Suizend/sissend/spinnend geluid bij accelereren

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
gerrit1
beginner
Contacteer:

Suizend/sissend/spinnend geluid bij accelereren

Bericht door gerrit1 »

Goedemiddag allemaal,

Sinds een tweetal weken viel me een apart geluid op in m'n Clio (2002 1.2) tijdens het gas geven, voornamelijk in de 2e en 3e (en misschien ook de 4e) versnelling. Daaronder of boven is het motorgeluid te hard om te horen of het geluid er nog is.
Edit: is in alle versnellingen. Echter bij weinig of juist gas niet te horen.

Het geluid zelf is moeilijk te omschrijven, maar het is een zacht suizend/sissend/spinnend geluid (nee, helaas geen turbo). Het ligt tussen het blazen door een rietje en het draaien van een slijpschijf in. :music:
De locatie is moeilijk te achterhalen omdat het vooralsnog vrij zacht is.

Ik heb een vederlichte rechtervoet (echt waar! :mad: ), dus zelfs bij mijn rustige rijstijl is het hoorbaar tijdens het optrekken. Bij gas los laten verdwijnt het echter. Bij gas bij geven wordt het juist luider.

Mijn eerste gedachtes voor de oorzaak zijn lekkages in buizen of leidingen: luchtinlaat, brandstoftoevoer, uitlaat. Daarnaast verhalen gevonden over een gescheurd spruitstuk. Omdat dit laatste toch een stuk ernstiger is, wil ik graag weten wat de oorzaak van het geluid is.

Iemand bekend met dit fenomeen? Ik heb op dit moment de luchtinlaat bekeken en de uitlaat afgesloten om te checken op lekken, maar zou niet weten waar ik het moet zoeken.

Hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door gerrit1 op 23 jun 2016 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio II 1.2 2002
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Suizend/sissend/spinnend geluid bij accelereren

Bericht door mox »

Mij valt bij het rijden met winterbanden op een nat wegdek altijd het extra geruis van het profiel op tijdens accelereren, maar ik neem aan dat dit bij jou niet de oorzaak is.

Hoe is het met je bakoliepeil? Ik heb sinds enige tijd zeer minimaal "fluitend" bijgeluid, uitsluitend tijdens rijden in de 5e versnelling bij ca. 3000 toeren en ik wil daarom kijken of vervangen van de 12,5 jaar oude bakolie helpt. Het geluid verdwijnt volledig zodra ik het gas loslaat. Misschien omdat de druk op de tandwielen dan wegvalt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

Versnellingsbak zou inderdaad kunnen. Had in eerste instantie daar niet aan gedacht omdat het geluid er niet is bij gas los en ik dacht dat de bak gewoon blijft draaien. Met met die druk op de tandwielen zou dat zomaar kunnen. Ben zelf nog een groentje op het gebied van sleutelen, dus die bakolie laat ik wel over aan een meer gevorderde sleutelaar. Maar het zijn niet m'n wielen/rolweerstand nee.

Vandaag voor het eerst zelf m'n interieurfilter en luchtfilter vervangen *trots* haha. Jammer dat ik geen brug heb anders zou ik de olie ook zelf proberen te vervangen ;)

edit:
Gisteren tijdens een ritje toch gemerkt dat het ook in de hogere versnellingen is. Daarnaast vond ik de locatie van het geluid meer linksvoor in de auto, rondom mijn pedalen als ik zou moeten gokken. Vreemde plek.
Clio II 1.2 2002
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

