Aankoopadviezen

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
zinitzio

Re: koopadvies Renault Clio - 1.6 16V INTIALE 3DRS / XENON /

Bericht door zinitzio »

16000 Km. per jaar is gemiddeld. Een auto met deze leeftijd en stand blijft een risico op een defect aanwezig. Met alle boekjes heb je meer zekerheid. In dat geval kun je ook de NAP (nationale auto pas) opvragen en vergelijken.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Beetje dubieus als de verkoper adverteert met foto's van een Initiale terwijl het wellicht om een Dynamique gaat. Daar zit toch wezenlijk verschil tussen. Voor de rest denk ik dat EUR 2495,= gezien de leeftijd en km-stand een aannemelijke prijs is. Niet duur, niet goedkoop.

Ik ben 1e eigenaar van een Initiale uit 2003, met 160K op de teller. Veelgenoemde mankementen die ik (ook) ben tegengekomen zijn: BDP-sensor, penbobines, kabelboom en/of pedaalschakelaars van de cruise control, "smeltende" leren stuurbekleding, slijtage van het Alcantara interieur en van de rubber handgrepen op het stuur.

Succes met de beslissing, ik vind het nog steeds een fijne auto met een nette luxe uitstraling. Als het tenminste een Initiale is :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
noxi

Bericht door noxi »

Bedankt voor de informatie,
Als ik de NAP wil opvragen moet ik dat bij de dealer doen? en voordat ik die kant op ga, is het verstandig om alles op te vragen wat al eens vervangen is? zoals; bdp sensor en penbobines? Het is inderdaad wel dubieus maar het lijkt echt op een intiale... terwijl RDW aangeeft dat het een dynamique is....
waarschijnlijk is de stuur al eens vervangen, maar is het ook mogelijk om een dynamique om te bouwen naar initiale?

vragen vragen vragen... ;)
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

BDP sensor kun je herkennen aan een blauwe stekker volgens mij. En tja, bobine zal weleens kapot gaan, maar zijn de kosten niet, hele ding kost iets van €60 ex. geloof ik. Enige grote mankement wat deze dingen hebben is een kapotte UCH, dit lees je vrij veel en heb het zelf ook al gehad, dat kost je een paar honderd euro mocht die kapot gaan, maarja dat is echt een gok en kun je geen pijl op trekken.

Prijs is persoonlijk, maar denk dat er betere deals te vinden zijn voor dat geld, de km-stand vind ik wat hoog - maar dat kan jij natuurlijk anders zien.

Ik heb mijn kale standaard uitvoering (1.2 Expression) gekocht voor €2300 zo'n dikke 2 jaar geleden, maar wel met de helft op de klok.

Hij ziet er wel erg mooi en luxe uit daarentegen, ik zou zeggen gewoon gaan kijken, je krijgt er altijd een bepaald gevoel bij, en dat is het belangrijkste... :smile:

EDIT: die prijs incl. nieuwe db riem en waterpomp is dan weer een mooie aanbieding, bezichtiging waard zeg ik!
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Is zo te zien gewoon een Initiale.
Heb zelf een net zo oude 2 jaar geleden gekocht.
Ik vind het een heerlijke karretje.
Heb er zelf kleinigheden aan gehad ; tot nu toe geen grote klachten.
Ik zou zeggen: proefrit maken en kijken of alles werkt zoals het hoort: airco; cruise controle etc luisteren of je geen gekke dingen hoort.
Dat sport stuur is gewoon het std. stuur met een Renault Sport stuurbadge.
Alleen de km. stand is vrij hoog: maar dat is bij goed onderhoud geen enkel probleem.
Het is niet de zuinigste auto , maar lekker vlot is ie cker wel. ( 1,6 ??)
Wat betreft de distributieriem: die had verleden jaar al vervangen moeten worden.
Is erg belangrijk dat dit gebeurt!
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Geen idee waar je aan de NAP kunt komen. Bij de dealer, lijkt mij.

