trilling spiegel

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
bert10
forum starter
Contacteer:

Re: trilling spiegel

Bericht door bert10 »

Het is toch van de zotte als je zelf probeert de spiegel te veranderen,ben geen monteur dus grote kans dat ik iets beschadig , denk zoals ik nu lees erkent Renault de problemen maar hebben ze geen oplossing voor de vraag is laat je daar je klanten voor in de kou zitten, ik zou er als Renault nederland er alles aan doen omde klanten tevreden te houden, een tevreden klant koopt ook weer een auto en als hij tevreden is met Renault grote kans dat hij er weer een koopt.

groet bert
Mick
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mick »

Het is idd van de zotte dat Renault dit probleem niet weet op te lossen!! Snap ook niet dat ze zo laks zijn....

Maar feit is wel dat als zij het niet oplossen en je heb er last van dat alleen klagen je niets gaat helpen, dus zul je dan zelf wat moeten proberen, het lijkt mij zelfs gevaarlijk als het zicht niet goed is en je last krijgt van het geflikker in je ogen door de trilling.

Iemand met deze klacht uit regio Dordrecht? Pb me maar, dan wil ik best kijken of ik het weet op te lossen!
Laatst gewijzigd door Arjan op 14 nov 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Reageren op laatste post met "snel reageren" of via Reageerknop!
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Bericht door s_jansen66 »

Beste medeforummers. Heeft een van jullie zelf zijn deur al eens open gemaakt om dit probleem zelf op te lossen?

Tijdens het rijden met 100+km/h zie ik nu ook een trilling in de spiegel.

Ik zou hem zelf graag proberen weer vast te zetten. Weet iemand van jullie hoe die bevestiging in elkaar zit? Kun je daar zelf bij van de binnenkant van de deur?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door s_jansen66 op 02 jun 2015 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Als je de deurpaneel er af haalt zit er om de bekabeling van je spiegel in de deur een rubber die haal je er uit, daar achter zit een M8 moer, daar moet dopje 13 op daar mee kun je hem los of vast draaien;)

Dus een moer met 2 centreer punten van de spiegel geloof ik.
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Ah, mooi. Klinkt doenbaar.

Ik zal het vanavond eens proberen.
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

r0bb3rt schreef:Ik ben er een tijd terug voor naar de dealer geweest,
ze hebben me spiegel verzwaard???
en nu is het een stuk minder, maar hou het nog wel steeds.
Spiegel verzwaart?
Hoe?
Waarmee?
Met hoeveel?
En waar in de spiegel hebben ze dan dat gewicht veplaatst??

Is het te zien als je het spiegelglas eruit wipt?
Anders miss ff fotoje ervan plaatsen.

Ik heb er namelyk ook enorm last van in myn GT boven de 90 a 100km/h.

Grtn
Phase 1.2 Clio IV-GT Malte Blue :thumbs:
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Ik HAD op myn GT ook het probleem dat de linkerspiegel stond te trillen vanaf zo'n 100km/h.
Ben er een tydje mee bezig geweest om te achter halen wat of waar het probleem was/zat.
Na enig onderzoek en proberen heb ik geconstateerd dat het probleem ligt in hoe de spiegel op de deur staat.
En eigenlyk is het gewoon een ontwerp/constructie fout van Renault. :thumbsdown:
Ik heb een paar modificaties aangebracht/gemaakt aan de spiegel en ry nu een week rond met deze modificatie en ik heb geen last meer van een trillende spiegel :) \o/
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Hallo Wilbee,

Zou je misschien iets meer van een omschrijving kunnen plaatsen over hoe je het hebt opgelost?

Bedankt!
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Ok, ik zal proberen uit te leggen hoe en wat ik heb ontdekt en waar het probleem zit, voor het trillen van de linker spiegel.

Het PROBLEEM zit hem in het feit, dat de spiegelvoet (dat wat je aan de buitenkant van de deur ziet) niet op de buitenplaat van de deur/carosserie afsteund, hier zit ongeveer 1 a 1.5 mm ruimte tussen de buitenplaat van de carosserie en het kunstof gedeelte van de spiegelvoet. De spiegel staat alleen met de bevestigings voet op de binnenplaat van de deur en zit daar dan maar met 1x M6 bout en 2 nokjes om hem te fixeren vast. Daar de binnenplaat van de deur nou niet echt dik en stevig is en de spiegel toch een aardig gewicht heeft, kan hij dus gaan staan te trillen tijdens het rijden!

