Rijden in EV Clio hybride

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Rijden in EV Clio hybride

Bericht door Scarface450 »

Om niet een reeds bestaand topic te "stelen" had ik graag via dit topic geweten hoe het rijden in EV gaat bij de verschillende Clio hybryde rijders.
Bij mij laadt de batterij voor deze modus zich nooit volledig op. Het varieert van pakweg 35 % tot ongeveer max 80 %. Ik rij meestal (zga altijd) in B en heb al in een ander topic gelezen hier dat bij anderen de batterij echt wel veel meer wordt opgeladen (en ontladen). Mijn rijmodus is my sense en dan de B-stand voor m'n pook.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ga mijn eigen bevindingen doorspelen aan m'n dealer.
Wat EV rijden betreft in de stad : :best vaak wordt er overgeschakeld van motor naar EV. Op autosnelweg : van 300 meter op EV tot wel tot 1 km in EV modus. En dan continue wisselen tussen motor en EV...
Ik lees het graag......
Orcram
beginner
Contacteer:

Re: Rijden in EV Clio hybride

Bericht door Orcram »

Zelf rij ik altijd in de MySense modus. Ook vrijwel altijd in de B-modus op de pook. Ook mijn batterij percentage ligt vaak tussen de 40% en de 60% tijdens het gewoon vlot doorrijden op wegen buiten de bebouwde kom.
Bij kouder weer, zoals afgelopen dagen (+/- tussen de 5-9 graden) bij het starten en wegrijden springt de brandstofmotor direct aan, en laadt hij de batterij vaak op tot 100% vooraleer de motor warm is, dan slaat hij terug af.
Binnen bebouwde kom wisselt hij af, wanneer de batterij onder de 50% komt en ik rij harder dan 40km/u dan laadt hij bij tot ongeveer 60% (tenzij ik alweer vroeg rem). In een Zone 30 laadt hij enkel bij als de batterij de 20% nadert, voor de rest is alles elektrisch. Bij hard optrekken springt de brandstofmotor wel snel bij.
Op de autosnelweg is het inderdaad hetzelfde als jij vermeldt, soms 300m EV, soms 1km. Ligt eraan of er tegenwind is, heuvel op- of afwaarts, of er veel power gevraagd wordt, temperatuur, etc.

Vooralsnog zit ik rond een verbruik van 4,4l/100km bij dagelijks gebruik, en met de storm van de afgelopen dagen op de snelweg aan veelal 100, 120 en 130km/u aan 5,0l/100km.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

4.4 🤗 om van te dromen....
Heb het nogmaals in het oog gehouden : tot 90 % en niet meer laadt ie op tenzij net tot bijna 90 en dan een lang stuk gas los of van de acc naar remmen en lang uitrollen.
Binnentemperatuur staat op 20 °. Mijn rijstijl is eerder vlot en ik rij toch heel vaak op de acc. 5.5 op het ogenblik en dat met mijn winterbanden...
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Heb voor de verandering eens 98 getankt.
Deze morgen vertrokken voor een rit van 35 km heen en in de namiddag terug +-35 km.
Als ik het uitreken zou ik ongeveer 4.0 L/100km hebben verbruikt... Vertrokken op 6.6 gemiddeld en dit voor 25 km en na de ochtendrit kwam ik al aan 4.9. In het terugrijden 's middags kwam ik zelfs even op. 4.5 uit.
Met +- 100 km gereden te hebben in totaal dus vanaf de tankbeurt kom ik nu op 4.6 uit en door de regel van 3 toe te passen kom ik op die 4.0 uit voor de volledige rit voor vandaag.
Niet slecht dus, en hiermee is het dus bewezen dat enkel korte ritjes nefast zijn voor het verbruik, ongeacht of je nu hybride rijdt of enkel benzine of diesel. Mogelijks is de motor ook nog niet volledig losgereden, heb nog geen 6000 km voor 1 jaar .
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Heb inmiddels een gemiddelde van 5.0 /100 km voor m'n eerste 200 km met de 98 😎
amvih
beginner
Contacteer:

Bericht door amvih »

