UCP probleem

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

UCP probleem

Bericht door Da Freeze »

Ok, nu heb ik de afgelopen 2 maanden 2 maal de auto niet kunnen starten door een ondefinieerbaar probleem. Je draait de sleutel om, het voorgloeilampje van mijn dci gaat niet branden, de auto gaat niet starten en het startblokkeringslampje brand constant. In beide situatie had het geregend en was de lucht nogal vochtig.
Tot tweemaal toe de ANWB erbij gehad, maar die kon niets vinden. Toch startte vreemd genoeg de auto na enkele keren proberen ineens wel weer.
Afgelopen week ben ik ermee naar de dealer geweest en na een dagje onderzoeken hadden ze de oorzaak gevonden. De UCP was lek en gecorrodeerd en moet vervangen worden. Toen ik vroeg wat dat kostte werd mij een offerte van 450 euro gepresenteerd. Alleen de UCP (een schakelcomputer blijkt na enig googelen) kost 250 euro, daar komt dan nog montage bij.

Nu ben ik niet helemaal gek en weet ik dat ik dat ding wel kan fixen. Dat heet corrosie wegpoetsen, print droog maken en de box opnieuw sealen. Nu moet ik alleen weten waar dat ding zit, want mijn Haynes manual is daar niet bepaald duidelijk in. Ik vermoed zoals op de foto geel is omcirkeld. Iemand die het weet?

Afbeelding
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Re: UCP probleem

Bericht door Da Freeze »

Door deze link: http://philch.free.fr/clio/clio3/MR392CLIO8.pdf
die Roy.Ginkel in een ander topic plaatste, ben ik enorm vooruit geholpen. Hoofdstuk 88A toont alle computer componenten in de auto. Wat ik omcirkeld heb in de foto is de Injection ECU. Mijn vermoeden bestaat dat de waterschade in de Protection en Switching Unit (PSU) zit. De storingen die in de auto optreden lijken te verwijzen naar dit component. Waarom de Renault garage dit nu een UCP noemt is mij onduidelijk, deze term is nergens in het (Engelstalige) werkplaatshandboek terug te vinden. Waarschijnlijk moeite met de juiste afkorting toepassen o.i.d.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Doordat een nieuwe forummer een soortgelijk probleem als het mijne heeft, ben ik eens gaan zoeken op een Franstalig forum.
UCP (l'Unité de Protection et de Communication) is dus een Franse afkorting, de reguliere (Engelstalige) afkorting is dus PSU (Protection and Switching Unit).
Regardez ici: http://www.forum-clio.com/index.php/top ... msg1414973

Dat biedt perspectief en een richting om te gaan zoeken in de auto.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Goed, ik heb de UPC, of zoals die buiten Frankrijk bekend is, de PSU gerepareerd. De dealer had inderdaad gelijk, deze was beschadigd door vocht. In de Clio 3 bevind zich deze unit rechts naast de accu. Om toegang te krijgen tot de PSU moet de accu eruit. Vervolgens draai je de deksel los, dat ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Eenmaal het ding thuis op tafel kan ik hem verder bestuderen. Er zit dus nog een kunststof kast omheen.
Afbeelding

Dit zit dus in de box aan de onderzijde. Door het zonlicht niet helemaal lekker zichtbaar, maar rechtsonder op de print zit een stevige laag corrosie op de contactpunten.
Afbeelding

Om de unit verder uit elkaar te trekken moeten alle relais en zekeringen eruit. Voor je dat doet maak je uiteraard eerst een goede foto van de indeling en leg je de onderdelen op volgorde van montage.
Afbeelding

Je kan hem nog verder uit elkaar trekken. Op het witte kunststof is linksonder goed te zien dat er iets opgestookt is geweest door het vocht.
Afbeelding

Na minutieus poetsen van alle contactpunten met een tandenborstel en alcohol (Wodka werkt prima) ziet het er al vele malen schoner uit. De contactpunten maken geen sluiting meer door de corrosie. Linksboven in de hoek is het schone resultaat te zien.
Afbeelding

Vervolgens maak ik de behuizing ook schoon in een sopje en dan rustig met een haarfohn alles kurkdroog blazen.

De boosdoener is vermoedelijk een kapot afsluitrubber in de zwarte buitenbox. Deze heb ik vervangen door een nieuw rubber. Waarom deze kapot is, is mij een raadsel, want als deze unit normaal werkt, hoeft niemand met zijn vingers erin te zitten. Ik heb dan ook het vermoeden dat iemand (van een garage?) het ding gemold heeft.

Na installatie startte de auto probleemloos, ik hoop dan ook dat het euvel waar ik dit topic mee begon is verdwenen. In ieder geval heb ik nu een fijn gevoel erbij en geen 450 euro weggegooid.
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Lijkt me stug dat dit het niet geweest zou zijn.
Wat je met wat opzoeken; vragen en doorzettingsvermogen al niet kunt bereiken.
Top! kun je zo in de "how to" topic kwijt!
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
kawazxr
über forummer
Contacteer:

Bericht door kawazxr »

Dat heb je zeer kundig en heel netjes gedaan, hoop geld bespaart zeg en gelijk en how to gemaakt top gedaan :thumbsup:
Volvo S
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Ik moet bekennen dat door het onderzoek naar de PSU en de UCH, de elektronica in de auto voor mij een stuk begrijpelijker is geworden. Nu heb ik meteen een andere vraag. Volgens mij moet in mijn Clio met het Dynamique Luxe pakket automatisch de centrale portiervergrendeling inschakelen zodra je gaat rijden. Dat doet deze alleen niet. Is dat ergens in te stellen of heb je daar meer voor nodig, zoals een aanwezige sensor o.i.d.?
Arjaan81
forum starter
Contacteer:

Bericht door Arjaan81 »

De knop van de vergrendeling in de auto een paar sec. Indrukken.....
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

.....totdat je een pieptoon krijgt ;)
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Mannen, jullie zijn geniaal! Dat bedenk je toch niet zelf! :sunny: