Banden Advies

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Kortman

Banden Advies

Bericht door Kortman »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje wat betreft banden, ik heb mijn zomerbanden weer op de auto gezet en kwam erachter dat 1 van de 4 schuin is afgesleten. het gaat om de linker achter band. na verder inspectie kwam ik tot de conclusie dat alle 4 de banden verschillend zijn afgesleten.

Ik dacht altijd dat de banden voor en achter ongeveer gelijk horen te slijten. Is de auto niet goed uitgelijnd of komt dit probleem vaker voor?

als 2de vraag ben ik benieuwd wat voor banden de Clio bezitters hier gebruiken. ik moet er binnenkort wel aan geloven en banden vervangen vanwege uitdroging.

Momenteel heb ik 185/55/15 Michelin eronder liggen. Geen slechte ervaring mee behalve dat ik persoonlijk vind dat ze vrij veel lawaai maken.

Ik hoor het graag!
prijs vind ik minder belangrijk dan de veiligheid en kwaliteit! dus graag advies :sunny:
o8-Carni-8o

Re: Banden Advies

Bericht door o8-Carni-8o »

Als je banden scheef zijn afgesleten is er inderdaad een goede indicatie dat de uitlijning niet helemaal in orde is. Mijn advies zou zijn om dat sowieso eens na te laten kijken. Een andere factor is te lang rijden met een verkeerde (lees: te lage) bandenspanning. Ook als je de auto anders/zwaar belaadt, of met een aanhanger rijdt, heeft dit invloed op de slijtage, aangezien de belasting wijzigt.

Het is ook raadzaam om alle rubbers van de wielophanging te laten controleren op slijtage. Als hier te veel ruimte op zit heeft dit consequenties voor de wielstanden. Dit zou ik gelijk combineren met het nazien van de uitlijning.

Qua aanschaf van nieuwe banden zijn er legio opties. Mijn eigen ervaringen met Continental zijn het best. Zeer goede grip op zowel nat als droog, stil, comfortabel en slijtvast. Banden die overal zeer goed uit de testen komen zijn:

1) Continental PremiumContact http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... &sowigan=S
2) GoodYear Eagle F1 GS-D2 http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
3) Uniroyal RainExpert http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
4) Vredestein Rainsport 3 http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Mwah persoonlijk zou ik voor Michelins gaan.

Kwa slijtvast heid gaan deze toch meestal het langs mee. Conti`s slijten mijn te snel.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
o8-Carni-8o

Bericht door o8-Carni-8o »

Zo zie je maar dat alles subjectief is :laugh4:
FCZZ

Bericht door FCZZ »

Ik heb afgelopen week deze Pirelli's besteld:
http://www.popgom.nl/banden-kopen/pirel ... 5-r14-79-t" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt over het algemeen wel goed uit de test en niet duur.
ski

Bericht door ski »

mijn ervaringen met conti's zijn ook goed, ze zijn stiller dan de michelin energy saver :ears:
meganieker

Bericht door meganieker »

heb nu michelin Energy's erop liggen.

Maar die komen toch niet weer, ze glijden met nat weer behoorlijk.

De volgende worden gewoon een huismerk.
Scheelt alweer zeker de helft.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik heb een setje goodyear eco banden van de maat 195/50 R15. Prima banden op droog, voldoende op nat. Ik heb in de auto zelden echt haast. Mijn keuze was vooral economisch. Deze banden waren 55 euro per stuk, gaan lang mee en bespraken met nog wat brandstof ook. Echt stil zijn ze niet, maar er is geen snelheid waar je ze beter hoort dan andere. Soms heb je wel is banden die echt gaan zoemen....

Hier heb ik ze gekocht...:http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Kortman

Bericht door Kortman »

190/50 ? zijn die niet breder? aka meer raakvlak dus meer verbruik?

dit is gewoon ruk :P bij renault doen ze standaard michelin, ik weet dat het bij sommige autos echt uitmaakt wat voor type banden je gebruikt. ik dacht dat het bij clio niet heel veel uitmaakte. kan het natuurlijk mis hebben.

ga denk ik maar eens kijken naar continental of goodyear ..... kijken wat voor kwaliteit dat is.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Standaard zit meestal Continental eronder tegenwoordig. Michelins komen nog heel weinig voor.

Tevens gebruiken ze ook wel:

Bridgestone
Dunlop
Debica passo ( Dacia)
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
devrieslentsch

Bericht door devrieslentsch »

ik had onder mn dci tje continentals (185 55 15) maar vond deze erg snel cuppen, en heb toen dunlop sport gebruikt , dunlop stuurt iets minder scherp dan conti maar was wel stiller. Nu heb ik op aanraden Nokian laten monteren, en ik moet zeggen dat mn eerste ervaringen met deze Finse banden erg goed zijn. Stiller dan de conti,s of de dunlop,s en ze sturen zeker zo goed als de conti,s. Slijtvastheid kan ik nog niets over zeggen, ze draaien net 1000 kms.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

195 breed zal wellicht meer verbruiken dan een 175 breed. Aleen mijn speedline turbine wieltjes willen nu eenmaal graag 195 breed. qua verbruik, ik zit strak op 1 op 11 tot 1 op 12 op lpg. Best aardig volgens mij. Verwacht niet heel veel grip van de eco banden, maar het is genoeg.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dat lijkt me dan ook verstandiger, of met de bus
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Kortman

Bericht door Kortman »

Zoals ik al zij gaat mij om de veiligheid...

als ik ga besparen op banden en vervolgens de bocht uit vlieg met nat weer.. kan ik beter in een keer alles goed doen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Gewoon zelfde maat nemen, 185/55R15. UniRoyal biedt zowel bij droog als nat goeie grip en qua prijs / kwaliteit niet verkeerd.
En anders even wat bandentests lezen. Daar wordt vaak ook naar geluid gekeken.
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

volgens de laatste anwb zomerbandentest, scoort de "Conti PC 5" erg goed op onderdeel nat en verbruik.