Hier ook altijd zo tussen de 4.6 in de zomer en in de winter zo rond de 5.0 en vriest het echt, dan meestal nog wat hoger, maar goed dat gebeurd maar zo zelden.
Ik reken het overigens altijd wel officieel uit, tank ook eigenlijk altijd bij dezelfde pomp wanneer mogelijk, na de eerste stop in de tank van het vulpistool tank ik er altijd nog precies één liter bij, zo heb ik altijd hetzelfde. De boardcomputer geeft altijd een kleine 5% te weinig aan bij mijn Clio, scheelt zo'n 0.2 l/100km met de weergave van de boardcomputer.
Houd me eigenlijk overal aan de snelheid, wel vaak via de cruisecontrol en dan 5 km boven de toegestane snelheid, dus 85, 105 of 135 zeg maar.
Vindt het ook leuk om met deze kleine auto lekker snel op te trekken bij een stoplicht, dan kijken andere toch soms wel gek op, van ho hoe kan dat nu dat je als eerste weg bent, leuk om een "wedstrijdje" te houden bij het optrekken.
Overigens schijnt er geen verschil in verbruik met 95 of 98 octaan gehalte te zijn, dat lees ik op het Duitse Clio forum, 98 is ook gewoon slechter voor het milieu, tegenwoordig maakt het gebruik van 95 ook niet meer uit voor de auto's die niet ouder dan een jaar of 7 zijn, die zijn gebouwd voor 95 benzine.
Op zich ook een leuk forum (https://clio5-forum.de/) om te kijken, met veel wetenswaardigheden over de Clio, wel in het Duits, met Google translate kun je natuurlijk deze pagina's wel vertaald snel in het Nederlands lezen.
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink: 283C37565R
Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-24)
Clio V R.S. TCE 130 (t/m 05-21)
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Ik herken dat "optrekken aan het stoplicht" ook bij....mezelf :)
Zelf rijd ik ook zo veel als mogelijk op de acc ( tja , de gewone cc is voor de scenic dus en die remt ook niet constant af in smallere straten wat mijn zoon dus veel aangenamer vindt ) .
Wat het "gehalte" betreft ,dit is in c niet juist , het is geen "gehalte" las ik ergens op het www maar eerder een RON-getal .
Ik meen uitgerekend te hebben dat ik in c 0.5 liter minder zou moeten verbruiken (per 100 km ) om op eenzelfde verbruikskost uit te komen dan met de 95.
Op zich kan het geen kwaad om bvb op 10 tankbeurten 1 keer 98 te tanken , dat is trouwens wat mijn garage me gezegd had bij aflevering en als antwoord op mijn vraag wat betreft 95 of 98 te tanken.
Volgende week komt er waarschijnlijk nog een shop-dagje ( lees : veel km's , warme motor en laag verbruik ) en ik ben al benieuwd op welk gemiddelde ik dan ga uitkomen .
Wat het aantal verbruikte liters betreft en het echte verbruik dat lijkt mij eerder waarheidsgetrouw , maar het is een goede tip om én hetzelfde tankstation te nemen én die 1 liter extra te tanken.
Dat tankstation is bij mij ook meestal idem ( 98 op de 100 keer ) , enkel als we op reis gaan is dit iets moeilijker . Maar voorlopig zit er geen reis met de Clio aan te komen , daar is eerder onze andere auto (ook een Renault btw ) blij mee....een 1.5 dci GSIII 110 pk bj 2012 en die is al jaren onze metgezel bij elke (zomer) reis .
1 keer heeft die ons in de steek gelaten door een kapotte injector maar voor de overige reizen no problema's . ( en dan 6.0 gemiddeld over duizenden kilometers en overal de max. snelheid )
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Heb ff uitgerekend wat het voorbije verbruik was met een rit van 55 km op en 55 terug. Vooral autosnelweg en de cc op 104 km : 4.55 L / 100 km was het gemiddelde .
4 personen in de auto en "normaal" gereden. Op zich vind ik dit best ok , aangezien de auto ook op winterbanden staat.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Ondanks een update en een onderhoud is het laatste verbruik uitgekomen op 6.2L/100 km... Super 98.
Heb er nu terug 95 in gedaan..
Al was het de afgelopen weken wel heeeeeel koud 😏
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Voor wat het waard is : vandaag gaan tanken (95) en vooral korte stedelijke ritjes gedaan en wegen van 50 km/uur en zo'n 40 km afgelegd..... 3.9L/ 100 km 😎
En dit met een eerder defensieve rijstijl, zodra ik wat sportiever ga rijden zal dit echt wel terug naar de 5 L stijgen 🙃
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Ben uitgekomen op 4.3 L voor de 1e 100 km.
Eerder defensieve rijstijl., veel acc en weinig tot amper stoplicht-sprintjes 😎
Als je dus een eerder rustige chauffeur bent en het verkeer goed leest zal je nooit boven de 5 L/100 km uitkomen.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Ook vandaag weer een ritje heen 28 km en 28 terug...vertrokken op +- 160 km en uitgekomen op net geen 220 km: van 4.4 naar 4.2 gezakt 👍
En dat met 4 personen in de wagen , dat gaat hier nog allemaal goed komen met mijn verbruik. Een paar keer de motor echt wel wat horen "brommen" , maar om nu te zeggen dat dit storend is : nee. Als ik alleen rij heb ik hier eigenlijk nooit last van , m'n muziek staat dan toch al iets luider en let ik in c nooit op het motorgeluid/gebrom. 🏎️
Plaats reactie

Terug naar “Clio 5 Motorisch (vraag & antwoord)”