Wij zijn zoekende naar een clio V en komen van een hyundai i10.
Nu heb ik het forum al flink doorgelezen maar houd tocht wat open vragen.
Uitgangspunt van zoektocht is een clio 5 vanaf 2019 a 2020 met tce100 of 90. Prijs range 10.000 a 12.000 euro.
Motor
Als ik het goed gelezen heb, hebben de Tce motoren tot 2019 dus model 4 en eerder een vaker voorkomend probleem met oprekkende distributieketting. Veel merken hebben hier met kleinere motoren last van. De tce100 en later 90, zijn die op dat vlak verbeterd?
Ik kom daar niet frequent berichten over tegen.
Onderstel
Volgens mij is het onderstel tamelijk degelijk en zie ik niet direct vaker voorkomende problemen. Klopt dat.
Electronica
Het sleutelkastje / electronische sleutel moet je niet bewaren binnen ca 4 meter van de auto omdat deze dan contact blijft maken waardoor de accu leeggetrokken kan worden. Neem aan dat de reguliere sleutel tm niveau Zenn hier geen last van heeft. Verder lees ik wel vaker voorkomende electronische dingeb maar vraag mij af of dat met updates grotendeels is opgelost afgelopen jaren.
Onderhoud
Ik lees dat Renault een A en B beurt heeft. Dat er om de 30.000 of jaarlijks een beurt moet zijn.
A beurt stelt niet veel voor en zit geen oliewissel bij. Iets wat demk ik toch jaarlijks wenselijk is voor oa de ketting. Combi AB lijkt dat ook een jaarbeurt te zijn. Klopt dat.
Km standen.
Wat heeft de voorkeur, auto 2019 met 70.000 km of 140.000 km. Hoe betrouwbaar zijn de motoren met hogere km standen. Kan mij ook wel weer voorstellen dat meer kilometers betekend meer lange afstanden minder slijtage. Mogelijk daardoor beter in onderhoud.
Wij rijden met de hyundainu max 10.000 km per jaar. Wie heeft ervaring op dit punt.
Overig
Qua type lijkt mij de zen en intens meest aantrekkelijk. Waarbij de intens natuurlijk wat meer heeft. Navigatie zit er niet altijd bij, was dat een losse optie. En zit er verschil tussen de schermen van de zen en intens. Ikweet dat de intens ook een digitale snelheidsmeter heeft tov de zenn.
All tips zijn welkom natuurlijk.
Mvg Peter
