Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Peter heeft DRL op de achterlichten in weten te schakelen.
viewtopic.php?f=133&t=26498&start=100#p430389
@peter85 Welke DDT2000 library heb je? Augustus 2017?
@Tomasvs Welke DDT2000 library heb je? Ik probeer te bedenken wat er fout kan zijn gegaan bij jou. Ik heb een library van augustus 2017; bij een scan met het vergrootglas vindt hij een EMM_EDISON_DDT2000_SW15_1 en die wordt geel afgebeeld.
viewtopic.php?f=133&t=26498&start=100#p430389
@peter85 Welke DDT2000 library heb je? Augustus 2017?
@Tomasvs Welke DDT2000 library heb je? Ik probeer te bedenken wat er fout kan zijn gegaan bij jou. Ik heb een library van augustus 2017; bij een scan met het vergrootglas vindt hij een EMM_EDISON_DDT2000_SW15_1 en die wordt geel afgebeeld.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ik heb inderdaad de Augustus 2017 library. Bij een scan met het vergrootglas vond hij EMM_EDISON_DDT2000_SW15_2_V1.0 en die werd ook geel afgebeeld.
Hier nogmaals het screenshot dat ik destijds maakte. Aan de linkse zijde zie je de door DDT4all gevonden ecu's.
Hier nogmaals het screenshot dat ik destijds maakte. Aan de linkse zijde zie je de door DDT4all gevonden ecu's.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
-
- forum starter
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 13 jun 2018 09:24
- Contacteer:
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Is er geen kabel op de markt die kant en klaar is met die switch er in ?
Ik heb wel kabels gezien met zo een switch er in maar die pin posities kloppen niet met de schema wat hier wordt gepost.
Kan iemand zijn ervaringen delen met bochtverlichting ?
Ik zie op youtube video's met bochtverlichting ingeschakeld maar bij een kleine draai van de wielen beginnen ze al te branden.
Is dit tot een bepaalde km's ? (bij mijn passat was het tot 40km en daar boven was die functie inactief)
Wat nou als je op de snelweg zit en van baan wisselt ?
Ik heb wel kabels gezien met zo een switch er in maar die pin posities kloppen niet met de schema wat hier wordt gepost.
Kan iemand zijn ervaringen delen met bochtverlichting ?
Ik zie op youtube video's met bochtverlichting ingeschakeld maar bij een kleine draai van de wielen beginnen ze al te branden.
Is dit tot een bepaalde km's ? (bij mijn passat was het tot 40km en daar boven was die functie inactief)
Wat nou als je op de snelweg zit en van baan wisselt ?
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
-
Laatst gewijzigd door Tomasvs op 29 jan 2019 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Interfaces met ingebouwde schakelaar zou ik inderdaad absoluut niet vertrouwen. Zelfs niet als ze aangeven geschikt te zijn voor Renault. Gewoon aan de hand van het inmiddels bekende plaatje zelf een schakelaartje of verloopkabeltje maken. De multimedia-canbus zit op 2 niet-standaard pinnetjes van de OBD2-stekker.proportions schreef: 06 jul 2018 10:00 Is er geen kabel op de markt die kant en klaar is met die switch er in ?
Ik heb wel kabels gezien met zo een switch er in maar die pin posities kloppen niet met de schema wat hier wordt gepost.
Ah joh, dan is zo'n schakelaartje een makkie voor je

Ik merk er eigenlijk weinig van, dus ik neem aan dat het niet storend aanwezig is. Het barst van de parameters die te maken hebben met het gedrag van de bochtverlichting (stuurverdraaiingshoek, rijsnelheid, dimtijd, min/max dutycycle), maar daar zou ik vooral niet aankomen. De mensen die achteraf bochtverlichting hebben ingeschakeld zetten alleen maar de enable-parameter uit de beginpost aan (Nbx_Cornering_CF).
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ik voel me bijna schuldig, Tomas

