Hoi,
De binnenspiegel van mijn Clio2 Ph2 vertekent het beeld. Alles lijkt platter en breder. Hebben alle binnenspiegels van Clio 2's dat of zijn er ook gewone spiegels?
Thnx.
Grn,
Erik
vertekenende binnenspiegel
Re: vertekenende binnenspiegel
Zit je dan niet te hoog of te dicht op je spiegel? Ik heb hier geen last van
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
100% zeker wel last van, ben 1.80m en heb de stoel vrij hoog staan....wel grappig zo'n breedbeeldspiegel 

Hm, je zithoogte zou niet uit moeten maken.
Het punt waar de spiegel door het glas "kijkt" wordt bepaald door de positie van de spiegel en de positie van het object waar je naar kijkt. Beide blijven gelijk, ongeacht hoe hoog je zit.
Erik

Erik
Absoluut maakt de zithoogte tov de lengte van de bestuurder/ster wel degenlijk uit, kwestie van wiskunde en iets
met hoeken
.
Hoe lager je zit, hoe groter de hoek, daardoor moet je de spiegel zover bijstellen zodat je weer recht naar achteren
kan kijken, daarbij is het wel zo dat de hoek van de spiegel (de tegenhoek/compensatiehoek) bepaald op welk punt van
de ruit je naar achteren kijkt, ook een stukje persoonlijke voorkeur hoe je naar achter wilt kijken speelt hier in mee
met hoeken

Hoe lager je zit, hoe groter de hoek, daardoor moet je de spiegel zover bijstellen zodat je weer recht naar achteren
kan kijken, daarbij is het wel zo dat de hoek van de spiegel (de tegenhoek/compensatiehoek) bepaald op welk punt van
de ruit je naar achteren kijkt, ook een stukje persoonlijke voorkeur hoe je naar achter wilt kijken speelt hier in mee

zooow ... een heuse wiskunde uitleg hiero
ik heb dr nooit echt opgelet hoe et spiegelbeeld van mijn Cliootjes was ...
Ik kijk liever voor me ....
en dr komt bij ... ik gebruik over het algemeen alleen de buitenspiegels , zie je nog meer ...

ik heb dr nooit echt opgelet hoe et spiegelbeeld van mijn Cliootjes was ...

Ik kijk liever voor me ....

en dr komt bij ... ik gebruik over het algemeen alleen de buitenspiegels , zie je nog meer ...

Als het een vaste spiegel zou zijn dan zou je gelijk hebben. Dan zou een kleine persoon op een hoger punt door de ruit kijken. Met een verstelbare spiegel compenseer je de positie van het oog maar niet het doorkijkpunt in het glas.DexterXL schreef:Absoluut maakt de zithoogte tov de lengte van de bestuurder/ster wel degenlijk uit, kwestie van wiskunde en iets
met hoeken.
Gedachten experiment:
Stel, er gaat een lichtstraal het midden van de grille van een auto achter je door het midden van de achterruit naar het midden van de spiegel. De lichtstraal wordt weerkaatst en valt in het oog van iemand van 1,99m op de stoel. Hii ziet de grille.
Als er nu iemand van 1,48m instapt, dan gaat de lichtstraal over zijn hoofd. Hij verstelt de spiegel zodat hij de grille ziet.
Voor de lichtstraal is er tussen grille en spiegel niets veranderd. De lichtstraal gaat nog steeds van het midden van de grille door het midden van de ruit naar het midden van de spiegel. Beide personen zien de grille, dus beide personen kijken ook door hetzelfde punt in het glas. Als er op dat punt een vertekening zit, dan zien beide dezelfde vertekening.
Groeten,
Erik
Ja, nu zie ik het ook! De vertekening zit echt bovenin. Je kunt het goed zien als je het dak van een auto boven in je achterruit ziet en met je hoofd op en neer gaat. Dan krijgt de auto achter je een puntkop of een platte kopArjan (2PHII) schreef:Komt niet door je binnenspiegel maar door de kromming bovenin je achterruit

Bedankt.
Grtn,
Erik