Even een korte update. Het suizen/sissen is dus zoals gezegd in alle versnellingen. Ik kwam er laatst wel achter dat het geluid er niet is bij zeer weinig of juist volledig het gaspedaal in te trappen. Er is dus een stukje (dus niet een enkel punt) 'middelmatig gas' waarbij het optreedt. Met de ramen laatst open hoor ik het ook, zelfs nog wat luider. En voor zover ik weet is het niet bij stationair gas geven, dus de verdachte is een draaiend/rollend onderdeel (in de aandrijving). Blijf het vreemd vinden dat het dus alleen bij een middelmatige hoeveelheid acceleratie is, en daarboven of daaronder het niet optreedt.
Clio II 1.2 2002
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik heb ook wel eens een wat zuigend geluid gehad bij optrekken. Alsof de banden een beetje plakkerig waren. Was ook weer weg bij gas los en/of koppeling in. Ik ben er nooit achter gekomen waar het vandaan kwam. Wel dat het met de winterbanden duidelijker hoorbaar was dan met de zomerbanden. Kon ook geen kwaad in mijn geval, heb het al de tijd met de Clio 2 1.2 16v gehad. Zo'n 7 jaar lang.

Heb wel een oplossing, de radio wat harder :music: :D
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

Haha, dat kan ook. Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe radio. Ben alleen beperkt qua budget, dus ff goed rond kijken.

De banden verdenk ik niet echt. Eerder de versnellingsbak, een wiellager, uitlaat (of lekke slang) ofzo?

Ik bedenk me trouwens net... dat volgens mijn kennis de remschijven niet in het midden van de klauw zaten (rubbertje ertussen oud ofzo?). De APK keurmeester zei hier echter niets over. Het aanlopen van de klauw tegen de schijf kan natuurlijk ook nog dat geluid veroorzaken...
Clio II 1.2 2002
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dan is de schijf ook aardig versleten.

Wat zoek je voor radio? Heb nog een Pioneer DEH-600BT liggen. Speelt goed, heeft Bluetooth handsfree. Kan alleen mp3 van CD's spelen en geen USB vandaar dat ik een andere heb nu. Mag voor € 40,- inclusief verzenden weg ;-) Stuur me ff PB mocht je interesse hebben.
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

Bedankt voor het aanbod! :thumbsup: Maar afspelen van USB is eigenlijk een van de weinige eisen die ik heb, gezien de collectie mp3'tjes haha. CDs kunnen mij gestolen worden, laatst nog een stapel de kliko in verdwenen :twisted:
Clio II 1.2 2002
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

mox schreef:Mij valt bij het rijden met winterbanden op een nat wegdek altijd het extra geruis van het profiel op tijdens accelereren, maar ik neem aan dat dit bij jou niet de oorzaak is.

Hoe is het met je bakoliepeil? Ik heb sinds enige tijd zeer minimaal "fluitend" bijgeluid, uitsluitend tijdens rijden in de 5e versnelling bij ca. 3000 toeren en ik wil daarom kijken of vervangen van de 12,5 jaar oude bakolie helpt. Het geluid verdwijnt volledig zodra ik het gas loslaat. Misschien omdat de druk op de tandwielen dan wegvalt.
Ik denk nu stiekem dat de bak en/of koppeling ook wel eens oorzaak van het geluid kan zijn inderdaad. Zeker omdat het geluid niet continu te horen is, maar slechts bij een bepaalde hoeveelheid/bereik aan gas geven.

Na wat googlen blijft het moeilijk een oorzaak aan te wijzen. Bak lagers, differentieel, koppeling, druklager, etc.
Clio II 1.2 2002
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Het schijnt normaal te zijn dat de plek waar de schakelboom de bak in gaat altijd wel wat olie zweet. Het afdekkapje eronder is ook altijd vettig. Daarom vraag ik me af hoeveel olie er na al die jaren nog in de bak over is.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
gerrit1
beginner
Contacteer:

Bericht door gerrit1 »

Afgelopen week mijn monteur eens laten kijken/horen naar het geluid, want moest toch nog langs voor een oliefilter vervanging. Tijdens een testritje kon hij niets raars horen, maar ben bang dat z'n oren niet meer superieur zijn na een jeugd vol lawaai haha.

Toch maar even de bakolie gecheckt nadat we zagen dat de stofhoes/manchet (bakzijde) van de versnellingsbak vrij vettig was. Hij heeft de bak tijdelijk wat bijgevuld, ging niet veel in maar toch wel een beetje. Binnenkort nieuwe hoes en volledige bakolie verversen dan maar.
Clio II 1.2 2002
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”