MediaNav Hack?

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
Mooky
forum starter
Contacteer:

MediaNav Hack?

Bericht door Mooky »

Na een behoorlijke tijd met google aan het stoeien geweest te zijn kan ik maar weinig concreets vinden. We vond ik een post op een Frans Clio 4 forum van iemand die beweert het systeem gehacked te hebben en er zelfs video's op af kan spelen.

Klik op deze link om naar het bericht te gaan.

Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen hoe de MediaNav te hacken is en wat er dan zoal mogelijk is?

*Edit: wat correcties
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Re: MediaNav Hack?

Bericht door klmklmklmklm »

zo het schijnt werkt het vertaal de site met google vertaal
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Bert O.

Bericht door Bert O. »

Kort samengevat: MediaNav werkt blijkbaar op basis van Windows CE (een beetje de voorloper van Windows Phone, wat een vijftal jaar geleden vaak het besturingssysteem voor PDA's en Smartphones was).

Als je erin slaagt om het 'renault-programma' niet te laten starten, kom je in een uitgeklede Windows-omgeving terecht. Daarin kan je, net als op je computer, eender welk programma laten draaien (dat voor Windows CE geschreven is uiteraard...)

Hoe ze het doen, vermelden ze niet echt... Je moet erin slagen om de Software zelf te herschrijven zodat je die via een 'update' op je MediaNav krijgt.

Op deze url: http://gpsunderground.com/forum/renault ... nav-7.html vind je meer info over het "hoe", maar daar ben ik zelf nog niet doorgeworsteld :chinrub:

Het geheel is trouwens n.v.t. voor Rlink, aangezien dat andere hardware op basis van Android is...
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Ik kwam verderop nog engelse instructies tegen: http://gpsunderground.com/forum/renault ... post202301

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen Clio met MediaNav.
// Ik geef geen garanties dat onderstaande werkt.
// Als je je MediaNav systeem om zeep helpt is het je eigen risico!
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Tested in practice:

1. When downloading from the official site updates will be a file on a flash drive upgrade.lgu (such as version 3.0.5, besides the files upgrade_root.lgu and synctool_log.txt - these files do not touch)

2. Copy upgrade.lgu on a computer in an empty folder (it produce all the action).

3. In the same folder to unpack lgu2dir.zip and dir2lgu.zip

4. Run the command line, go to our directory.

for those who did not work on the command line:
at the command prompt, see, for example, C: \ Windows \ system32>
(This is a working folder)
And our files, such as a folder C: \ Users \ ivanov \ renault
executing the command
cd .. \
find ourselves in the C: \ Windows \ again
cd .. \
- In C: \ path can now dial up to our directory
cd \ Users \ ivanov \ renault
see C: \ Users \ ivanov \ renault>
- We are in the correct folder

5. At the command prompt, execute:
lgu2dir upgrade.lgu root
do not close the command line

6. Rename the file "root \ upgrade \ Storage Card \ System \ MicomManager.exe" in "root \ upgrade \ Storage Card \ System \ MicomManager2.exe"

7. ULC_2_1_0_1_mscr.zip unpack in a folder "root \ upgrade \ Storage Card \ System"

8. Create a folder new.

9. At the command prompt, execute:
dir2lgu 3.0.5.1 root new / upgrade.lgu

10. Upgrade.lgu file from the folder and new DusterNavi.mscr throws the stick in new created folder / Soft ( Navitel and video player (all files in the assembly video player throws the folder / Soft / CorePlayer /) + other programs)

The content DusterNavi.mscr:
Code:

Run ("\ Storage Card \ System \ MicomManager2.exe")
Sleep (20000)
Close (ActiveWindow ())
Sleep (5000)
Run ("\ Windows \ explorer.exe")
Kill ("nngnavi.exe")

11. Update the Media Nav c of the stick ...
If after this Media Nav "asks 3.0.5 update for 3.0.5.1?" click "Cancel."
When you receive a "Start" menu (wait about 30 seconds) Runs (Start-> Programs-> Windows Explorer)

12. Then double-click on the MD (it's our stick)

13. Select and delete upgrade.lgu (top menu File-> Delete).

14. Double-click on the executable file runs the program (with the stick).

Note: If you do not appear after the restart button "Start" button 30 seconds after loading the Media Nav, need to increase the timeout to 5 seconds stick to it in the file MicomManager.mscr in line 4 "Sleep (3000)" is changed to "Sleep (5000) "
remove the new file in the folder upgrade.lgu and collect new upgrade.lgu and reflash the device (items 9-13).