BDP-sensor was geloof ik een fabrieksfout, want volgens mij is dat ding bij iedereen wel een keer aan de beurt geweest. Na vervanging bij ca. 60000 km heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Penbobines gaan nog weleens stuk maar zijn prima zelf te vervangen. Ze zitten bovenop de bougies en er valt er op een gegeven moment gewoon ineens eentje uit. Herkenbaar aan je motor die dan op 3 poten loopt, een uitlaat die naar rotte eieren stinkt en een brandend motorlampje. Er wordt aangeraden om ze bij een defect alle vier te vervangen. Ik ben inmiddels aan mijn derde setje toe.

Stuur op de foto ziet er origineel Initiale uit maar lijkt inderdaad een metaalkleurige "sport"-badge op de middelste spaak te hebben. Kan ook spiegeling op de foto zijn. Er hoort een groene badge op te zitten met hetzelfde houtmotief als van de dashboardstrips. Overigens is het geen ingelegd hout, maar bedrukt plastic :)

De vloermatten ontbreken op de foto. Waren waarschijnlijk te versleten. De originele Initiale matten zijn van een soort velours en worden als set verkocht voor ca. 150 euro (voor+ achter).

Dynamique ombouwen naar Initiale zou ik niet aan beginnen. Een Initiale heeft trouwens een 1600cc motor, de Dynamique was volgens mij hooguit met 1400cc leverbaar.

EDIT: Distributieriem beslist laten vervangen, want die is op! Vervangen moet om de 5 jaar (of na 100.000 km, geloof ik).
noxi

Bericht door noxi »

het is inderdaad 1600cc, het is op zich een leuke deal. maar 2450 gaat mij net boven de pet.
Ik heb het geld wel, maar als student zijn de wil ik toch niet meer uit gaan geven dan 1500/2000 euro.
Ik ga er even goed over nadenken. Misschien dat ik nog kan regelen ook omdat de matten niet aanwezig zijn.
ook omdat de db-riem bij 180000 nog niet vervangen is, ben ik bang dat ie niet goed onderhouden is.
want bij 2500 hou ik weinig over voor de onderhoud aan de auto die misschien kan gaan komen.
misschien toch voor een 2000/2001 gaan wel met abs, stuurbekrachtiging en airco en rond de 100k op de teller.

In de toekomst kan ik altijd nog een wat nieuwere auto halen.

Bedankt iedereen voor alle informatie en tips.

Met vriendelijke groet,

Noxi
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Groeten, Vincent.
nielsclio
beginner
Contacteer:

Bericht door nielsclio »

mox schreef: Dynamique ombouwen naar Initiale zou ik niet aan beginnen. Een Initiale heeft trouwens een 1600cc motor, de Dynamique was volgens mij hooguit met 1400cc leverbaar.
Ik heb een 1600cc Dynamique ;)
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Initiale was er ook in 1,4 16v en 1,5 DCI.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Is een originele Initiale. Handelaren maken ontzettend veel fouten met de uitvoeringen. In dit geval in het voordeel van de koper :wink:
Initiale heeft standaard deze "Jade" velgen en verder alle kenmerken zijn van de Initiale behalve de stuurinlay, dat is een Renault Sport stuurinlay.
Dealer of handelaar kan NAP opvragen
BDP-sensor heeft een blauwe stekker als er een nieuwe op zit.
Penbobines alle vier te vervangen is onzin. Gewoon per stuk. Ik heb met de Scénic 3x een kapotte gehad, 2x op cilinder 4 en één keer op cilinder 3. De overige twee hebben nooit iets gemankeerd in tien jaar tijd.
De vloermatten zijn origineel in dezelfde kleur als het tapijt en voor € 150,- haal je wel 2 setjes. Ik heb een nieuwe set gehad incl. verzenden voor € 36,-. Was toen half geld.
Authentique, Expression, Dynamique, Privilege en Initiale zijn met allen met 1.4 en 1.6 geleverd. Authentique, Expression en Dynamique tref je ook met 1.2 motor.
Distributieriem moet om de 5 jaar of 120.000 km, net welke het eerst is, vervangen worden. Is de verkoper aangesloten bij de Bovag is hij verplicht bij verkoop al het nodige onderhoud uit te voeren wat in de komende 6 maanden gedaan moet worden. :thumbsup:
180.000 heb ik er ook op staan als de tank weer leeg is. En ik heb een 1.2. met normaal onderhoud haal je met gemak 250.000 en meer.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Arjan schreef: Penbobines alle vier te vervangen is onzin. Gewoon per stuk. Ik heb met de Scénic 3x een kapotte gehad, 2x op cilinder 4 en één keer op cilinder 3. De overige twee hebben nooit iets gemankeerd in tien jaar tijd.
Volgens mij kunnen die bobines niet goed tegen de hitte. Ze zitten ook helemaal weggestopt in het blok. Ik vind het wel een prettige gedachte om er 4 verse in te zetten. Ze zijn ook goed betaalbaar op eBay; ik had de laatste keer 4 nieuwe Valeo "green tops" voor een tientje of 6. Merkloze heb je al helemaal voor een habbekrats, maar die vertrouw ik niet. Renault monteert Sagems en vraagt daar meer dan 100 euro per stuk voor...
De vloermatten zijn origineel in dezelfde kleur als het tapijt en voor € 150,- haal je wel 2 setjes. Ik heb een nieuwe set gehad incl. verzenden voor € 36,-. Was toen half geld.
Ik hoor graag waar je die gehaald hebt. In mijn mat zit alweer bijna een gat van mijn hak :(
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Mattenset had ik toen via Nelis hier op het forum.
bertp

Aankoopadviezen

Bericht door bertp »

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier en een starter op de automarkt. Ik heb meerdere auto's bekeken en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een Clio uit 2003/2004. Het is even wat meer auto dan een starlet/ka. Van wat ik tot nu toe aan informatie gevonden heb redelijk degelijke auto's. Mijn budget ligt tussen de €2000/€3000 en heb zelf een paar gevonden in de regio Utrecht en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb zelf al gevonden dat de bobine kwetsbaar is en de distributieriem elke 5 jaar (of rond de 120k) vervangen moet worden. Wil graag rond de 130/140k aan km stand en ben van plan zelf 15k per jaar te gaan rijden.

De volgende modellen gevonden:
- http://link.marktplaats.nl/m877713589
- http://link.marktplaats.nl/m874611508
- http://link.marktplaats.nl/m874579277

Benieuwd wat jullie mij nog voor tips mee kunnen geven over de clio.
hostler

Re: Aankoopadvies Clio 1.4 16V 2003/2004

Bericht door hostler »

Welkom! Stel je anders eens voor:
https://www.clioclub.info/forum/viewforum.php?f=6

Er is een hoop informatie over aankoopadvies te vinden op het forum.
https://www.clioclub.info/forum/search.p ... mit=Zoeken

Wat ik mis in je topic is je motor voorkeur. Benzine? Diesel? En ook, welke opties wil je?
bertp

Re: Aankoopadvies Clio 1.4 16V 2003/2004

Bericht door bertp »

Thnx, goed idee! Heb even een kort stukje over mezelf er op gezet, ik ben op zoek naar een benzine omdat ik max 15k km per jaar wil gaan maken. Daarnaast heb ik niet heel veel eisen voor opties, airco is een must en cruise control zou fijn zijn. Er zijn natuurlijk meerdere auto's in dit segment (fiesta/ka/starlet) maar ik vind de clio wel een soort van verborgen pareltje :)
PaulM

Bericht door PaulM »

Originele mattenset is iig niet meer te krijgen bij de dealer. Wat je ook kan kijken of je remschijven achter hebt, dat was volgens mij een optie met de ESP.

Stuur is idd zelfde als een initiale op de badge na, vaak gaan die rubbers kapot en misschien hebben ze het stuur van een sport gepakt. Zit de kleding opbergvak ook onder de hoedenplank?
robin1234
beginner
Contacteer:

Aankoopadvies: Renault Clio 2.0 16V RS Sport

Bericht door robin1234 »

Ik zag op marktplaats deze Clio voor €3.200. Grote minpunt is dat de auto al meer dan 193.100km op de teller heeft staan. Ik weet niet of dat voor dit model als veel wordt gezien.
Voor de rest ziet hij er netjes uit, alleen vermeld de verkoper wel dat er een aantal gebruikssporen zijn, maar daar kan ik denk ik wel mee leven.

