Bonk of ploing tijdens insturen of drempel
Bonk of ploing tijdens insturen of drempel
Onze Clio heeft de laatste tijd een bijgeluid wat niet lekker klinkt. Het is met name te horen als ik in- of uitparkeer. Dan hoor je af en toe een "bonk" of "ploing" geluid.
Ik naar de dealer, en deze heeft alles nagekeken, zoals aandrijving, stuurstang, stuuras, homokineten (?) veerpoten etc etc. Helaas is daar niets gevonden, geen slechte rubbers, slijtage op de tandwielen, lagers oid.
Toch blijft het geluid hoorbaar. Nu verwacht de dealer dat het stuurhuis de boosdoener is, maar ze weten het niet zeker. Reparatiekosten zijn ruim € 500,- en dat vind ik veel geld, als er geen zekerheid is, dat dit probleem verholpen wordt.
Ik heb diverse topics gelezen, maar zie vaak een probleem voorbij komen, maar niet de oplossing, en weet nu dus niet wat ik het beste kan doen. Ook kom ik de naam Henny vaak tegen, dus ik hoop dat hij reageert op dit topic.
Dus als men een oplossing heeft dan hoor ik het graag.
Grtz Appie
Ik naar de dealer, en deze heeft alles nagekeken, zoals aandrijving, stuurstang, stuuras, homokineten (?) veerpoten etc etc. Helaas is daar niets gevonden, geen slechte rubbers, slijtage op de tandwielen, lagers oid.
Toch blijft het geluid hoorbaar. Nu verwacht de dealer dat het stuurhuis de boosdoener is, maar ze weten het niet zeker. Reparatiekosten zijn ruim € 500,- en dat vind ik veel geld, als er geen zekerheid is, dat dit probleem verholpen wordt.
Ik heb diverse topics gelezen, maar zie vaak een probleem voorbij komen, maar niet de oplossing, en weet nu dus niet wat ik het beste kan doen. Ook kom ik de naam Henny vaak tegen, dus ik hoop dat hij reageert op dit topic.
Dus als men een oplossing heeft dan hoor ik het graag.
Grtz Appie
Re: Bonk of ploing tijdens insturen of drempel
Ik hoorde een tijdje geleden regelmatig een harde tik als ik met een bocht achteruit inparkeerde en op de rem trapte. Hetzelfde als ik schuin een verkeersdrempel op reed (waarbij de stabilisatorstang het dan aardig te verduren heeft). Nadat ik de fuseekogels en de bevestigingen aan de uiteinden van de stabilisatorstang had vervangen was dit helemaal weg. Vooral die laatste waren erg versleten, zowel de bouten als de rubber afstandsbussen. Ongeveer zoals op https://www.youtube.com/watch?v=UJQFjG6lbmU
Paar tientjes aan nieuwe onderdelen en de genoemde herrie was weg.
Zelf zoek ik wel nog naar minimaal gerammel rechtsvoor; zie andere thread. Komend weekend hoop ik het gevonden en opgelost te hebben. Net als jouw dealer verdenk ik mijn stuurinrichting
Paar tientjes aan nieuwe onderdelen en de genoemde herrie was weg.
Zelf zoek ik wel nog naar minimaal gerammel rechtsvoor; zie andere thread. Komend weekend hoop ik het gevonden en opgelost te hebben. Net als jouw dealer verdenk ik mijn stuurinrichting

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Dealer vind het uitgesloten dat het stuurhuis defect is. Volgens hen maakt dit een ander geluid.
Ze gaan alles nogmaals nadraaien en hebben de versleten rubbers vervangen.
Vanavond de auto weer ophalen. Ik ben benieuwd.
Bedankt iig voor je antwoord.
Ze gaan alles nogmaals nadraaien en hebben de versleten rubbers vervangen.
Vanavond de auto weer ophalen. Ik ben benieuwd.
Bedankt iig voor je antwoord.
Is het niet je homokineet of aandrijfas? Bij ver of volledig sturen geeft dit een soort knakkend geluid.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Ze hebben alles gecontroleert en 2 nieuwe rubbers geplaatst aan het einde van de stabilisatorstang en alles wat beweegt in het voorterrein, opnieuw aangedraaid en nu is het niet meer voorgekomen volgens de garage.
ik ben benieuwd en gaan weeer rijden met de Clio.
ik ben benieuwd en gaan weeer rijden met de Clio.
Inmiddels 2 weken verder en 400 km maar het euvel is niet meer voorgekomen 

Ik heb er ook last van. Bij mij is het stuurhuis vorige week vervangen, maar het verhaal is nog niet klaar..
Volgende week maak ik afspraak, en geef ik ze nog wat handvaten mee. Lukt dan het niet? Dan gaat ie naar Henny toe
Zie mijn voorsteltopic voor meer info.
Volgende week maak ik afspraak, en geef ik ze nog wat handvaten mee. Lukt dan het niet? Dan gaat ie naar Henny toe
Zie mijn voorsteltopic voor meer info.
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Vaak is dan je taatspot lager kapot...
Ik heb hetzelfde maar dan alleen heel af en toe bij het sturen.
Veerpootlager of bouten van het stuurhuis die niet goed vastzitten zijn vaak de oorzaak.
Veerpootlager of bouten van het stuurhuis die niet goed vastzitten zijn vaak de oorzaak.
- vinny 1.2
- forum starter
- Contacteer:
onlangs hebben wij dit met onze kangoo ook gehad en bleken de homokoneten te zijn in combinatie met de stabilisatorstang rubbers.