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------

The version number does not change (visually) as a result of rolling our modified upgrade.lgu (as to what is written in the original upgrade.lgu) for what would normally be updated official updates (and not all of a sudden that palitsya ). Our room is sutured only to our new file upgrade.lgu and only for that would throw on Media Nav what we need.
The version number of the source upgrade.lgu can look after unpacking it in the file \ root \ upgrade \ StorrageCard \ System \ Version_info.txt

I tried to change the file version number before wrapping, after flashing Media Nav prescribed it shows the version number.
If you do on those items that I wrote, then we are left next to the folders \ root and \ new source upgrade.lgu

If you want to revert to the official version, which we have upgraded, just unpack the source upgrade.lgu and back packs with the new version.
ie if you omit the details (the transition into the working directory on the command line), do this:

1. Create a folder in your working folder \ orig

2. We provide:
lgu2dir upgrade.lgu root_orig

3. We provide:
dir2lgu 3.0.5.1 root_orig orig \ upgrade.lgu

In the folder \ orig see upgrade.lgu, refreshed from which go back to the original official version

When scanning for Media Nav should be remembered that the device runs on MIPS-processor, the operating system is Windows CE 6.0 Embedded
Afbeelding
Afbeelding
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

Dank je wel! Ik denk dat ik er maar eens rustig voor ga zitten en er wat uitgebreider onderzoek moet doen. Het zou al wel wat bemoedigender zijn als iemand dit al heeft gedaan, met succes. Misschien duikt er wel een youtube filmpje op met instructie en beelden dat het echt werkt? Maar het toepassen van het hacken zal ook wel weer zijn gevolgen hebben voor de garantie <zucht>

Het gaat me er eigenlijk meer om om de graphics en de icoontjes aan te passen. Ik vind deze persoonlijk nogal erg minimaal. Kan véél beter.

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage! =) Zeer gewaardeerd! :thumbsup:
Bert O.

Bericht door Bert O. »

Mooky schreef:Het zou al wel wat bemoedigender zijn als iemand dit al heeft gedaan, met succes.
I second that!
Mooky schreef:Misschien duikt er wel een youtube filmpje op met instructie en beelden dat het echt werkt?
Op het franse forum was er wel een kort filmpje te zien, dus *ergens* is er iemand die er toch reeds in geslaagd is... Maar alvorens er wat meer reacties opduiken van mensen die dit met succes geprobeerd hebben, en alles werkt erna nog, ga ik me er toch niet aan wagen...
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Vind het prima dat het op de clioclub staat maar ik moet even wat zeggen voor het formele.
Let op! Dit is geheel op eigen risico, Wij als leden en beheer van de clioclub nemen geen enkele verantwoording voor eventuele schade wat is ontstaan door deze hack.
Het is even dat jullie het weten :wink:

Verder lijkt het me een beetje onzin eigenlijk, video in een auto. :chinrub:
Overgens is door Renault NL mij verteld dat het een Android based systeem is de R-Link en de medianav.
Niet dat er iets mis is met windows ce, bijna alle kleine apparaten werken erop,
Denk aan de ov chippaal, pda's, autoradio's, ect. Niets mis mee dus maar lijkt me een vreemde keuze .:thumbsup:
Groeten, Vincent.
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

