P0120 foutcode en hoog stationair toerental
P0120 foutcode en hoog stationair toerental
Sinds twee weken heeft mijn Clio 2 1.6 16v Initiale een probleem. Bij een warme motor, vaak na een lange rit, is het toerental heel hoog, zo tussen de 1500 en 2200 toeren. Daarbij had ik laatst, wederom met warme motor, dat hij niet stationair bleef draaien. Starte prima maar toerental valt meteen terug en motor slaat af. Hier kwam laatst een oranje motorstoringslampje bij en na het uitlezen bleek het te gaan om P0120 storing Gaskleppositiesensor G69: storing in stroomcircuit. Heel soms bij een koude motor is het toerental ook vrij hoog of niet helemaal stabiel maar hoofdzakelijk bij een warme motor, maar ook dat niet altijd. Ik zat zelf te denken aan de BDP sensor vanwege het verschil tussen een warme en koude motor maar door de storing dacht ik ook aan het gasklephuis, dat lijkt me alleen niet zo waarschijnlijk aangezien hij het soms helemaal prima doet en ook tijdens het rijden prima werkt. Wat denken jullie?
Re: P0120 foutcode en hoog stationair toerental
Klinkt als een probleem met het gasklephuis. Dat is sowieso erg gevoelig voor vervuiling of lekkage van valse lucht langs versleten of uitgedroogde O-ringen. Mijn Initiale sloeg tijdens warm weer altijd af als ik uitrolde naar een stolpicht, met ingeschakelde airco. Gasklephuis eruitgehaald en schoongemaakt, vlinderklep was maar minimaal vervuild. Nieuwe O-ringen geplaatst en deze vooraf goed ingevet met siliconenvet. Daarna was alles weer in orde.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Bedankt, dat heb ik inmiddels gedaan en het lijkt te hebben geholpen. Wat klust dat trouwens lekker die 1.6 in een Clio 2. Alles heel overzichtelijk en makkelijk bereikbaar.
Als je de distributieriem moet doen dan piep je wel andersArend schreef: 21 apr 2022 10:22 Wat klust dat trouwens lekker die 1.6 in een Clio 2. Alles heel overzichtelijk en makkelijk bereikbaar.

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus