Tips: Vervuilde velgen reinigen

Van de Carwash tot detailen
sj0ertum
Oud-beheerder

Tips: Vervuilde velgen reinigen

Bericht door sj0ertum »

Luitjes,

Ik zie soms wat voorbij komen over het reinigen van je velgen. Veel leden hebben mooie nieuwe of opgeknapte wielen, dus dit leek me wel handig voor een ander.

Tip1: Gebruik altijd een velgenwax, dit scheelt enorm tegen de hechting van vervuiling! Als je om de week of eens per maand (lijkt me gemiddeld voor de standaard auto wasser) je velgen schoon maakt, heb je aan de shampoo die over is na het wassen van je auto zeker genoeg! En heb je geen sterke reinigers nodig.

Zien jou velgen er wel eens zo uit, en ben je altijd enorm aan het schrobben? Lees dan vooral verder!:Afbeelding

Tip2: Een goede velgenborstel. Daarvoor gebruik ik de EZ Detail Brush. Dit is een enorm fijn borstel die minimaal spettert en veilig is voor de lak van je velgen. Voor degene met kleine openingen of spaken is er ook nog een kleiner broertje van: EZ Mini brush. In combinatie met de onderstaande velgenreiniger krijg je de vervuilde velgen super schoon. Ook kom je met de borstel goed achter in het velgenbed en de binnenkant van je velgen. Ik dacht altijd dat een goedkoop borsteltje voldoende was, maar als je dit eenmaal gebruikt hebt, wil je niet meer anders!

Tip 2: Een goede velgenreiniger! Hier kun je je in verdiepen, ik gebruik zelf Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner. Dit reinigt de meest smerige wielen enorm goed! Deze reiniger is wel op basis van zuren, maar is prima 1:1 te verdunnen met water.

Maar dan....Krijg je de velgen niet geheel meer schoon en blijven er zwarte puntjes in de hoekjes zitten?
Dit zijn ijzer deeltjes van je remstof die zich vast hebben gebeten in de lak van je velg. Voorbeeld:
Afbeelding

Tip3: Ga niet lopen schuren of krabben op deze vervuiling, hier beschadig je de lak van je velg alleen maar mee!
Het productIron X lost ijzerdeeltjes op en voert ze af. Hiermee worden dus deze zwarte puntjes erg makkelijk verwijderd. Kijk eens op youtube voor wat resultaten. Het stinkt enorm, maar werkt perfect en is ook op de lak te gebruiken. Vooral voor auto's die dicht bij het spoor staan is dit aan te raden om eens in de zoveel tijd te gebruiken voordat de auto wordt gewassen of wordt gekleid.
Iron X in actie! De rode verkleuring ontstaat bij de reactie met de ijzerdeeltjes en je ziet dat de zwarte puntjes hier op reageren:
Afbeelding
Tip 4:
Daarnaast is er nog het probleem met teerspetters. Bijvoorbeeld door vers asvalt of iets dergelijks, hiervoor gebruik je het broertje van Iron X, namelijk TAR X. of Meguiars Gold Class Bug and Tar Remover om de teer, maar ook insectenlijkjes te verwijderen.

Heb je vragen? Schroom niet en vraag maar raak!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
AdamsPremiumCarCare
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: Tips: Vervuilde velgen reinigen

Bericht door AdamsPremiumCarCare »

even nog n budget tip;)

probeer bij gecoate velgen (dit zijn de meeste velgen) ook gewoon normale wax of sealant. werkt net zo goed. en scheelt weer een potje extra in de kast;)
Daniel de Rijke

Bericht door Daniel de Rijke »

Hele goede tip Sjoerd!

IronX net besteld als spray en een de paste van 150gr.
Hoop echt dat ik die remaanslag van de witte speedlines krijg, door die raceremblokken krijg ik het gewoon niet meer schoon.
Dit is dus de laatste redding en anders opnieuw ontlakken en coaten :bigcry:

EDIT: Ben stiekem toch wel een poetser :laugh4: :thumbsup:
eddythee

Bericht door eddythee »

Ik heb ook de de EZ velgenborstel echt een aanrader voor velgen met veel spaken.

Heb laatst ook Iron-X gebruikt op een setje winterwielen, die werden weer als nieuw. Echt een wondermiddeltje.
Je kan het overigens ook gewoon op de carrosserie gebruiken. Een collega kreeg laatst zijn nieuwe witte auto, die was (deels) per trein naar Nederland gekomen. Er zaten overal roestpuntjes in de lak, na het sprayen van Iron-X kwam overal die paarse gloed tevoorschijn.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Die ga je zeker weer schoon krijgen met dit spul hoor Daan :thumbsup: En je kunt het inderdaad ook op je lak gebruiken, maar dat zou ik alleen doen als je hem daarna ook gaat waxen, want het sloopt je waxlaag wel :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Daniel de Rijke