Hmmm,.. Android, ik kreeg toch echt sterk de indruk na het lezen van al die berichten op verschillende fora aangaande deze hack, dat het toch echt ging om windows CE6 based systeem, d.w.z. de MediaNav dan. R-Link is inderdaad Android. Het ging mij ook helemaal niet om het kijken van filmpjes in de auto, daar heb ik immer een laptop voor, want in een auto rij ik immers. Ik ben gewoon nieuwsgierig over de mogelijkheden wanneer er gehacked is. Wat kun je er allemaal mee.
En aangezien ik er helemaal niks over kon vinden op dit forum heb ik de 'stoute' schoenen maar even aangetrokken en een topic aangemaakt. :devilish:

Wat ik al in mijn vorige bericht aangaf wil ik eigenlijk - in eerste instantie - alleen maar de graphic veranderen. =)

En dat verhaal over eigen risico, spreekt voor zich lijkt mij. We zijn volwassen mensen en we wonen in Nederland. Dus geen Amerikaanse toestanden lijkt mij. :thumbsup:

*edit: Zinnetje toegevoegd
Jozz
beginner
Contacteer:

Bericht door Jozz »

Van de screenshots op andere fora is vrij duidelijk dat MediaNav op Windows CE6 draait.
R-Link is een heel ander verhaal en dat draait naar men zegt op Android. Zie hiervoor ook: http://www.techradar.com/news/car-tech/ ... ow-1106131
Afbeelding
Afbeelding
psycho

Bericht door psycho »

Hallo allemaal,

Ik kan met "succes" melden dat deze hack absoluut werkt! Tot nu toe raad ik het wel iedereen even af. Ik heb het zelf getest zie foto hieronder.

MAAR!!! Het gaat niet zo makkelijk als hierboven omschreven codes die staan omschreven kloppen niet en staan in verkeerde volgorde!!!. Ik ben er volop mee bezig om de software zo te krijgen dat het daadwerkelijk echt gaat werken op een juiste manier. Het is namelijk erg belangrijk om het goed te doen anders brick je de radio. Ook dat heb ik al gedaan maar gelukkig heb ik het kunnen herstellen.

Nu heel even de screenshot die ik net gemaakt heb. Ja ik rommel tot laat door aan mijn auto :laugh4: :laugh4: :laugh4:

Afbeelding

ER WORD AAN GEWERKT!
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Dan wachten we even op jou versie hoe te doen met de simpele uitleg, of we komen even langs voor een update :sunny:

PS is er niet een bestandje te downloaden een soort crack of is het straks voor iedere auto een soort eigen crack maken!!!!
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
psycho

Bericht door psycho »

Pfff wat een dag tot aan vandaag. Ik zal het even kort gaan samenvatten voor jullie wat de huidige status is van dit "project".

Even de voordelen op een rij-tje:
- Ja je kan filmpjes afspelen
- Ja hebt een veel overzichtelijke playlist
- Ja het is erg grappig!
- Nee het is niet zichtbaar bij de dealer, waarom niet, stick eruit en hij laad netjes de orginele software in! :D

Even de nadelen, die op dit moment nog voorlopen op de voordelen:
- Je filmpjes moeten perse een bepaalde afmeting hebben en andere onzin. Dit zal ten alle tijde zo blijven heeft namelijk te maken met de processor van onze tablet, want dat is het.
- Je moet altijd de USB stick in de radio hebben op moment van starten.
- De windows die erop staat is een Clean start versie. Helaas onthoud deze nog geen settings dus elke keer dat je hem opstart moet je even snel een paar settings goed zetten.
- Nog wat kleine bugs.

Er is nog wel het een en ander meer. Ik ga eraan werken om dit allemaal wel netjes op orde te krijgen zodat we met zijn allen lekker kunnen genieten van filmpjes en andere onzin. Ik denk dat er nog veel meer mogelijk is dan alleen dit. Ik ben zelf bijvoorbeeld bezig om het boot logo van de radio aan te passen. Helaas nog niet geslaagd maar ik ben er dichtbij.

