Rare bandslijtage
Rare bandslijtage
Beste mensen. De voorbanden van me auto slijten heel raar en hard.
Het middenstuk slijt bijna niet maar de buitenkanten van de loopvlakken is het profiel bijna weg.
Volgens wikipedia zou dit duiden op een te lage bandenspanning. Maar me voorbanden zitten 2,5 bar in.
Me achterbanden slijten wel gelijkmatig af en niet zo hard. Kan dit eventueel komen door te hard door bochten rijden/hard remmen?
Federal ss 595 banden (voor en achter)
heb er 12000 km mee gereden.
Het middenstuk slijt bijna niet maar de buitenkanten van de loopvlakken is het profiel bijna weg.
Volgens wikipedia zou dit duiden op een te lage bandenspanning. Maar me voorbanden zitten 2,5 bar in.
Me achterbanden slijten wel gelijkmatig af en niet zo hard. Kan dit eventueel komen door te hard door bochten rijden/hard remmen?
Federal ss 595 banden (voor en achter)
heb er 12000 km mee gereden.

- Contacteer:
Re: Rare bandslijtage
zou idd te zacht kunnen zijn.
Als dat niet helpt een rondje uitlijnen?
Al denk ik niet dat het daar door komt..
helpt niets, dan toch maar een fatsoenlijk merk band?
Als dat niet helpt een rondje uitlijnen?
Al denk ik niet dat het daar door komt..
helpt niets, dan toch maar een fatsoenlijk merk band?

Groet, Age
een tip uit ervaring, niet altijd bij hetzelfde tankstation je banden oppompen, of niet altijd met je eigen compressortje doen, ik heb met mijn 323F bijna 5 maanden met verkeerde spanning rondgereden door een defect apparaat.
Voor de rest zou ik het echt niet weten.
Voor de rest zou ik het echt niet weten.
Huidig:
Renault Megane 1.5 DCI 2012
Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
Renault Megane 1.5 DCI 2012
Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
- Contacteer:
Of een goede bandenspanningsmeter kopen
Maar in het voorgaande moet ik je wel gelijk geven...

Maar in het voorgaande moet ik je wel gelijk geven...
Groet, Age
Ik check me banden regelmatig (1x per maand zo niet, meer). Altijd bij hetzelfde tankstation. En ik had me banden laatst met zo''n metertje gekeken of het wel klopte en dat deed het gewoon. zit 2,5 bar in. Moet ik ze dan nog harder oppompen?
Ze zijn afgelopen jaar nog uitgelijnd in april omdat me stuur nogal naar 1 kant trok. Maar toen waren me banden nog helemaal goed.
Naja moet vandaag of morgen toch nog naar de garage. Misschien weten die wat het kan zijn.

Ze zijn afgelopen jaar nog uitgelijnd in april omdat me stuur nogal naar 1 kant trok. Maar toen waren me banden nog helemaal goed.
Naja moet vandaag of morgen toch nog naar de garage. Misschien weten die wat het kan zijn.

- Engee
- über forummer
- Contacteer:
Ik heb die banden ook en die zijn gewoon ruk qua slijtage.....heb ook dat ze niet gelijkmatig slijten en heb hem al meerdere malen laten checken op uitlijning. Met de wintervelgen ook nergens last van. Dus kans is groot dat er gewoon iets mis is met die banden.
Het lijkt trouwens bij mij ook als de band gewoon op de grond staat (niet als die op de auto zit maar gewoon zo los op de grond) Dat het profiel zeg maar hol is....kan ook bedrog zijn maar lijkt zo. Dus bij mij gaan er na de winter zeker weten andere banden onder
Het lijkt trouwens bij mij ook als de band gewoon op de grond staat (niet als die op de auto zit maar gewoon zo los op de grond) Dat het profiel zeg maar hol is....kan ook bedrog zijn maar lijkt zo. Dus bij mij gaan er na de winter zeker weten andere banden onder

Ja, wou je een pm sturen omdat ik wist dat jij ze ook had. Maar bij me voorbanden zijn de buitenste stukken van het profiel echt bijna weg. Minder dan dat toegestaan is dus moeten heel snel andere onder. Dat ze hol lijken was mij ook opgevallen maar denk dat dat bedrog is. Ze staan iig alles behalve bol als je ze van de auto af hebt.

altijd als ik van huis af kom, amper een km. en met een luchtdruktesten thuis gedaan. Was na het auto wassen dus dan is de band wel koud.

Ik denk dat je gewoon voor een degelijk merk moet gaan. Je ziet zo vaak dat er leuke velgen worden gekocht met slechte banden om het goedkoper te houden. Maar die banden bepalen wel een groot gedeelte van je veiligheid 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
En wat is een beetje een degelijk merk? Noem dan alstublieft geen Michelin of bridgestone op want ik weet zeker dat er meer betaalbaardere merken zijn die ook goed zijn. Het is tenslotte geen dikke BMW of Mercedes die gedragen moet worden. Dunlop? Uniroyal?, Goodyear?

Is 2,5bar niet teveel?
Vind het ook een rare slijtage, zou geen oorzaak kunnen noemen. Behalve dat de wangen niet sterk genoeg zijn en dat daardoor de band doorzakt waardoor de druk op de buitenkanten te groot wordt. En dan zou het inderdaad aan het merk liggen, maar Federal scoort redelijk gemiddeld, zie ik op http://www.autobandentest.com/.
Relatief goedkope alternatieven voor topmerken als Michelin, Dunlop en Continental zijn:
Fulda
Semperit
Falken
Barum
Hankook
Kumho
En dat kun je weer opzoeken op:
http://www.autobandenmarkt.com/
Succes!
Vind het ook een rare slijtage, zou geen oorzaak kunnen noemen. Behalve dat de wangen niet sterk genoeg zijn en dat daardoor de band doorzakt waardoor de druk op de buitenkanten te groot wordt. En dan zou het inderdaad aan het merk liggen, maar Federal scoort redelijk gemiddeld, zie ik op http://www.autobandentest.com/.
Relatief goedkope alternatieven voor topmerken als Michelin, Dunlop en Continental zijn:
Fulda
Semperit
Falken
Barum
Hankook
Kumho
En dat kun je weer opzoeken op:
http://www.autobandenmarkt.com/
Succes!

Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Denk dat ik dan voor de dunlop of falken ga. Maar ik ga het morgen even uitzoeken. Thnx anyway 

Ik heb Vredestein bandjes en die bevallen me super goed 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010
Heb 2 Dunlop SP SportMaxx banden besteld. Banden achter zijn gewoon nog goed dus die vervang ik op een ander moment.

- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Zou eerst een budget samenstellen en dan gaan kijken wat daar binnen te krijgen is bij de bandenboer.
Als het echt zo is dat zowel de binnen als de buitenkant van de band sneller afslijten als het midden
en je bandenspanning is correct, dan praat je over kwaliteit met de volgende uitdrukking:
Komt Uut Twente, of zoals ze hier zeggen: Klompen Uit Trekken....je snapt het vast wel
Oorzaak is dat de basis (de canvaslaag) van de band verkeerd is, het middenstuk van het loopvlak
is dan zachter als de buitenranden icm met de wangen...dus gewoon bagger
en je bandenspanning is correct, dan praat je over kwaliteit met de volgende uitdrukking:
Komt Uut Twente, of zoals ze hier zeggen: Klompen Uit Trekken....je snapt het vast wel

Oorzaak is dat de basis (de canvaslaag) van de band verkeerd is, het middenstuk van het loopvlak
is dan zachter als de buitenranden icm met de wangen...dus gewoon bagger