Fuseekogel en stuurkogel

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Fuseekogel en stuurkogel

Bericht door necessaryevil »

Ik overweeg om zelf een fuseekogel en stuurkogel te vervangen. Kan dit met universeel gereeschap? En wat heb ik voor materiaal nodig?

voor de fuseekogel wordt Tav. 476 aangeraden (kogeltrekker).
Voor de stuurkogel wordt Dir. 1305-01 (tool for removal - refitting of the axial ball joint, [diameter 35 mm to 41 mm]) en Dir. 1741 (Steering rack locking tool) aangeraden.

Heb ik voor de buitenste kogel nou een losse kogel of een spoorstangeind nodig? Ik kan ze allebei kopen.
En heb klopt het dat ik aan de binnenkant een axiaalkogel met spoorstang nodig heb?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Fuseekogel en stuurkogel

Bericht door mox »

Ik heb op catcar.info even een willekeurige Clio III opgezocht en daar zie ik voor de buitenste stuurkogels (links/rechts) de renaultnummers 7701475842 en 7701475843. De kogel zelf maakt daar deel van uit en is niet los leverbaar. Ook niet aftermarket.

De binnenste stuurkogel (in de harmonica-stofhoes) heeft nummer 7701475841 en bestaat uit een spoorstang met een kogelgewricht aan het uiteinde. Voor (de)montage is een stuurstangsleutel echt nodig, maar dat hoeft niet persé die Dir.1305-01 te zijn. Ik heb ooit een universele gekocht voor een tientje of 5. De blokkeertool is (helaas) wél zeer specifiek. Er bestaan diverse types, afhankelijk van het merk en type stuurhuis, dus check vooraf goed of die Dir.1741 de juiste is. De tool wordt op de tandheugel van het stuurhuis gemonteerd. Vervolgens moet je het stuur verdraaien totdat het vorkdeel van de tool strak op het stuurhuis aangrijpt. Pas daarna met de stuurstangsleutel de binnenste stuurkogel losschroeven! Zonder de blokkeertool loop je het risico dat je de tandheugel forceert waadoor je het stuurhuismechanisme beschadigt.

Met de fuseekogels van de Clio III heb ik geen ervaring. Als ik op catcar.info de tekeningen en de renaultnummers bekijk, dan is de fuseekogel (bij Renault) niet los leverbaar, maar alleen als complete draagarm. Dit is bij Renault vrij gebruikelijk. Kennelijk bestaan er wel losse aftermarket kogels, maar behalve die kogeltrekker (Tav. 476) heb je ook een pers nodig om de nieuwe kogel in de draagarm te persen.

De fusee van de fuseekogel afhalen kan lastig zijn. Ik heb daar ooit een wigvormige vork voor gekocht die je met een hamer tussen de draagarm en de fusee kunt slaan. De oude fuseekogel kan je daarna meteen afschrijven.

Na vervanging uiteraard de auto uit laten lijnen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”