Toerental te hoog bij warm motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Lars

Toerental te hoog bij warm motor

Bericht door Lars »

Beste Leden,

Misschien dat ik hier op het forum een oplossing vind met mijn probleem of eventueel mensen die bereid zijn om naar mijn auto te kijken.

Het betreft de 1.6 16V Motorcode is k4m700 dus de versie met gas-kabel en stappenmotor.

Het Probleem.
Zodra mijn auto volledig afgekoeld is slaat hij ( wat logisch is ) wat hoger in de toeren aan meestal 1250 rpm. Het domme is hij doet dat ook als de auto op temperatuur is. Het maakt dan ook niet uit of ik 5 kilometer of 50 kilometer rij. Zodra ik dan wat langer stilsta bijvoorbeeld een stoplicht of parkeerplek zakt hij naar de 750 toeren wat dan ook normaal is. Zodra de motor niet volledig afkoelt heb ik van dit verschijnsel de rest van de dag geen last meer van.

Dit alles kan ik voorkomen als ik de auto start en gewoon warm laat draaien dan heb ik er helemaal geen last van. Alleen als ik de auto start en meteen wegrij heb ik dat gedoe.

Wat is er al vervangen en of gerepareerd

- Inlaatspruitstuk opnieuw afgedicht
- Inlaatluchttemperatuur sensor vervangen
- Bougies en Bobines compleet nieuw
- Stappenmotor ( 1x Nieuw ) ( 2x van de sloop )
- Thermoschakelaar en Thermostaat

Verder is de auto in het verleden opnieuw aangeleerd door een vrije garage en recent door de Renault Dealer.

Ik ben ten einde raad want met alle nieuwe onderdelen loopt hij er niet beter of slechter van.

Het is niet erg om ermee te gaan rijden of zo maar ik stoor me wel enorm aan omdat het simpelweg niet hoort.

Herkend iemand dit probleem?

Groeten Lars
Laatst gewijzigd door Lars op 23 mar 2015 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Toerental te hoog bij warm motor

Bericht door Arjan »

Welkom Lars :thumbsup:

Gasklephuis en stappenmotor al een keer goed schoon gemaakt?
Lars

Bericht door Lars »

Ja dat is ook al gebeurd. Stappenmotor zelf nieuw gekocht, de originele schoon gemaakt en die twee van de sloop ook schoon gemaakt en probeert maar levert niks op.

Bij het uitlezen komen er geen fout codes dat is het juist...??? Ik zit zelf nog aan het gaskleppotentiometer te denken???
Koody

Bericht door Koody »

Hetzelfde bij mijn 1.6 16v uit 2001. Alleen wanneer warm gaat ie wel heel langzaam naar 750 tpm, na eerst met 1250-1500tpm voor het stoplicht gestaan te hebben. Idd het hoort niet dus ben ook nieuwsgierig wat het kan zijn...
Lars

Bericht door Lars »

Gelukkig ben ik niet de enigste... Heb jij er nu al wat aan gedaan?
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Waarschijnlijk je lambdasonde, die werkt pas als hij op temeratuur is
Lars

Bericht door Lars »

@meks1980

Hi gozer bedankt voor die tip. Had ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik zat het nog in het gasklephuispoti te zoeken.

Weet jij bij welke lambda sensor ik moet zoeken volgens mij heb ik er twee...???
Lars

Bericht door Lars »

@beginner

Ruikt je auto als je hem koud start naar benzine van buiten bedoel ik dan of uit de uitlaat.
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Meestal is het degene voor de kat (dus kant van het blok) andere na de kat is om te kijken of je kat naar behoren werkt. Kan zeker een benzine geur geven van onverbrande benzine omdat de afstelling niet werkt.

Succes!
Lars

Bericht door Lars »

Nou oké ik hou het in de gaten. Heb ergister een nieuwe gaskleppoti bestelt als dit het niet is ga ik verder met de lamdasensor
Koody

Bericht door Koody »

Ik heb zelf idd de boel schoon laten maken (gasklephuis, stappenmotor), nieuwe temp.sensor voor lucht en water, bougies en bobines.

Lambda is een goeie tip. Laat ik dat ff onthouden voor de volgende keer dat ie bij de garage staat. T blijft een Renault :devilish:

Tnx voor de tip Meks1980! :thumbsup:
Lars

Bericht door Lars »

Zo ik nogmaals. Omdat het mij nu toch niet met rust laat heb ik eens contact opgenomen met een Duitse Renault Dealer waar ik geboren en getogen ben. Hun hebben ook al de vreemdste verhalen meegemaakt zo te horen. Het enigste wat het misschien nog zou kunnen zijn het gasklep potentiometer en is dat niet of misschien toch ergens vals lucht.

Nu staat mijn auto toch de hele dag stil en op advies van de dealer heb nog eens alles met remreiniger afgespoten en ja hij zuigt bij de gasklep. Heb net nieuwe O ringen bij de dealer besteld en dan nog eens de stappenmotor opnieuw aanleren.
Lars

Bericht door Lars »

Hallo,

Het is opgelost!

Heb vandaag de nieuwe O-ringen van de gasklep geplaatst gelijk nog eens de gasklep schoongemaakt.

Bij het terug monteren heb ik de O-ringen met beetje vet gesmeerd anders had ik het luchtfilterhuis niet kunnen monteren, zo strak zit dat nu!

Sleutel gedraaid en JA hoor, it does the trick!!! :worship: --- :driving:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mooi dat het opgelost is :thumbsup:

Weet je de stappen/aandachtspunten nog uit je hoofd voor een howto? Misschien heb je zelfs foto's gemaakt?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Koody

Bericht door Koody »

Hoeveel was je kwijt voor de oringen als ik vragen mag?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De Renaultnummers van die ringen zijn 8200068566 (voorkant) en 8200068583 (achterkant). Ik zie ze online voor prijzen tussen de 5 en 8 euro per stuk.
Lars

Bericht door Lars »

7 euro per stuk bij de dealer
Koody

Bericht door Koody »

:thumbsup: Dat zijn de kosten idd ook niet. Bedankt!
Lars

Bericht door Lars »

Je moet hem alleen opnieuw laten aanleren die stappenmotor omdat ie nu tuurlijk met verkeerde waardes doet.
Kost bij de Renault Dealer 37 euro.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Hm, ik dacht dat de ECU zelflerend was, door na het gesleutel aan het gasklephuis gewoon een stukje te gaan rijden?
Lars

Bericht door Lars »

Ik kan het je alleen zo terug geven hoe het de dealer uit Duitsland mij heeft verteld en het werkt allemaal prima zo en de kosten zijn het niet echt. Die mijne liep ook zonder dat ie nieuw aangeleerd was maar naar opnieuw aanleren liep ie nog beter. Dus het werkt echt

Dat automatisch aanleren werkt volgens mij alleen bij n elektrische gasklep daar heb je geen stappen motor meer
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Gewoon accu even los bij dit model is genoeg voor een reset
Lars

Bericht door Lars »

Ja dat dacht ik ook. Maar die verschil die voel je echt... daarom zei ik ook die mijne deed het ook zonder dat nieuwe aanleren. Maar sinds dat ie even aan de computer heeft gehangen loopt ie toch beter.
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Miss wat oude opgeslagen fouten gelijkertijd gewist. Maar als hij goed loopt niks meer aan doen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”