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 13 jun 2018 09:24
- Contacteer:
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
@mox dank je wel voor je uitleg.
Misschien kunnen we de waardes uitlezen bij iemand waar het af fabriek al aan staat.
Ik zal de vorige posts ff lezen en de kabel aanschaffen van een link wat jullie aanraden.
Ik moet me nog gaan verdiepen in ddt4all.
Misschien kunnen we de waardes uitlezen bij iemand waar het af fabriek al aan staat.
Ik zal de vorige posts ff lezen en de kabel aanschaffen van een link wat jullie aanraden.
Ik moet me nog gaan verdiepen in ddt4all.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Bij mij staat bochtverlichting af-fabriek al aan. Bij Clio's waar dat niet het geval is staan de bijbehorende analoge parameters wel al goed ingesteld, dus het enige wat dan nog ontbreekt is genoemde enable-parameter.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
-
Laatst gewijzigd door Tomasvs op 29 jan 2019 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Omdat ik vandaag de benodigde spullen in de brievenbus vond heb ik vandaag aan de hand van dit filmpje alvast een eerste bescheiden hackpoging gedaan om de RS Monitor in te schakelen. Nog geen succes, maar waarschijnlijk komt dat omdat ik de EEPROM probeer te herprogrammeren zonder dat hij voedingsspanning krijgt. Ik heb namelijk (anders dan op het filmpje) de R-link unit uit de auto geschroefd, opengemaakt en binnenshuis aan de laptop gehangen. Scheen volgens een Franse forummer te kunnen, maar kennelijk toch niet; bij het uitlezen van de EEPROM krijg ik allemaal nullen binnen.
Heb daarom ook maar wat blanco EEPROM's besteld (10 stuks voor $0.99, waar hebben we het over..?) zodat ik de goede werking van de programmer kan testen. Als dat goed werkt soldeer ik de EEPROM tijdelijk uit de R-link. Dat lijkt mij betrouwbaarder dan 'm herprogrammeren terwijl hij onder spanning staat, zoals ze dat in het filmpje doen.
Wordt vervolgd. Je zou het misschien niet zeggen, maar dit voelt voor mij minder eng aan dan hacken via ddt4all, want als het misgaat is alleen mijn R-link kapot
Heb daarom ook maar wat blanco EEPROM's besteld (10 stuks voor $0.99, waar hebben we het over..?) zodat ik de goede werking van de programmer kan testen. Als dat goed werkt soldeer ik de EEPROM tijdelijk uit de R-link. Dat lijkt mij betrouwbaarder dan 'm herprogrammeren terwijl hij onder spanning staat, zoals ze dat in het filmpje doen.
Wordt vervolgd. Je zou het misschien niet zeggen, maar dit voelt voor mij minder eng aan dan hacken via ddt4all, want als het misgaat is alleen mijn R-link kapot

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Pfffff succes Mox. Ik neem mijn petje voor je af!
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Goed bezig @mox !! Ben benieuwd of het gaat werken en of je wel genoeg informatie in de RS monitor krijgt...
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Op https://www.cliors-concept.com/activati ... 62349.html stond veel extra info, maar dat forum is uit de lucht, naar verluidt wegens tijdgebkek bij de admin(s) 
Ik ben zo dom geweest om die info niet te bewaren toen hij nog gecached op Google stond. Zou er nog een andere manier zijn om een backup van dat forum in te zien? Bezoekers worden naar facebook verwezen, maar daar doe ik niet aan.

Ik ben zo dom geweest om die info niet te bewaren toen hij nog gecached op Google stond. Zou er nog een andere manier zijn om een backup van dat forum in te zien? Bezoekers worden naar facebook verwezen, maar daar doe ik niet aan.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 13 jun 2018 09:24
- Contacteer:
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Heb je deze site al geprobeerd om naar de cache te zoeken : https://archive.org/web/
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ja, helaas was archive.org er te laat bij. Die laten voor die bewuste topic nu ook hooguit zien dat de site uit de lucht is 
Behalve de mogelijke inhoud van de 2 "configuration slots" gaat het mij met name om de locatie van de byte waarmee ik aan kan geven dat ik geen EDC hebt maar een handbak. RS Monitor onderdrukt dan het EDC-scherm en vermoedelijk ook de weergave van de ingeschakelde versnelling.
@Tomasvs ik denk dat de meeste zaken gewoon zullen functioneren. TIjdens het uit elkaar slopen van mijn R-link heb ik bijv. ontdekt dat er een gyrosensor in zit (zwart moduletje bovenaan de print op de foto). Ook staat er een filmpje op youtube van een gast met RS Monitor in een Megane diesel en die is ook best volledig.

