Goed, ik heb de UPC, of zoals die buiten Frankrijk bekend is, de PSU gerepareerd. De dealer had inderdaad gelijk, deze was beschadigd door vocht. In de Clio 3 bevind zich deze unit rechts naast de accu. Om toegang te krijgen tot de PSU moet de accu eruit. Vervolgens draai je de deksel los, dat ziet er als volgt uit:
Eenmaal het ding thuis op tafel kan ik hem verder bestuderen. Er zit dus nog een kunststof kast omheen.
Dit zit dus in de box aan de onderzijde. Door het zonlicht niet helemaal lekker zichtbaar, maar rechtsonder op de print zit een stevige laag corrosie op de contactpunten.
Om de unit verder uit elkaar te trekken moeten alle relais en zekeringen eruit. Voor je dat doet maak je uiteraard eerst een goede foto van de indeling en leg je de onderdelen op volgorde van montage.
Je kan hem nog verder uit elkaar trekken. Op het witte kunststof is linksonder goed te zien dat er iets opgestookt is geweest door het vocht.
Na minutieus poetsen van alle contactpunten met een tandenborstel en alcohol (Wodka werkt prima) ziet het er al vele malen schoner uit. De contactpunten maken geen sluiting meer door de corrosie. Linksboven in de hoek is het schone resultaat te zien.
Vervolgens maak ik de behuizing ook schoon in een sopje en dan rustig met een haarfohn alles kurkdroog blazen.
De boosdoener is vermoedelijk een kapot afsluitrubber in de zwarte buitenbox. Deze heb ik vervangen door een nieuw rubber. Waarom deze kapot is, is mij een raadsel, want als deze unit normaal werkt, hoeft niemand met zijn vingers erin te zitten. Ik heb dan ook het vermoeden dat iemand (van een garage?) het ding gemold heeft.
Na installatie startte de auto probleemloos, ik hoop dan ook dat het euvel waar ik dit topic mee begon is verdwenen. In ieder geval heb ik nu een fijn gevoel erbij en geen 450 euro weggegooid.