HET ''passen deze velgen?'' topic

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
angelique81

Re: HET ''passen deze velgen?'' topic

Bericht door angelique81 »

Dank :worship:
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

your welcome :thumbsup:
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

ik rijd ook met 15 inch velgen dus je kunt ff kijken in mn project topic om te kijken of het te groot voor je is :sneaky:
angelique81

doe ik..
angelique81

ziet er goed uit! Snap eigenlijk niet waarom renault er van die kleine k*t bandjes onder doet. Ik ga voor 15!!!!
jorna1.2rn

wel in de gaten houden dat de band niet te hoog wordt. anders gaat je km teller afwijken. de ideale maat is bij een breedte van 195 45 of 50 dan is de afwijking het kleinst. 45 vind ik persoonlijk mooier staan. op mijn foto staan 195-50-r15 bandjes eigenlijk net iets te hoog voor mijn smaak
angelique81

heb net op marktplaats 15 inch velgen gekocht. Ze komen van een Clio af dus ik ga ervan uit dat ze wel passen. Helaas wist de dame niet precies welke velgen erop zaten. De bandenmaten zijn 165/65. dat heb ik nu ook maar dan in 13 inch. ik ga ervan uit dat het wel goed komt. Toch?
angelique81

Heb het net even uitgerekend. 100 km wordt 109. Mag ik hier wel zo meerijden?
jorna1.2rn

het mag maar is niet aan te raden want je wordt geflitst dat is het enige bezwaar
angelique81

dan maar even iets minder gasgeven. En wanneer nodig de juiste maten eronder zetten.
jorna1.2rn

inderdaad wel ff goed in de gaten houden en dan gewoon bandjes af rijden. :thumbsup:
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

jorna1.2rn schreef:de ideale maat is bij een breedte van 195 45 of 50 dan is de afwijking het kleinst. 45 vind ik persoonlijk mooier staan. op mijn foto staan 195-50-r15 bandjes eigenlijk net iets te hoog voor mijn smaak
Vaak zijn de 45 maat bandjes een stuk duurder dan de 50..... Ik zou er dan gewoon lekker 50 opgooien ipv 45
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
jorna1.2rn

jup scheelt ongeveer 30 euro per band maar het staat wel veel mooier. En dan zou je ook nog een 175 65 kunnen nemen en hem dr op laten trekken:P
angelique81

angelique81 schreef:heb net op marktplaats 15 inch velgen gekocht. Ze komen van een Clio af dus ik ga ervan uit dat ze wel passen. Helaas wist de dame niet precies welke velgen erop zaten. De bandenmaten zijn 165/65. dat heb ik nu ook maar dan in 13 inch. ik ga ervan uit dat het wel goed komt. Toch?
Worden ze niet te hoog met deze maat? Of passen ze alsnog gewoon zonder aanpassingen onder de auto?
angelique81

coureur schreef:Ik zie dat jullie een beetje moeite hebben met velgmaten en de bijbehorende hoogtematen... :grin:
Het punt is dat ik de banden erbij krijg met deze maten. Ik weet dat het eigenlijk niet de goede zijn( afwijking 9%) maar omdat de velgen groter zijn (van 13 naar 15 inch) en de maten hetzelfde zijn(165/65) ben ik bang dat de band te hoog is. Mijn vraag dus of de banden op deze manier niet ergens tegen aan gaan zitten!
angelique81

Arjan schreef:@ angelique81:

165/65R13 is wel klein voor een Clio. Volgens mij zou het 165/75R13 moeten zijn :chinrub:
Er staat toch echt 165/65 R 13 op de bandjes. Ik ga het verder nog even uitzoeken. In ieder geval vandaag de velgen ophalen :sunny:
angelique81

Net de velgen opgehaald. Zijn 51/2J15 ET43. Dus nu nog de 165/50 bandjes erop ( begin te twijfelen, want 155/55 kan ook) en dan :driving:
angelique81

Ik ben er bijna uit. Het laatste is nog dat de nieuwe velg een ET 43 heeft, de oude ET 36. Met een programma uitgerekend dat de velg dan 13,4 mm meer naar binnen staat( steekt dus 13,4 mm uit aan de binnenkant). Levert dit nog een probleem op? Kan de velg zonder aanpassingen op remschijven enzv erop gezet worden?

Geometrie tov originele setup

Verschil in rijhoogte 0,6 mm
Verplaatsing buitenzijde velg 0,7mm
Verplaatsing binnenzijde velg 13,4 mm
Verschil in bandhoogte -24,8 mm
Verschil in wieldiameter 1,3 mm
Omwentellingsverhouding 0,2 %
jorna1.2rn

denk dat je een klein foutje hebt gemaakt mey de et. het is niet per velg dat hij 13mm naar binnen gaat maar per as,et stijgt met 7 dus komt de velg 7mm per velg naar binnen. denk niet dat het problemen geeft!
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

Arjan schreef:bij je bestuurdersportier staat (als het goed is) op een sticker wat je bandenspanning moet zijn. Daar staat meestal ook de normale bandenmaat op.
BIj een Clio 1 waren ze nog niet zover hoor bij Renault :laugh4: Staat in het boekje volgens mij :wink:
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
angelique81

Wouter schreef:
Arjan schreef:bij je bestuurdersportier staat (als het goed is) op een sticker wat je bandenspanning moet zijn. Daar staat meestal ook de normale bandenmaat op.
BIj een Clio 1 waren ze nog niet zover hoor bij Renault :laugh4: Staat in het boekje volgens mij :wink:
Klopt helemaal, Toen hadden ze nog geen stickers! :smash:
In het boekje kom ik ook niet veel verder
angelique81

Arjan schreef:Angelique, kan je nu, met je huidige veld/band, nog makkelijk tussen de veerpoot en het wiel komen?
Dan gaat het wel passen.
Geen flauw idee. Hoe voel je dat? Moet de auto omhoog of kan ik dat gewoon zo voelen? :dizzy2:

Denk dat ik morgen met velg en al naar een garage rijd om het eens te vragen.
angelique81

Ik heb net besloten om de velgen te koop te zetten of te ruilen met iemand. Ik ga toch liever voor een velg met et36. Geen gezeur over past net wel/niet.
Rickkk

Bericht door Rickkk »

205/40/17
Op een Grand Prix 1.8 van 1995? Geloof net niet ofwel?

Groetjes!
Rickkk

Bericht door Rickkk »

Ohja :smash: ET waarde is 40
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”