Behalve de mogelijke inhoud van de 2 "configuration slots" gaat het mij met name om de locatie van de byte waarmee ik aan kan geven dat ik geen EDC hebt maar een handbak. RS Monitor onderdrukt dan het EDC-scherm en vermoedelijk ook de weergave van de ingeschakelde versnelling.
@Tomasvs ik denk dat de meeste zaken gewoon zullen functioneren. TIjdens het uit elkaar slopen van mijn R-link heb ik bijv. ontdekt dat er een gyrosensor in zit (zwart moduletje bovenaan de print op de foto). Ook staat er een filmpje op youtube van een gast met RS Monitor in een Megane diesel en die is ook best volledig.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ik volg dit topic al een tijdje, met name het activeren van de RS monitor. Mijn Clio RS is helaas geleverd zonder en daar heb ik nu redelijk veel spijt van. Gelukkig is er een oplossing zo te zien. De benodigde spullen heb ik uiteraard al besteld.
@mox jij bent zo te zien een veteraan op dit gebied en jij hebt het zelfs al geprobeerd, helaas nog zonder succes. Ik heb een aantal vragen. Klopt het dat je de grote brede zwarte kabel erin moet hebben gedurende het hele proces? Is dit de juiste volgorde; laptop aansluiten, originele waardes eruit vissen, loskoppelen, backups maken, nieuwe waardes invoeren, opnieuw aansluiten en overschrijven met de nieuwe waardes. Mis ik iets, of moet het anders? Ik ga een gokje wagen, ik ga het proberen terwijl het onder spanning staat.
@mox jij bent zo te zien een veteraan op dit gebied en jij hebt het zelfs al geprobeerd, helaas nog zonder succes. Ik heb een aantal vragen. Klopt het dat je de grote brede zwarte kabel erin moet hebben gedurende het hele proces? Is dit de juiste volgorde; laptop aansluiten, originele waardes eruit vissen, loskoppelen, backups maken, nieuwe waardes invoeren, opnieuw aansluiten en overschrijven met de nieuwe waardes. Mis ik iets, of moet het anders? Ik ga een gokje wagen, ik ga het proberen terwijl het onder spanning staat.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Die volgorde is inderdaad zoals ik hem ook begrepen heb, maar ondanks de succesverhalen heb ik toch besloten om de EEPROM los te solderen. Het idee dat je 2 parallelle voedingsspanningen (die van de auto en die van de programmer) tegen elkaar op laat boksen staat me gewoon niet aan. Voordat ik de soldeerbout pak wil ik wel eerst uitgebreid oefenen met een leeg exemplaar (vullen met data, teruglezen/verifyen, afzonderlijke bytes editten etc.), dus daar zit ik nu op te wachten.
Tenzij jij hier voortijdig komt melden dat "in-circuit" gelukt is, dan probeer ik het misschien ook
Tenzij jij hier voortijdig komt melden dat "in-circuit" gelukt is, dan probeer ik het misschien ook

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
cliors-concept.com is weer in de lucht 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Staat mij ook niet zo aan inderdaad, maar lees nog nergens dat het fout is gegaan. Durf de stap wel te wagen. Wacht nu op de spulletjes, zodra ze binnen zijn, ga ik er mee aan de slag. Dus jij kon de EEPROM wel lezen, mox? Maar dat je alleen maar nullen ziet, komt denk inderdaad omdat het niet aangesloten is. Ik snap alleen nog niet echt wat ik met die 2 tabellen moet, weet alleen dat je bij regel ‘00000B10’ het tweede kolom naar ‘02’ moet aanpassen voor Clio RS. Maar al die andere waardes dan, moet ik dan gewoon alles van regel ‘00000B10’ tot en met ‘00000C90’ overnemen van die 2 tabellen? Weet nog niet hoe de standaard waardes eruit zien van de Clio RS, misschien is het wel vrij identiek en hoef je maar een paar waardes aan te passen.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Op mijn spanningsloze R-link kreeg ik inderdaad allemaal nullen te zien toen ik de EEPROM uitlas. Als ik de "wasknijper" nergens op aansluit krijg ik allemaal enen (FF hex) te zien. Eén van de ledjes op de programmer brandt schel als ik de wasknijper niet aansluit en gaat enigszins flauw branden zodra de knijper op de (spanningsloze) EEPROM geklemd zit. Lijkt mij dat de USB-poort te weinig stroom levert om de hele R-link van voeding te voorzien.
Het is me ook nog niet goed duidelijk wat er met die 2 configuration slots moet gebeuren. Misschien werkt het meteen nadat je op adres 0B11 een 02 hebt ingevuld, maar het kan ook zijn dat je de configuration slots nog moet vullen. Als ik het goed begrijp is het met ddt4all mogelijk om de data voor die slots automatisch te laten genereren door een script dat in (sommige versies van) de ddt2000-library aanwezig is.
[MIU] -> BIC/A2/A3/ V21 -> RDBI/WDBI -> Configuration -> Vehicle environment -> Script 14
Ik krijg in mijn ddt4all geen BIC V21 te zien, alleen V22. Geen idee of dat erg is.
De configuration slots zijn essentieel en volgens mij per auto uniek. Het chassisnummer van de auto schijnt er bijvoorbeeld in te staan en de juiste schaalverdeling voor de diverse grafieken, afhankelijk van het motortype. Zolang je een goede backup van de originele EEPROM hebt bewaard kan je met een gerust hart wijzigingen proberen, ook al start R-link daarna misschien totaal niet meer op. De twee configuration slots staan ook in de EEPROM, vanaf resp. adres 0B12 en 0C02. Je kunt ze wijzigen via de programmer, maar dat is omslachtig. Via ddt4all gaat veel makkelijker.
--
Edit: wat onwaarheden over de configuration slots doorgestreept.
Het is me ook nog niet goed duidelijk wat er met die 2 configuration slots moet gebeuren. Misschien werkt het meteen nadat je op adres 0B11 een 02 hebt ingevuld, maar het kan ook zijn dat je de configuration slots nog moet vullen. Als ik het goed begrijp is het met ddt4all mogelijk om de data voor die slots automatisch te laten genereren door een script dat in (sommige versies van) de ddt2000-library aanwezig is.
[MIU] -> BIC/A2/A3/ V21 -> RDBI/WDBI -> Configuration -> Vehicle environment -> Script 14
Ik krijg in mijn ddt4all geen BIC V21 te zien, alleen V22. Geen idee of dat erg is.
De configuration slots zijn essentieel en volgens mij per auto uniek. Het chassisnummer van de auto schijnt er bijvoorbeeld in te staan en de juiste schaalverdeling voor de diverse grafieken, afhankelijk van het motortype. Zolang je een goede backup van de originele EEPROM hebt bewaard kan je met een gerust hart wijzigingen proberen, ook al start R-link daarna misschien totaal niet meer op. De twee configuration slots staan ook in de EEPROM, vanaf resp. adres 0B12 en 0C02. Je kunt ze wijzigen via de programmer, maar dat is omslachtig. Via ddt4all gaat veel makkelijker.
--
Edit: wat onwaarheden over de configuration slots doorgestreept.
Laatst gewijzigd door mox op 26 mei 2019 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ja, we gaan het zien
Ik heb zelf geen ervaring met dt4all. Voor jou is het denk wat moeilijker wat betreft het gehele proces. Is natuurlijk een raadsel voor jou wat je moet invullen in de tabellen. Of je moet geluk hebben dat iemand op het franse forum het gaat activeren op een GT (TCe 120). Waardes zullen wel sterk afwijken van een RS en zomaar wat invullen schiet je ook nergens mee op. Wanneer het gelukt is, zal ik een kleine how to schrijven in dit topic. Ik heb de spullen trouwens op ebay besteld, kostte bij elkaar iets meer dan €18. Een stuk goedkoper dus, altijd mooi meegenomen.
https://m.benl.ebay.be/itm/SOIC8-Clip-O ... =R40&rt=nc

https://m.benl.ebay.be/itm/SOIC8-Clip-O ... =R40&rt=nc
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Ik heb $5.64 betaald, ook op eBay. Wel een maand op moeten wachten, want China 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Kunnen deze dingen ook via een Renault clip aangezet worden?
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen
Nee via Renault Clip kan je verder weinig specifieke parameters in de ecu's aanpassen. Je boordcomputer van l/100km naar km/l kan geloof ik wel.
Re: Softwareaanpassingen, gedragsveranderingen

Laatst gewijzigd door Jeremy op 13 sep 2018 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.