Op dit moment heb ik een Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe 2004 met 133.000km op de teller die verder nog helemaal netjes eruitziet en prima rijd. Maar ik wil misschien een sneller model kopen.

Scheelt het brandstofverbruik eigenlijk heel veel als je deze auto's naast elkaar zet, wanneer je gewoon normaal rijdt?

Ik ben nog een beginnend bestuurder en heb bijna één schadevrij jaar opgebouwd. Zal de verzekering stukken duurder zijn?

Zijn er nog aanmerkingen over de advertentie of de keuze die ik misschien wil maken?
Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe 2004
hostler

Re: Aankoopadvies: Renault Clio 2.0 16V RS Sport

Bericht door hostler »

Qua aankoopadvies moet je gewoon even een zoekopdrachtje doen op het forum. Er is genoeg te vinden.

Wel gek dat ik hem niet in de registers terug kan vinden (zo 1 2 3).
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik vind vooral de dakspoiler mooi :grin:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

De 37-HL-DH is inderdaad niet in een register bekend.

Ziet er nog origineel uit. Geen verlaging of brulpijp. Wel wat stoeprandschade op de velgen, gebruikelijke deukjes verkregen van minder oplettende medeparkeerders en er mist een stukje uit de motorafdekplaat, kapot duimstuk komt vaak voor. Geen instapschade aan de stoel zo te zien wat al redelijk zeldzaam is.

Goeie proefrit en alle knoppen testen.
Wel even vragen naar de datum dat de distributie is vervangen, die gaat niet alleen op kilometerstand maar moet om de vijf jaar wanneer de 120.000 niet gehaald wordt. Auto is van 2001, er is gemiddeld zo'n 14.300 km per jaar gereden. Na vijf jaar moet bij ca. 71.500 de riem zijn vervangen en rond augustus 2011 voor de 2e keer. Zou betekenen dat augustus 2016 weer een nieuwe riem er in moet. tenzij er aan de kilometers is gehouden wat betekend dat de riem bij 120.000 is vervangen rond eind 2009/begin 2010. Dan moet er dus nu een nieuwe in.
PDL
beginner
Contacteer:

Aankoopadvies Clio als eerste auto

Bericht door PDL »

Dag allen,

Ik wil mijn eerste auto aan gaan schaffen en naar wat speurwerk online uit gekomen bij de clio. Lage verbruik- en onderhoudskosten zijn voor mij zeer belangrijk maar ik wil er wel ontspannen mee naar Zuid-Europa op vakantie kunnen.
Ik zit te denken aan een benzine 5-deurs Clio omstreeks bouwjaar 2001-2004. Mijn budget is maximaal €2500. Aanbod is ruimschoots voor handen, maar hebben jullie nog goede tips?
- particulier of garagebedrijf?
- bekende problemen waar ik op moet letten?
- raadzaam aantal km's op de teller?
- verdere tips?

Alvast dank voor de hulp, hopelijk vind ik een mooie clio en join in binnenkort de club!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Clio als eerste auto

Bericht door Arjan »

Welkom :thumbsup:

Ik heb zojuist een aantal topics samengevoegd waar ook om aankoopadvies werd gevraagd: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 81&t=22538

Lees maar eens door, daar staat wel één en ander in :thumbsup:
PDL
beginner
Contacteer:

Bericht door PDL »

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... &order_by=

Wat zegt men hiervan?
slechts 2 eigenaren gehad en distributieriem net vervangen. Zeer goedkoop natuurlijk! En erg licht voor de wegenbelasting. Alleen de KMstand aan de hoge kant.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Authentique is de instapversie. Deze heeft als enige optie elektrische ramen extra. Achterbank heeft bijvoorbeeld geen hoofdsteunen en is niet 40/60 neerklapbaar. Km stand zegt niet veel, de auto is van 30-09-2002 dat is 4 maanden ouder dan mijn Clio en daar staat 180k op zonder dat er problemen mee zijn. Huidige eigenaar heeft de auto nu 13 maanden dus wat is de reden van verkoop? Particuliere verkoop voor € 1600,- is ook niet echt "goedkoop", eerder gangbare prijs. En, een jaar APK... die loopt af op 30-10-2015, dat zijn geen eens meer 9 maanden ;)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”