En als ik ze schoon krijg, de velgen ook in de wax zetten binnen zijde en buiten? of niet nodig?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Zou ik wel doen, dan krijg je ze de volgende keer makkelijker schoon en hecht die troep wat minder makkelijk.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Daniel de Rijke

Ga ik dat direct ook uitproberen :thumbsup: Gewone autowax voeldoet prima lijkt me?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik gebruik zelf velgenwax, maar heb daarvoor altijd nogmale wax gebruikt en heb niet echt verschil gemerkt.
Remstof is nogal scherp, dus of het nu normale of velgenwax is, het blijft toch wel enigszins hangen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Daniel de Rijke

:thumbsup: Hoop het voor het weekend nog in huis te hebben ! Zal kijken of ik tussendoor even fotos maak :idea: :thumbsup:
Verina
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Verina »

Ik blijf een velgenborstel toch eng vinden. Zit tussen mn oren hoor! :laugh4:
Maar goeie tips, ga er zeker wat mee doen :thumbsup:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Hahah hoezo is een velgenborstel eng :smash:
Je moet alleen wel een goede hebben, want anders spetter je jezelf helemaal onder.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Komt omdat ik er eens 1 heb gekregen met keiharde haren. Die heb ik nooit gebruikt omdat dat gaat krassen.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dan is dit iets voor jou Frank:

De haartjes zijn lekker zacht, blijven netjes op hun plek en spetteren niet wanneer je hem terug trekt uit je velg!
Hij is redelijk prijzig, maar met die dure wielen en de kwaliteit ben je hiermee alsnog goedkoper uit.

Ik heb hem zelf al een jaar, spoel hem altijd netjes uit, en ziet er nog als nieuw uit.
http://www.carclean.nl/product/Carclean ... USH_100750" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook is er nog een kleiner broertje voor als je echt kleine spaken hebt.

http://www.carclean.nl/product/Carclean ... ini_101464" onclick="window.open(this.href);return false;
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
kelvin1990
forum member
Contacteer:

Bericht door kelvin1990 »

ik heb de grote ez detail brush en dat ding werkt prima!! spetteren doet het wel, maar dat houd je met elke borstel. Toen ik mijn velgen nieuw had meteen een laagje wheelwax opgezet en na elke wasbeurt voelen ze weer hartstikke glad aan. voor de voorkant van de velg gebruik in de monello washmitt, het is nog nooit zo gemakkelijk gegaan :thumbsup:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Je gebruikt die washmitt alleen voor je velgen hoop ik?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Daniel de Rijke

Spullen binnen! Nette snelle levering :thumbsup: Had ook nog doeken mee besteld, dodo juice basics of bling extra soft buffing 3pack. (niet voor de velgen mee schoon te maken :wink: )
Ben natuurlijk enorm nieuwschierig of het te verhelpen is, ik had me er immers bij neergelegd dat ik ze nooit meer mooi schoon wit zou krijgen.

Pictures or it didnt happend :rolleyes3:
Afbeelding
Afbeelding

Morgen een vrijdag, dan maar eens mijn best doen en direct in de wax ermee :sunny:

Enorm bedankt Sjoerd!!! :thumbsup:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Haha het is echt wonderspul, mooi dat het zo goed werkt voor je :thumbsup:

Voor auto's die veel bij het spoor staan is dit ook een mooie oplossing!
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Carclean.nl
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Carclean.nl »

Of nieuwe auto's die met de trein komen...

[youtube]4N1X-gO-eAw[/youtube]
handyman

Bericht door handyman »

petrolium werkt 100 x zo goed en is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en is echt ook voor behoud want deze is vettig
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Petrolium is ook goed voor de mens en het milieu. ;) Iron X heb ik nog niet geprobeerd. Ik gebruik nog steeds APC (puur). Werkt prima.
AdamsPremiumCarCare
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door AdamsPremiumCarCare »

APC werkt op een heel ander gebied dan iron-x..

apc heeft nauwelijks tot geen invloed op ijzerdeeltjes
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Nee precies, Iron X is geen velgenreiniger! Dat het daar voor wordt gebruikt komt omdat het zich heeft bewezen.
Ik heb vandaag een fles Tar X binnen gekregen omdat er nogal wat teer puntjes op mn nieuwe auto zitten.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Uufd
forum starter
Contacteer:

Bericht door Uufd »

Ik heb men iron X zelf gemaakt... Gewoon een kleine dosis salpeterzuur gebruiken met veel water. Gans de clio 1 mee gedaan en roest is er overal af.
Bovendien 10 keer goedkoper dan als je Iron x zelf koopt.
Voor zijn die de juiste dosis willen weten wil ik het wel even vermelden. Bovendien is het ook niet slecht voor de lak. Staat nog altijd supperglad. Maar moet juist nog eens gekleidet worden.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik weet niet wat de bestanddelen van Ironx zijn, als salpeterzuur een bestanddeel is kan het werken, maar ik begin er niet aan.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Plaats reactie

Terug naar “Poets en schoonmaak topic (vraag & antwoord)”