Plaatsing nieuwe banden, vooraan / achteraan ?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Plaatsing nieuwe banden, vooraan / achteraan ?

Bericht door Entity_Razer »

Ok dus ...

ik zoek even een soort van confirmatie of ik nu gek geworden ben of niet ...

ik heb 1 week geleden mijn "nieuwe" Clio 2 in ontvangst genomen (8 jaar oud, 33k KM) van een renault dealer, nu toen ik hem ging kopen werd er mij verteld dat de voorbanden kaal waren en dat deze vervangen gingen worden door nieuwe.

Allemaal goed en wel, op de dag van aflevering liggen er effectief nieuwe banden op, maar de nieuwe banden liggen vanachter, en de oude achterbanden liggen vanvoor.

Nu de oude achterbanden hebben naar mijn zicht ook niet lang meer te leven en zijn zo goed als op...

Buiten de 2 grote groeven in het midden hebben ze haaks op de rijrichting kleine "snedes" zitten. Deze zijn bijna compleet uitgesleten zodat enkel de band en de grote insnedes noch overblijft.

Deze auto is echter perfect door technische controle geraakt met deze banden dus ik ga ervanuit dat ze wel "ok" zijn.

Nu is mijn vraag, ben ik gek of zou ik beter de NIEUWE banden die nu achteraan liggen naar voor plaatsen ? Zeker aangezien ik deze winter andere banden ga leggen (winterbanden) en volgende zomer denkelijk nieuwe velgen ga kopen met een iets bredere band. (en grotere maat van velg).

Ik bekijk het "logisch" (voor mij) uit het standpunt veiligheid dat, een voortrekker de meetste grip ook daadwerkelijk VANVOOR dient te hebben, waar hij op trekt, zoals de naam al laat vermoeden. Niet vanachter waar ze gewoon "meelopen"...

Iemand die mij even uit mijn lijden kan verlossen of ben ik waarlijk gek geworden ?

edit: vraagje vergeten:

afhankelijk van de uitkomst van deze thread ga ik ook effectief mijn banden (laten) verleggen. Vraag is, kan ik dit zelf doen ? aangezien de wielen al uitgelijnt zijn zou ik verwachten dat het gewoon losvijzen en vervangen is ?
Laatst gewijzigd door Entity_Razer op 12 aug 2010 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Re: Plaatsing nieuwe banden, vooraan / achteraan ?

hoezo ? wat is de logica hier achter ?
joseclio172

Bericht door joseclio172 »

nouja mij lijkt het ook logischer om voor nieuwe banden erop te doen en achter de oudere.
voor heb je toch het meeste grip nodig?....
en zo kun je nog even met alle 4 de banden doen, gezien achter niet veel slijt.

als je normaal 2 iets slechtere voorbanden heb dan gooi je die toch ook naar achter tot ze aan vervanging toe zijn?

enige verklaring waarom de garage achter nieuwe banden erop heeft gelegd is omdat ze zo'n slechte grip hebben dat je niet van de plek komt haha maar dat kan ik me niet voorstellen.

de velgen zijn uitgebalanceerd dus mij lijkt dat het niets uit maakt of ze voor of achter liggen.
joseclio172

Bericht door joseclio172 »

:chinrub: we leren nog wat hierzo :thumbsup:
RaffaClioRs

Bericht door RaffaClioRs »

Ik zou gewoon terug naar de garage gaan waar je hem gekocht heb, en de verkoper ff over de balie trekken!
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Idd! Nieuw is nieuw en nieuw is niet omwisselen van voor naar achter en achter naar voor :thumbsdown:
Contacteer:

Bericht door Age »

tuurlijk, vooral dat doen.... :sleeping: :sleeping: :thumbsdown:

Gewoon de nieuwe achter zetten, da's het beste en meest veilige.
Dus het is goed gedaan....

ff goed lezen gijs voordat je gaat mee-miepen, er zijn nieuwe banden gemonteerd, maar dan op de achteras, en die van achter zijn naar voor gegaan. Heel normaal.
Groet, Age
Gijs
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Gijs »

Oh ik las de zin verkeerd... :smash:
Contacteer:

Bericht door Age »

:mad:
Groet, Age
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Er zijn 2 opties:

Voor nieuwe banden:
veel grip op de aangedreven wielen, ook bij het sturen blijf je heel lang grip houden, kans op aquaplaning is vrij klein,
in deze situatie zal achter eerder uitbreken als voor.

Achter nieuwe banden:
veel grip op de achterwielen, in deze situatie zal hij eerder glijden op de voorbanden.

Bewezen feit:
een auto die achter uitbreekt is vele malen moeilijker onder controle te krijgen, gaat hij glijden op de voorbanden, dan is
het een kwestie van je gas af te gaan totdat je weer grip hebt, als hij eenmaal glijd, dan glijd hij rechtdoor, zodra hij zijn
grip weer heeft, is het een kwestie van sturen naar de juiste kant op en je kan je weg vervolgen....dus veiliger.

Conclusie:
mits de andere banden nog voldoende profiel heeft (min. 3mm), dan altijd nieuwe banden achterop, en anders gewoon
4 nieuwe banden, veiligheid boeven alles :thumbsup:
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Mja ik had ondertussen ook al op verschillende fora / sites gelezen dat dit gedaan word om uitbreken te vermijden.

nu wat jij zegt dexter, ik heb nog een 3 mm ofzo op zitten, kan iets minder zijn voor ik aan de slijt indicator zit (die bobbels in de groef van de band) maar aangezien er "soon" winterbanden op komen en volgende zomer wat bredere bandjes + nieuwe velgen ga ik mij er nu niet meer druk om maken.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”