Speakers achter plots gestopt, nieuwe tuner?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Speakers achter plots gestopt, nieuwe tuner?

Bericht door bokkomam »

Beste forum leden,

Ik heb al een tijd dat mijn achter speakers het niet meer doen. Dit is erg vervelend, omdat mijn parkeer sensoren geluid daaruit komt (van fabriek af ingebouwd).
Nu kom ik met terug van de Renault garage, zei vertrekken mij dat het niet aan de speaker ligt, niet aan de bedrading ook niet aan de radio of software. Enige wat hij nu nog kon bedenken was de "tuner".
Goed, als hij dat zegt zal het misschien zo zijn. Echter was de prijs behoorlijk hoog, 500 euro of meer.

Mijn vraag is of iemand hier verstand van heeft en of dit kan kloppen? En welk onderdeel bedoelt hij precies? Eventueel kan ik zelf via iets als de onderdelenlijn wat kopen en inbouwen/vervangen.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Re: Speakers achter plots gestopt, nieuwe tuner?

Bericht door Triggerhappy »

Tuner zit toch geïntegreerd in de radio?.... Je kunt eens proberen met een ander radiotje op de speakerkabel aan te sluiten ipv de ingebouwde radio.. je hebt de balans settings al wel gecontroleerd?
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Triggerhappy schreef: 05 feb 2020 07:51 Tuner zit toch geïntegreerd in de radio?.... Je kunt eens proberen met een ander radiotje op de speakerkabel aan te sluiten ipv de ingebouwde radio.. je hebt de balans settings al wel gecontroleerd?
Ja die heb ik inderdaad al gecontroleerd. Komt geen muziek meer uit, ook geen piepjes van de sensoren. Bij de garage hadden ze de kabels doorgemeten zeiden ze. Dus daar ga ik vanuit dat het in orde is.
Ze hadden ook een andere speaker aangesloten, werkte ook niet.

En ja, ik denk ook dat ze dan bedoelen dat de radio unit vervangen moet worden.
Ik heb natuurlijk een scherm (rlink) en daar achter zit volgens mij een soort din1 radio module.

Maar kan ik deze zomaar vervangen? Of is dit beveiligd?
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Met originele onderdelen is het wel te vervangen 1 op 1. Wel heb je een unlock code nodig denk ik.. maar ook daar zijn zat appjes voor te vinden tegenwoordig.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Triggerhappy schreef: 05 feb 2020 07:51 Tuner zit toch geïntegreerd in de radio?.... Je kunt eens proberen met een ander radiotje op de speakerkabel aan te sluiten ipv de ingebouwde radio.. je hebt de balans settings al wel gecontroleerd?
Kun je mij misschien vertellen over die "appjes". Eventueel via pm als het niet legale apps zijn :wink:
Thanks!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

bokkomam schreef: 05 feb 2020 07:59 Ik heb natuurlijk een scherm (rlink) en daar achter zit volgens mij een soort din1 radio module.
De headunit zit achter het dashboardkastje gemonteerd. Misschien is daarin (een deel van) de eindtrap doorgebrand. Dit is meestal een groot IC op een koellichaam, makkelijk te herkennen. Koude las op de print zou ook kunnen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Zoeken in de Google play store op Renault radio code .. weet niet of ze er voor Apple ook zijn.

Een poging die je kunt doen is wat Mox aangeeft, kijken (of laten kijken) kan geen kwaad.

Wel verdacht dat het enkel de achterspeakers zijn. Die eindtrappen zijn tegenwoordig allemaal geïntegreerde ic's waar alle speakers aan dezelfde chip hangen toch?
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik vind het ook allemaal vreemd.
Het gekke is, heel heel soms hoor ik wel mijn parkeersensor piep een paar keer als ik naar achter rij. Maar dan hoor ik 1 of 2 piepjes en dan stopt het weer. En ook alleen rechts achter.
Zijn er handleidingen waar ik goed kan lezen hoe ik bij die unit kom?
Thanks voor alle reacties trouwens!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik heb die headunit nog nooit gezien, maar volgens mij wijst het zich vanzelf zodra je het dashboardkastje weghaalt. Dit filmpje in spiegelbeeld bekijken :) Ik ben wel benieuwd naar foto's als je aan de slag gaat.
bokkomam schreef: 05 feb 2020 13:35 heel heel soms hoor ik wel mijn parkeersensor piep een paar keer als ik naar achter rij. Maar dan hoor ik 1 of 2 piepjes en dan stopt het weer. En ook alleen rechts achter.
Ik heb goede hoop dat het gewoon een slechte soldering is. De eilandjes waar de eindtrap op vastgesoldeerd zit hebben mechanisch nog weleens te lijden. Met wat geluk hoef je deze alleen maar even aan te stippen met een soldeerbout.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Zo eenvoudig dat het zeker het proberen waard is!
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

mox schreef: 05 feb 2020 17:07 Ik ben wel benieuwd naar foto's als je aan de slag gaat.
Nou ik heb even gekeken en het is nog makkelijker dan op het filmpje! Je hoeft de glovebox omlijsting er niet eens af te halen!
Je kan kinderlijk eenvoudig het handschoenen bakje wit halen met 2 klipjes bij het scharnier. Daarna kan je "makkelijk" bij de radio unit.

