1.2 16v koud op 3 poten.... opgelost!
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
1.2 16v koud op 3 poten.... opgelost!
hallo,
ik heb al langere tijd een probleem en mijn monteur bevestigde dit.
afgelopen vrijdag heb ik de motorsteun laten vervangen omdat deze verrot was. daarna startte hij de auto en liet hij hem even lopen en zij hij gelijk dat hij op 3 poten loopt. echter als je gaat rijden komt de 4e poot erbij. alleen stationair doet hij dit dus en ook egt alleen als hij koud is. (als ik in de morgen weg rijd). de grens licht dus ongeveer bij 1000 rpm dat de 4e er weer inspringt. bij stationair is nummer 4 gewoon uit. kan dit ook bevestiggen met het verbruik dat hij wel gewoon werkt. als hij niet zou werken zou het verbruik denk ik fors hoger liggen wat niet het geval is.
ik dacht draai even mijn bougie eruit en jawel.... bougie 3 had een pareltje. die eruit gehaald maar nog steeds hetzelfde gedonder. uitlaat stinkt dan ook enorm naar benzine en je hoort dat hij overslaat.
al geprobeerd:
nieuwe bougies
injector reiniger
wie heeft hier ervaring mee?
ik heb al langere tijd een probleem en mijn monteur bevestigde dit.
afgelopen vrijdag heb ik de motorsteun laten vervangen omdat deze verrot was. daarna startte hij de auto en liet hij hem even lopen en zij hij gelijk dat hij op 3 poten loopt. echter als je gaat rijden komt de 4e poot erbij. alleen stationair doet hij dit dus en ook egt alleen als hij koud is. (als ik in de morgen weg rijd). de grens licht dus ongeveer bij 1000 rpm dat de 4e er weer inspringt. bij stationair is nummer 4 gewoon uit. kan dit ook bevestiggen met het verbruik dat hij wel gewoon werkt. als hij niet zou werken zou het verbruik denk ik fors hoger liggen wat niet het geval is.
ik dacht draai even mijn bougie eruit en jawel.... bougie 3 had een pareltje. die eruit gehaald maar nog steeds hetzelfde gedonder. uitlaat stinkt dan ook enorm naar benzine en je hoort dat hij overslaat.
al geprobeerd:
nieuwe bougies
injector reiniger
wie heeft hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door roylee op 25 apr 2012 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Ik heb dit ook gehad, bij mij was er een bougiekabel stuk. De huls was gescheurd waardoor de vonk niet op zijn plek kwam 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Bij mij was het een bobine. Zelfde klachten en op een gegeven moment deed de 3e cilinder het helemaal niet meer. Nieuwe erin en alles weer in orde.
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
ik vind het raar omdat ik dus een nieuwe heb gekocht toen. kan het zijn omdat het geen originele bosch is?? (had ik eigenlijk nooit moeten doen....)
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Dat zou kunnen, ik verwacht ook een Bobine dan.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Wat ik begrijp zijn de slechte series nu uit de handel en kan je zowel de Bosch als de Beru varianten zonder problemen gebruiken. Om te testen of het daadwerkelijk een bobine is kan je ze eens uitwisselen. Als er dan de andere cilinder niet ontbrandt weet je het zeker. Op mijnautoonderdelen.nl kan je ze aanschaffen voor €37,- per stuk.
Ik heb al meerder keren gelezen dat een bobine van dezelfde cilinder steeds de geest geeft. Cilinder 3 is het meest gehoord.
Succes iig!
Ik heb al meerder keren gelezen dat een bobine van dezelfde cilinder steeds de geest geeft. Cilinder 3 is het meest gehoord.
Succes iig!

Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Hij heeft een 1.2 deze heeft geen losse pen bobines, maar een compleet blok met kabels.
Heb je, je blok toen ook vervangen???
Heb je, je blok toen ook vervangen???
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Kom er min of meer dagelijks mee in aanraking he
!
Majha als de monteurs een bobine vragen wil ik ze ook nog wel is zo`n penbobine geven ipv een compleet blok hehe

Majha als de monteurs een bobine vragen wil ik ze ook nog wel is zo`n penbobine geven ipv een compleet blok hehe

Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Gelukkig kan jij direct een ander exemplaar pakken. Je zal er maar een kopen en er thuis achter komen dat je het verkeerde hebt! Zo frusterend...... 

- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
kabels kan ik niet onderling uitwisselen. heb het blok(aanmijnbeen) bobine geval. ik zal even wat wd 40 spuiten op de contacten. als dat niets uithaalt dan bestel ik wel een nieuwe inlaat pakking. die is overigens niet vervangen toen smoorklephuis is gereinigd 

- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
ik weet wel dat je electra niet met WD40 reinigt maar met contactspray.....
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
had een een keer gelezen dat mensen er wd40 op spoten maar dat is dus de goden verzoekn?
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
nou WD40 verwijderd vocht en smeert heel licht...
contactspray verwijderd vocht en verwijderd oxide
dus ik zou zeker voor contactspray gaan (niet voor niets voor elektronica
)
contactspray verwijderd vocht en verwijderd oxide
dus ik zou zeker voor contactspray gaan (niet voor niets voor elektronica

Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
Precies contactspray werkt hiermee prima!!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
heb nieuwe pakking besteld. (waarom hebben ze die niet op voorraad liggen??? eikels)
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
ik heb ze vervangen maar zonder resultaat.
monteur vermoed dat 1 injector iets verstopt is ofzo....

- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten....
vanmiddag nieuwe bobine gehaald bij de dealer maar ook dit hiep niks...
gister was het helemaal feest.
stond bij t stoplicht.begint de auto te schokken. ik kijken op t dashboard. knippert het motormanagement lampje
dus ik wegrijden bij t stoplicht. totaal geen vermogen meer. uitlaat hoorde je duidelijk dat 1 cilinder niet meewerkte.
ik gelijk door naar mijn monteur en uitgelezen. stond in "overslag cilinder". maar welke het was stond er niet bij. dus ik storing gereset en toen kon ik weer rijden.
begin t wel beu te worden nou...... mijn monteur denkt zelfs aan een verbrandde klep oid. dus binnenkort maar even compressietest doen bij hem.
iemand nog andere suggesties?
gister was het helemaal feest.
stond bij t stoplicht.begint de auto te schokken. ik kijken op t dashboard. knippert het motormanagement lampje

dus ik wegrijden bij t stoplicht. totaal geen vermogen meer. uitlaat hoorde je duidelijk dat 1 cilinder niet meewerkte.
ik gelijk door naar mijn monteur en uitgelezen. stond in "overslag cilinder". maar welke het was stond er niet bij. dus ik storing gereset en toen kon ik weer rijden.
begin t wel beu te worden nou...... mijn monteur denkt zelfs aan een verbrandde klep oid. dus binnenkort maar even compressietest doen bij hem.
iemand nog andere suggesties?
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... update 17-04 laatste post
Waarom laat je hem is niet uitlezen bij de dealer als je een storing hebt? die kunnen meestal beter de storing uitlezen, want elke keer de storing wissen is ook niet echt ideaal.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... update 17-04 laatste post
dat kost hier 45 euro. dan kan ik hem beter zelf kopen (renault clip)en dan na 5 keer uitlezen heb ik hem terugverdiend.
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... update 17-04 laatste post
kon de bobine gelukkig terug brengen!! ze hadden wel gezegd dat dat wel voor 1 keer was want normaal deden ze dat nooit 
wat uitgesloten is:
inlaatpakking ringen
gasklephuis (schoongemaakt)
bougies
bobine blok +kabels en pennen
wat nog op mijn lijstje staat voor volgende week is:
compressie meten (kijken of er een klep verbrand is)
en injectoren laten testen bij Bosch service

wat uitgesloten is:
inlaatpakking ringen
gasklephuis (schoongemaakt)
bougies
bobine blok +kabels en pennen
wat nog op mijn lijstje staat voor volgende week is:
compressie meten (kijken of er een klep verbrand is)
en injectoren laten testen bij Bosch service
- zarok
- forum starter
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 sep 2010 21:13
- Locatie: Alkmaar/Zevenhuizen Zh
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... update 17-04 laatste post
Klepspeling controleren en afstellen.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... update 17-04 laatste post
Misschien dat t blokje er bij warme toestand minder hinder ervan ondervind. Hij loopt nu bij warme motor egt heel lelijk stationair. Je hoort dan plofjes uit de uitlaat onregelmatig maar zodra je gas geeft en hem op 2000 laat lopen dan hoor je dit niet. Dit heef ie eigenlijkal een maand of 5 maar dacht dat t wel los zou lopen.
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: 1.2 16v koud op 3 poten.... opgelost!
Vandaag auto bij mijn monteur neer gegooid. ben toen uit het niets begonnen met demonteren
.
heb tot en met het kleppendeksel gewerkt.

had ondertussen hele inlaatspruitstuk los gemaakt. hele kabelboom uitgebouwd(wat een taaie) en toen ook de injectoren eruit gehaald en die weggebracht.
toen de klepspeling gemeten was er 1 uitlaat klep van cilinder 3 die veel te strak stond. hier heb ik dus zeker 3 maanden mee rondgereden. mag dus van geluk spreken dat hij het nu weer doet en dat de klep niet verbrand was. klep gesteld zooi weer netjes dichtgemaakt met vloeibare pakking erbij en toen met starten even gebeden.
en voilá!! hij liep perfect!!
geen gehobbel meer en plofjes uit de uitlaat maar gewoon keurig netjes stationair lopen. blok schud ook niet meer.
kortom. mijn inspanningen vandaag hebben zijn vruchten afgeworpen. heb weer een hoop munt in de zak gehouden door het grotendeels zelf te toen!!.
injectoren waren overigens goed!
aanrader.

heb tot en met het kleppendeksel gewerkt.

had ondertussen hele inlaatspruitstuk los gemaakt. hele kabelboom uitgebouwd(wat een taaie) en toen ook de injectoren eruit gehaald en die weggebracht.
toen de klepspeling gemeten was er 1 uitlaat klep van cilinder 3 die veel te strak stond. hier heb ik dus zeker 3 maanden mee rondgereden. mag dus van geluk spreken dat hij het nu weer doet en dat de klep niet verbrand was. klep gesteld zooi weer netjes dichtgemaakt met vloeibare pakking erbij en toen met starten even gebeden.
en voilá!! hij liep perfect!!

geen gehobbel meer en plofjes uit de uitlaat maar gewoon keurig netjes stationair lopen. blok schud ook niet meer.
kortom. mijn inspanningen vandaag hebben zijn vruchten afgeworpen. heb weer een hoop munt in de zak gehouden door het grotendeels zelf te toen!!.
injectoren waren overigens goed!
aanrader.