Hoe heb ik het ondervonden?

Ik heb eerst een paar keer met het raam open en een vinger tegen/op de spiegelbehuizing gereden met 100, 120 en 130km/h.
Dan leken de trillingen iig weg, maar je zit met je arm ook deels voor het beeld, dus het was wat lastig te zien of hij echt trillings vrij was, buiten het feit dat je wel HEEL gauw een koude hand had en vingers krijgt :(
Vervolgens heb ik een blokje gemaakt (van hout in dit geval met zwarte duck-tape eromheen) dat ik tussen de spiegelvoet en het zijraampje heb geklemd met IETSJES spanning.
Hier heb ik een week, anderhalf mee rond gereden tot zelf 160km/h en had nu geen last meer van trillingen van het beeld of hinderlijke schitteringen s'avonds in de spiegel!

Wat heb ik uiteindelijk gedaan om het op te lossen.

Ik heb de binnen bekleding van de deur verwijdert, kabel van de spiegel los gekoppeld, rubber waar de spiegelbekabeling door gaat uit de binnenplaat van de deur verwijdert en vervolgens de spiegel los geschroefd en eraf gepakt.
Vervolgens als je de totale spiegel in de hand hebt, zie je in de voet een rubberen afdichting zitten. DIE haal je eraf en dan kijk je eigenlijk IN de spiegelvoet.
Als je dan GOED de spiegelvoet rand bekijkt, zie je aan de onderkant een stuk of 8 nokjes zitten en zo ook om de bout waarmee je de spiegel vast zet.
Deze nokjes heb ik weg gesneden met een goed scherp mes, LET OP!!!, DE 3 HOGE NOKKEN MOETEN BLIJVEN STAAN!!!! dit zijn namelijk de fixeer nokken van de spiegel en zijn dus nodig!

Vervolgens heb ik van een 1.5mm dikke kunstoffen plaat (die ik had liggen) en een 0.1mm dikke kunstofdoek die aan 1 zyde wat zachter was een mal gemaakt, die over de spiegelmontage voet gedeelte heen past en die een fractie groter was dan de donkere buitenkant van de spiegelvoet.
Tevens heb ik ongeveer een 300gram aan lood in de voet van de spiegel gestopt, om de voet zwaarder te maken dan het grote spiegelhuis zelf.

Na dit alles gedaan te hebben gehad, heb ik die rubberen afdichting weer terug op de bevestigings voet geplaatst en de 2 mallen over de bevestigings voet gedaan (de harde mal eerst tegen de spiegel voet en dan de dunste, die komt tegen de carroserie aan)
En vervolgens doe je de omgekeerde wereld en heb ik de spiegel weer terug op de auto geplaatst en vast gedraait, met het daarbij ervoor zorgen dat de mallen netjes onder de spiegelvoet rand zaten.

NU staat de totale spiegel namelijk ook afgesteund op de buiten carrosserie van de deur (is die naad weg, opgevuld door de mallen) en kan de spiegel niet of nauwelijks meer trillen doordat de spiegel in zijn geheel vaster tegen/op de deur staat dan alleen op die dunne binnenplaat van de deur.

Rij hier nu een aantal weken al ondertussen mee rond en zelfs met 160km/h heb ik goed zicht in de spiegel en staat het beeld nauwelijks te trillen of hinderlijke schitteringen te geven savonds.

Ik heb foto's gemaakt van de aanpassing, maar ik weet niet hoe ik ze hier erbij moet gaan zetten/krijgen, pc's zijn niet mijn sterkste kant haha
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Deze omschrijving is zeer handig. Een tip: Als je foto's wilt plaatsen kan dat heel makkelijk via bijvoorbeeld: http://www.imgur.com

Rechtsbovenin staat een knopje waarmee je een account kunt aanmaken. Nadat je dat hebt gedaan kun je inloggen en met de blauwe knop linksboven in het scherm het Upload scherm openen. Daarna kun je gewoon de foto van je computer in het juiste vakje slepen. Na het uploaden krijg je weer een link naar die foto. Die kun je dan weer in elke forum post plakken wie je wilt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Exterieur (vraag & antwoord)”