Momenteel gebruik ik ook de "Nokian" 185/55/r15 deze bevallen me beter als m'n vorige Dunlop SP 01

De volgende band ga ik specifiek op zoek naar een band die goed scoort op verbruik en slijtage gezien de clio jaarlijks wel zo'n 40000km draait.
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik heb zelf Vredestein Hi-track banden en kan met mijn auto gooien wat ik wil, hij komt geen centimeter van zijn plek.
Nu is mijn auto wel verlaagd, maar voor mij geen andere meer! Had hiervoor Continental, ook erg goed, maar slijt veel te hard.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

Ik heb fulda banden, maar die hoef ik niet meer, bij scherpe bochten met wat snelheid voel je hem licht glijden, daar had ik met me toyo banden geen last van.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
Kortman

Bericht door Kortman »

Heb er vandaag Dunlop Sport 01 onder laten leggen. eens zien hoe die me bevallen!

de oude banden waren al apk afkeur dus direct alle 4 laten vervangen.
popdreef

Bericht door popdreef »

Ik ben al een tijd bezig met het probleem van de schuin afgesleten banden op mijn Renault Clio 3 okt 2010.
Bij een externe garage laten controleren die aangaf dat het hele maal fout zat: binnen profiel 2,5 mm buiten profiel 5,6 mm Verschil 3.1 mm Dit verdelen dan heb ik eigenlijk normaal nog 20% van mijn band nog te "verslijten" Renault Nederland: alles valt binnen de tolerantie!? Zelfs de meting van de eigen garage gaf een afwijking te zien! Ze willen (kunnen) er niets aan veranderen.
Hebben aangeboden een deel van de banden te vergoeden als ik deze laat monteren bij de Renault! Kun je makkelijk korting geven als je eerst de prijs een stuk hoger zet!
Verder condens in de lampunits waardoor de aansluitingen oxideren dus uitval van de verlichting. Conform Renault. Airco en verwarming functioneren niet voldoende. Conform Renault.
Uitval van display. Conform Renault. Zekeringhouder zit los waardoor het niet mogelijk is om zelf een zekering te vervangen. Conform Renault. Deuren hingen scheef in de carrosserie. Conform Renault specificaties. En zo zijn er nog een paar zaken meer.
Ik nooit meer een Renault.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ben wel benieuwd naar wat meer details. Het lijkt me dat niet alles wordt afgedaan met "u moet niet zeuren" daar lijkt je relaas wel een beetje op.
Airco en verwarming functioneren niet voldoende. Conform Renault.
Wat functioneerd niet voldoende, kan het zijn dat je eisen hoger zijn dan geleverd kan worden? Heb je hier bij andere merken wel / niet last van?
Uitval van display. Conform Renault.
Uitval kan nooit normaal zijn maar kan gebeuren. Hoor er hier op het forum niet vaak over dus lijkt me dat je gewoon pech hebt.
Zekeringhouder zit los waardoor het niet mogelijk is om zelf een zekering te vervangen. Conform Renault.
Idem hierboven. Moet ergens iets kapot zijn of niet goed bevestigd.
Deuren hingen scheef in de carrosserie. Conform Renault specificaties.

Foto? Heeft de auto schade gehad die niet goed is hersteld? Wanneer ik zo al deze problemen lees lijkt het daar wel erg sterk op. Ook het bandenverhaal.

Kotom, zoals ik al zei, met meer info kunnen we een goed beeld vormen en mogelijk ook advies geven :thumbsup:
Edward
forum starter
Contacteer:

Bericht door Edward »

zarok schreef:Ik heb fulda banden, maar die hoef ik niet meer, bij scherpe bochten met wat snelheid voel je hem licht glijden, daar had ik met me toyo banden geen last van.
Fulda is ook mega ruk!
KillaZ
forum starter
Contacteer:

Bericht door KillaZ »

Vredestein Sportracs onder de RS. Prima banden voor een leuke prijs :)
Elektronized
forum member
Contacteer:

Bericht door Elektronized »

Ik reed vroeger op Pirelli P Zero Nero, topbandjes waren dat! Dan eens overgeschakeld op Nankang omdat ik daar toch ook wel goede dingen over hoorde, maar voor mij nooit meer. Bij de minste nattigheid vond ik de auto te snel "glijden".. Nu rijdt ik op Toyo Proxes, en qua kwaliteit zijn deze een geduchte concurrent voor de Pirelli's die ik had..
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
Kortman

Bericht door Kortman »

Huidige ervaring met de Dunlop Sport 01 bandjes....

Eigenlijk is het best wel om te huilen. Alle 4 de banden zijn gecupt. en afgelopen week is 1 of zijn beide achterbanden gaan "zingen".
Boven de 60km/h hoor je een harde bromtoon te vergelijken met een kapot lager.
bij controle bleek dat alle 4 de banden licht ovaal zijn, volgens de garage kon dit alleen gebeuren bij lang stilstaan of bij het maken van een noodstop. Beide zijn niet relevant dus het is een vreemd verhaal zo langzamerhand.

Verder geen problemen met Grip.

Komende week een afspraak maken om de auto uit te lijnen en maar eens bedenken wat ik ga doen met de 4 banden. Iemand een Tip?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”