Ik heb toen de unit eruit gehaald en gekeken, maar ik zie niets raars. Stekkers zagen er op het oog ook nog goed uit, de draadjes zaten allemaal nog vast.

Vanochtend hoorde ik ook ineens weer alleen rechts achter, maar vanmiddag was het weer weg. Heel vreemd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Aan de linkerkant op de laatste foto is de chip van de eindversterker te zien. Ik neem aan dat je daar de solderingen van hebt gecheckt? Op het oog kan het er prima uitzien, maar pas na aanstippen met de bout weet je zeker dat het contact goed is. Dit geldt ook voor alle andere solderingen. Je zou de SMD's met een hetelucht-verfstripper kunnen "reflowen", maar daar moet je wel het nodige gevoel en zelfvertrouwen voor hebben.

De twee antenneaansluitingen lijken mij voor FM en DAB. Goed om te weten dat het dashboardkastje er makkelijk uit kan. Volgens mij scheelt dat ook bij het vervangen van het pollenfilter, want dat zit op een lastige plek bovenin de middenconsole. Of moet de omlijsting er dan toch af? Ik zal het ook eens gaan proberen, want ik heb gemerkt dat de verlichting van mijn dashboardkastje niet goed werkt. Volgens mij mankeert er iets aan de schakelaar.
Laatst gewijzigd door mox op 07 feb 2020 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Welke chip bedoel je dan precies? Kan je die misschien omcirkelen?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Afbeelding
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ah dat ding wat omhoog staat. Volgende keer kijk ik er naar, alles zit er weer in xD
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

En als je hem dan toch weer open hebt, controleer dan ook de solderingen van het connectorblok (die dikke zwarte die op de print gesoldeerd zit linksboven.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik heb gisteren dus een andere radio unit erin gestopt. En tevergeefs nog steeds geen geluid achter. Dus ik ben bang dat het ergens anders aan ligt.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Dan ligt het toch aan de bedrading of speakers... meten is weten... wissel des noods de speakers even uit bij wijze van test met de voorkant.
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Triggerhappy schreef: 16 feb 2020 16:39 Dan ligt het toch aan de bedrading of speakers... meten is weten... wissel des noods de speakers even uit bij wijze van test met de voorkant.
Ik krijg zelf die kap niet van de achterdeur af. Tenminste, ik durf het niet, ben bang dat ik het kapot trek.
Ik heb wel nu een multimeter geleend van een vriend, dus denk dat ik daar even mee doormeet vanaf de stekker achter de radio unit. Alleen nog even uitvinden welke kabeltjes het zijn.

Afbeelding
foto online zetten voor forum
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Je hebt in ieder geval al een schema... Dat is al 30% van het werk, goed gereedschap is ook al 50% dan heb je nog slechts 20% inzicht en talent nodig... Eitje toch? :cheer:

Overigens... Op het forum of in ieder geval op het internet zal vast een werkplaats manual staan van je auto waar op staat hoe je het paneel dient te verwijderen zonder iets te breken..
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Ik weet wel hoe ik het paneel moet verwijderen, maar je moet zo hard trekken dat ik bang ben dat ik het kapot maak. Dus laat ik dat dan liever door de garage doen :p
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Als die het breken drukken ze er gewoon een prop kit tussen hoor.. maak je geen illusies ;-)
Clio RS 172 (verkocht)
Megane IV GT 205
bokkomam
forum starter
Contacteer:

Bericht door bokkomam »

Laatste update.
Na veel kommer en kwel kwam ik erachter dat de speakers dus gewoon kapot waren.
Ik had een losse speaker gepakt, de radio module los gemaakt en daar achter de draadjes van de losse speaker overal ingestopt om te kijken of van daaruit alle uitgangen werken.
Dit was dus het geval, alles werkte en betekende dus dat er niets mis was met de module.
Vervolgens bij de voorportier de kabel stekker losgemaakt, dat de losse speaker aangesloten. Werkte nog steeds, geen kabel defect tussen radio module en voorportier.
Laatste wat ik dus nog moest testen was bij de speaker zelf.
Ik was naar de garage gereden en uitgelegd. Zij hebben de kap van achterportier eraf gehaald. Ik de coax aansluiting losgemaakt van bestaande speaker, daar mijn losse speaker op aangesloten...en ja hoor gewoon geluid!

Kortom, garage had kennelijk niet goed zijn werk gedaan met testen.
Gelukkig stond de monteur er naast, dus die was getuige.

Heb dezelfde dag nieuwe speakers gekocht (focal set voor achter) bij andere garage waar ze op voorraad waren. Terug naar mijn eigen Renault garage en ze daar laten installeren.
Heel vriendelijk hebben ze dit uit coulance gedaan, zelfs na werk tijd. Dus ik ben weer blij! Mijn speakers werken weer en hoor ik mijn parkeersensor geluid ook weer :D

Bedankt allemaal voor jullie steun en uitleg.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Top, dank voor het afmelden. Zo blijft het forum tenminste leerzaam :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”