forum..
Ik ben zelf ook opzoek naar een Renault Clio IV occasion. Heb een proefrit gedaan in een hatchback 1.5 dCI en het beviel me goed maar ik heb geen vergelijkings materiaal met de estate variant.

Re: Aanschaf advies gevraagd
Medianav evolution krijgt zijn fileinformatie via TMC.
Re: Aanschaf advies gevraagd
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Hoe kan ik zien of het Medianav of medianav evolution betreft? En is de 1 te upgraden naar de ander?
Een diesel is geen optie. We rijden maximaal 20.000km per jaar maar ook genoeg jaren maar 12.000 - 15.000u en dat nota bene met 3 gezinnen (het is een soort deelauto).
Hoe kan ik zien of het Medianav of medianav evolution betreft? En is de 1 te upgraden naar de ander?
Een diesel is geen optie. We rijden maximaal 20.000km per jaar maar ook genoeg jaren maar 12.000 - 15.000u en dat nota bene met 3 gezinnen (het is een soort deelauto).
Re: Aanschaf advies gevraagd
Ik heb het een en ander even uitgezocht op websites ook omdat ik zelf ook een clio met Media Nav ga kopen;
Wat ik zo lees en zie kun je snel ontdekken welke versie van Media Nav de auto heeft:
https://renault.naviextras.com/shop/portal/deviceSelect
De evolutie versie heeft dus bij het hoofdmenu de 6 toetsen gekleurd en de normale versie niet.
Tevens kan je bij de knop "settings" de versie nummer van de Media Nav zien.
Wat ik zo lees is de Media Nav versie 4.0.6 de laatste versie. Dit is dus niet de evolutie variant van Media Nav. Bij evolutie weet ik niet het huidige laatste versie nummer..
Als je een occasion koopt van bouwjaar 2013 heeft ie hoogstwaarschijnlijk niet de evolutie versie van de Media Nav. In 2014 zijn ze begonnen met Media Nav Evolution, maar ook nog niet op alle Navigatie modellen, schijnbaar was dit een optie?
Media Nav upgraden naar Media Nav Evolution kan schijnbaar ook zo maar niet:
viewtopic.php?f=244&t=25170
Davey heeft gelijk, Medianav evolution heeft onder andere file informatie en wat ik lees de normale Media Nav dus niet.
Terugkomend op de type motor vraag, dan zou ik in jouw geval voor een benzine variant van de clio nemen. Is dus veel goedkoper op jaarbasis..
Wat ik zo lees en zie kun je snel ontdekken welke versie van Media Nav de auto heeft:
https://renault.naviextras.com/shop/portal/deviceSelect
De evolutie versie heeft dus bij het hoofdmenu de 6 toetsen gekleurd en de normale versie niet.
Tevens kan je bij de knop "settings" de versie nummer van de Media Nav zien.
Wat ik zo lees is de Media Nav versie 4.0.6 de laatste versie. Dit is dus niet de evolutie variant van Media Nav. Bij evolutie weet ik niet het huidige laatste versie nummer..
Als je een occasion koopt van bouwjaar 2013 heeft ie hoogstwaarschijnlijk niet de evolutie versie van de Media Nav. In 2014 zijn ze begonnen met Media Nav Evolution, maar ook nog niet op alle Navigatie modellen, schijnbaar was dit een optie?
Media Nav upgraden naar Media Nav Evolution kan schijnbaar ook zo maar niet:
viewtopic.php?f=244&t=25170
Davey heeft gelijk, Medianav evolution heeft onder andere file informatie en wat ik lees de normale Media Nav dus niet.
Terugkomend op de type motor vraag, dan zou ik in jouw geval voor een benzine variant van de clio nemen. Is dus veel goedkoper op jaarbasis..

- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Aanschaf advies gevraagd
Terwijl het wel mogelijk is om achteraf een medianav in te bouwen......
Denk dat het ook wel mogelijk is de evolutie erin te zetten, maar is niet aan te raden voor een leen-auto. Sowieso als het toch een auto is die door meerdere mensen word gebruikt en gedeeld. (de rillingen lopen al over mijn rug) Is het dan niet gewoon slimmer allemaal een aparte tomtom te hebben?
Of gewoon je telefoon?

Denk dat het ook wel mogelijk is de evolutie erin te zetten, maar is niet aan te raden voor een leen-auto. Sowieso als het toch een auto is die door meerdere mensen word gebruikt en gedeeld. (de rillingen lopen al over mijn rug) Is het dan niet gewoon slimmer allemaal een aparte tomtom te hebben?
Of gewoon je telefoon?

Re: Aanschaf advies gevraagd
Haha het is geen leenauto maar een deelauto. We delen hem met 2 gezinnen in onze eigen familie en met de buren.
Niks vies of engs aan dus
. En het moet wel echt ingebouwde navigatie zijn.
Ben zelf groot fan van TomTom dus ik hoop toch een auto te vinden met R-Link.
Niks vies of engs aan dus

Ben zelf groot fan van TomTom dus ik hoop toch een auto te vinden met R-Link.
Re: Aanschaf advies gevraagd
R-Link zit bij ons in de Captur. Prima systeem, TomTom werkt er perfect op maar updaten is duur. 150 euro ben je zo kwijt per jaar en dan nog is je systeem minder "bij" dan een losse TomTom. Het is ook dat wij een Dynamique hebben waar R-Link standaard op zit. Van mij hoeft dat ingebouwde allemaal niet. Een losse TomTom kost je misschien 150 euro en dan heb je al en redelijke uitgebreide. Daarbij heb je voor de Via-versies tegenwoordig ook nog eens lifetime updates waar je geen cent extra meer voor betaal.
Ik zou een Clio met een gewone radio zoeken of gewoon voor lief nemen wat er voor systeem in zit. Voor de navigatie gewoon lekker een los apparaat nemen. Tweede voordeel: Je auto wordt er niet voor opengebroken als het er niet in zit
Ik zou een Clio met een gewone radio zoeken of gewoon voor lief nemen wat er voor systeem in zit. Voor de navigatie gewoon lekker een los apparaat nemen. Tweede voordeel: Je auto wordt er niet voor opengebroken als het er niet in zit

- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Aanschaf advies gevraagd
Daarin verschillen we van mening, maar inderdaad lekker een radio voor de tunes.txgrl schreef:Haha het is geen leenauto maar een deelauto. We delen hem met 2 gezinnen in onze eigen familie en met de buren.
Niks vies of engs aan dus.

Het enige echt goede ingebouwde navigatiesysteem zijn van de premium merken.
Volvo en BMW.
- klmklmklmklm
- spammer
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
- Contacteer:
Re: Aanschaf advies gevraagd
navigatiesysteem?Neem gewoon het mobieltje tomtom go gratis en ja icoyote ook maar deze moet steeds verbinding hebben .
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK


Re: Aanschaf advies gevraagd
We gaan zaterdag naar een Clio Estate kijken.
Ik vond op de foto de parkeersensoren er 'anders' uitzien dus heb even navraag gedaan.
Ik kreeg als antwoord " De parkeerhulp is als accessoire gemonteerd, maar op dezelfde plaatst als de originele parkeerhulp"
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Heeft dit nog voor- nadelen voor mij of maakt het niets uit?
Ik vond op de foto de parkeersensoren er 'anders' uitzien dus heb even navraag gedaan.
Ik kreeg als antwoord " De parkeerhulp is als accessoire gemonteerd, maar op dezelfde plaatst als de originele parkeerhulp"
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Heeft dit nog voor- nadelen voor mij of maakt het niets uit?
- Midri
- Beheerteam
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 01 okt 2010 12:29
- Locatie: Limburg, België
- Contacteer:
Re: Aanschaf advies gevraagd
Dat betekent dat het systeem met de sensoren niet als optie is besteld door de originele eigenaar. Deze zijn er achteraf bijgezet en zien er dus anders uit. Normaal gezien heeft het geen voor- of nadelen als het goed werkt. Enige vraag is dus àls het goed werkt en deftig is ingebouwd zonder schade te berokkenen aan de carosserie en de elektrische bedrading.
In dit topic is er ook iemand die het heeft gedaan:
https://clioclub.info/viewtopic.php?f=1 ... 48#p392848
In dit topic is er ook iemand die het heeft gedaan:
https://clioclub.info/viewtopic.php?f=1 ... 48#p392848
Re: Aanschaf advies gevraagd
Okee, dat is dan duidelijk.
Waar moet ik op letten? Wij willen een trekhaak en daarop vaak een fietsendrager, dus ze moeten wel uit kunnen af en toe.
Er zit R-Link op de auto. Zou het daar dan wel aan gekoppeld zijn?
Waar moet ik op letten? Wij willen een trekhaak en daarop vaak een fietsendrager, dus ze moeten wel uit kunnen af en toe.
Er zit R-Link op de auto. Zou het daar dan wel aan gekoppeld zijn?
Re: Aanschaf advies gevraagd
Heb toch maar even gebeld met de verkopende dealer. Kon mijn nieuwsgierigheid niet tot zaterdag bedwingen.
De sensoren zijn door Renault als optie geinstalleerd achteraf. Er is geen aan/uit knop maar volgens de dealer worden de sensoren automatisch uitgeschakeld zodra je de stekker van de trekhaak aansluit.
Kan iemand hier dit bevestigen?
De sensoren zijn door Renault als optie geinstalleerd achteraf. Er is geen aan/uit knop maar volgens de dealer worden de sensoren automatisch uitgeschakeld zodra je de stekker van de trekhaak aansluit.
Kan iemand hier dit bevestigen?