IK WIL WEL NOGMAALS IEDEREEN EROP WIJZEN DAT ZOALS HET BESCHREVEN STAAT OP DIVERSE WEBSITES NIET VOLLEDIG JUIST IS. OP DE OMSCHREVEN MANIER ZAL JE DE RADIO BRICKEN EN KUN JE ER TIJDELIJK NIETS MEER MEE. ALS JE DUS GAAT EXPIRIMENTEREN WEET WAAR JE AAN BEGINT EN DENK ZEKER 2X NA VOOR JE ERAAN BEGINT
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

Wauw, jij hebt ict ballen zeg! =) :thumbsup:

Ik had trouwens ook gezien dat die persoon er een andere navigatie programma op had draaien. Ik kan helaas niet achterhalen welke en of het beter is dan wat erop staat.

:idea: Maar,... wellicht is het mogelijk met deze hack om de kaarten te installeren zonder deze via de toolbox te kopen, dl'en en te installeren?

Wellicht t.z.t. een youtube filmpje of een instructie post (een "How to") maken hier op het forum maken met instructie over hoe te hacken?

Houd ons op de hoogte oh grootmeester in het cliohack kunde!
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

interessante psycho, ik ben erg benieuwd naar je verdere ontwikkelingen!
Hopelijk is hij perfect aan het einde van het jaar, dan krijg ik namelijk mijn RS met R-link :smash: :thumbsup:

edit: ben je eigenlijk met medianav of r-link bezig?
Groet,
Martijn

Afbeelding
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

goos schreef:interessante psycho, ik ben erg benieuwd naar je verdere ontwikkelingen!
Hopelijk is hij perfect aan het einde van het jaar, dan krijg ik namelijk mijn RS met R-link :smash: :thumbsup:

edit: ben je eigenlijk met medianav of r-link bezig?
Hier praat die er over dat het voor de media-nav is.
Bert O. schreef:Kort samengevat: MediaNav werkt blijkbaar op basis van Windows CE (een beetje de voorloper van Windows Phone, wat een vijftal jaar geleden vaak het besturingssysteem voor PDA's en Smartphones was).

Als je erin slaagt om het 'renault-programma' niet te laten starten, kom je in een uitgeklede Windows-omgeving terecht. Daarin kan je, net als op je computer, eender welk programma laten draaien (dat voor Windows CE geschreven is uiteraard...)

Hoe ze het doen, vermelden ze niet echt... Je moet erin slagen om de Software zelf te herschrijven zodat je die via een 'update' op je MediaNav krijgt.

Op deze url: http://gpsunderground.com/forum/renault ... nav-7.html vind je meer info over het "hoe", maar daar ben ik zelf nog niet doorgeworsteld :chinrub:

Het geheel is trouwens n.v.t. voor Rlink, aangezien dat andere hardware op basis van Android is...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

goos schreef:edit: ben je eigenlijk met medianav of r-link bezig?
:idea: Als je eens de topic naam goed gelezen had dan had je het antwoord direct. :smash:
Maakt verder niet uit hoor, ik typ ook wel eens sneller dan dat ik aandachtig lees.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Mooky, ik had het onderwerp gelezen, maar jij bent de topic starter en niet psycho. Het had natuurlijk gekund dat psycho met R-link bezig was en dat hij het onderwerp niet goed had gelezen. Er wordt bv ook vaak in het topic over het verbruik van de benzine het verbruik door dieselrijders opgegeven. Dus vandaar mijn vraag :grin:
Groet,
Martijn

Afbeelding
Tosko

Bericht door Tosko »

Ben erg benieuwd hoe ver dit zal gaan. Hopelijk kunnen de MediaNav gebruikers in de toekomst wat leuke tools toevoegen. Keep it up :thumbsup:
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

goos schreef:Mooky, ik had het onderwerp gelezen, maar jij bent de topic starter en niet psycho. Het had natuurlijk gekund dat psycho met R-link bezig was en dat hij het onderwerp niet goed had gelezen. Er wordt bv ook vaak in het topic over het verbruik van de benzine het verbruik door dieselrijders opgegeven. Dus vandaar mijn vraag :grin:
Ahha, ik snap het nu. :wink: Je hebt het over de beroemde "Verbruik diesel TCE" topic. lol Tja, je kunt als topic starter gewoon de naam veranderen, maar niet iedereen weet dit.

Het was geen kritiek hoor. Was alleen maar even om te bevestigen en je goed te informeren waar dit topic nu precies over gaat. :grin: Ik houd het ook in de gaten dat we de discussie in dit topic zuiver houden.

Wat heb jij dan? R-Link? Daar heb ik nog niet over gelezen, maar ik heb daar ook eerlijk gezegd niet actief naar gezocht. Ik heb immers een Clio met MediaNav staan in Flins klaar voor transport naar Nederland(LOL) :thumbsup:

Ontopic: Heb je al wat nieuws, Psycho?
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Off-topic, inderdaad, dat is oa het topic dat ik bedoel. De topic starter kan inderdaad de naam zelf veranderen, ik heb dit toen maar gedaan.
Maar goed dat je er op let dat dit topic zuiver blijft. Ik heb een clio 4 RS besteld met R-link. Deze moet echter nog geleverd worden en dat duurt zeker tot het einde van het jaar.

On-topic, aangezien het over medianav gaat is het voor mij niet meer van toepassing, maar vind het nog steeds interessant om te volgen, het zou wel leuk zijn om straks een keer een filmpje te kunnen zien met het resultaat!
Groet,
Martijn

Afbeelding
Bert O.

Bericht door Bert O. »

Ik volg ook mee :-)
Mijn Clio is van het bedrijf, en ik heb de "ict ballen" niet om het zelf te gaan verprutsen :-) (En vooral het dan aan de baas te gaan uitleggen "Ik wilde video kunnen kijken onderweg" :driving: )

Voor mij zou het doel overigens zijn om na connectie met smartphone, internet te delen en Google Maps te openen voor de verkeersinfo/navigatie...
Maar of dat op die Windows CE überhaupt mogelijk zal zijn ??? Ik denk namelijk niet dat de Windows CE standaard browser de site kan openen, en de Google Maps apps voor Android/Ios of de kaarten-app uit WP8 zal je er 99% zeker ook niet op kunnen openen :(

Ik vraag me af of we niet sneller/beter gewoon een Samsung Note o.i.d. kopen, bluetooth-koppelen voor het geluid en die dan gewoon over het scherm kleven :laugh4:
Dan heb je deftige navigatie met verkeersinfo gratis in quasi gans de wereld, radio & internetradio en een paar duizend apps, voor ieders wat wils :-)
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

Het is alweer een tijd geleden, maar ben benieuwd of Psycho nog iets te melden heeft of de 'Hack'?

Laat even wat van je horen, pls :wink:
jbosch

Bericht door jbosch »

Blijkbaar heeft de bios van media-nav een hogere boot order toegekend aan de USB interface dan aan de onboard opslag. Dat betekent dus eigenlijk dat je Android op een USB stick kan installeren en deze kunt gebruiken.

Wellicht heeft iemand een Android USB stick liggen om het te proberen.
Mooky
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mooky »

MediaNav is niet gebasseerd op Android. Daar is al eerder een opmerking over gemaakt in dit onderwerp (zie boven). Dit is windows based. R-Link is Android based, en daar gaat het hier niet over. :wink:
Coop

Bericht door Coop »

Volgens mij bedoelt ie dat je met een bootable USB stick een ander besturingssysteem (zoals Android of Linux) zou moeten kunnen starten, omdat in het Media Nav systeem is aangegeven dat de USB stick bij het opstarten voorrang krijgt ten opzichte van de ingebouwde opslag van het systeem. Waarschijnlijk heeft men dat zo gedaan om op een makkelijke manier updates vanaf USB te kunnen initialiseren.

Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik er eens een Linux LiveCD op een bootable USB inproppen, gewoon om te zien wat er gebeurt. Het lijkt mij wel een beetje slordig (maar wel handig) als dit niet beveiligd is...
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”